۱۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۰
کد خبر: ۴۷۱۶۳۲
مدیر کل اوقاف و امور خیریه مازندران:

وقف ظرفیتی مناسب برای زدودن فقر از چهره جامعه است

مدیر کل اوقاف و امور خیریه مازندران با تأکید با این که ترویج وقف باید به گفتمان میان مردم، حاکمیت و دیگر بخش های جامعه تبدیل شود، گفت: متأسفانه هنوز بخش مهمی از جامعه نسبت به کارآمدی بالای وقف بیگانه هستند و این مسأله نیاز به تبلیغ و تبیین صحیح دارد.
مدیر کل اوقاف و امور خیریه مازندران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در غرب مازندران، حجت‌الاسلام ستار علیزاده، مدیر کل اوقاف و امور خیریه مازندران امروز در معارفه رییس جدید اداره اوقاف شهرستان تنکابن از وقف به عنوان یک برنامه ریزی بلند مدت اسلام برای رفع بسیاری از مشکلات اقتصادی جامعه یاد کرد و گفت: وقف ظرفیت مناسبی برای زدودن فقر از چهره جامعه و کمک به محرومان است.

وی با بیان این که با استفاده از توانمندی بالای وقف می توان بسیاری از مشکلات اقتصادی مردم را رفع کنیم، افزود: باید ظرفیت بالای وقف بیشتر برای مردم تبیین و تبلیغ شود تا عموم جامعه با کارکردهای این ظرفیت دینی و معنوی آشنا شوند.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه مازندران با بیان این که اسلام دینی محکم، استوار و قوی است که برای زندگی بشری برنامه دارد تا انسان‌ها به مسیر سعادت و رستگاری هدایت شوند، تصریح کرد: به حتم وقف دستوری عملی برای رشد و تعالی حقیقی جامعه اسلامی است.

استاد حوزه علمیه مازندران با بیان این که وقف موجب ماندگاری یاد و نام انسان می شود و همچنین مانع به هدر رفتن اموال خواهد شد، خاطرنشان کرد: انسان با وقف اموال خود زمینه استفاده صحیح از آن را برای تقویت دین و ارزش های اسلامی فراهم می کند.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه مازندران از وقف به عنوان ظرفیت ارزشمندی برای دفاع از دین و تقویت ارزش های اسلامی در جامعه یاد کرد و بیان داشت: رشد امروز اسلام ناب و باورهای اعتقادی در جامعه امروز به برکت وجود موقوفات است.

حجت الاسلام علیزاده با بیان این که در طول تاریخ پیامبر گرامی اسلام، ائمه معصومین(ع) و بزرگان دینی اموال خود را در جهت رشد و تعالی اسلام وقف کردند، گفت: این سنت حسنه دینی تا به امروز همچنان با قوت ادامه دارد و همین مسأله موجب جهان مدار شدن اسلام ناب شده است.

استاد حوزه علمیه مازندران با تأکید براین که ارزش های دینی و معنوی نیازمند حمایت قاطع مؤمنان است، تصریح کرد: انسان مؤمن با گذر از تعلقات دنیوی، اموال خود را در راه خدا و اسلام وقف می کند و این از ارزش بالایی برخوردار است.

مدیر کل اوقاف و امورخیریه با بیان این که اموال، دارایی و خانواده پس از مرگ به هیچ عنوان همراه انسان نخواهد بود و تنها چیزی که انسان پس از مرگ به همراه خود به دنیای دیگر خواهد برد اعمال او است، بیان داشت: یک واقف خیراندیش با وقف اموال خود در راه خداوند و ائمه معصومین(ع) ضمن دل کندن از تعلقات دنیوی و ماندگار کردن نام خود، توشه ای ارزشمند برای سفر آخرت خود ذخیره خواهد کرد.

حجت الاسلام علیزاده با بیان این که صدقه، وقف، خیر دادن، انفاق، خمس، زکات و کمک به نیازمندان از مواردی است که در قرآن کریم به آن اشاره شده و ائمه اطهار(ع) هم به آنها توجه ویژه دارند، گفت: وقف از کارآمدترین و ارزشمندترین راهکارهای اسلام برای برطرف کردن مشکلات بوده که در همه حوزه‌های اقتصادی، دینی، مذهبی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی کارآمد است.

استاد حوزه علمیه مازندران با بیان این وقف دستاوردهای بزرگی در زندگی دنیوی و اخروی انسان داشته است، خاطرنشان کرد: علما و بزرگان دینی باید این دستاوردهای ارزشمند را برای عموم جامعه تبیین کنند.

حجت الاسلام علیزاده با اشاره به این که متأسفانه هنوز بخش مهمی از جامعه نسبت به کارکردهای وقف بیگانه هستند و اطلاعی از آن ندارند، گفت: باید تبلیغات در حوزه وقف گسترش یابد تا جامعه نسبت به این صدقه جاریه و سفارش دینی تعلق خاطر پیدا کنند.

وی با تأکید براین که امروز نیازمند یک نهضت همگانی وقف در جامعه اسلامی هستیم، خاطرنشان کرد: کارآمدی و توانمندی وقف بسیار بالا است و باید سهم این سنت ارزشمند دینی در جامعه مشخص شود تا جامعه بهتر بتواند از این ظرفیت دینی بهره مند شوند.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه مازندران با تأکید با این که ترویج وقف باید به گفتمان میان مردم، حاکمیت و دیگر بخش های جامعه تبدیل شود، تصریح کرد: متأسفانه هنوز بخش مهمی از جامعه نسبت به کارآمدی بالای وقف بیگانه هستند و این مسأله نیازمند تبلیغ و تبیین صحیح دارد.

حجت الاسلام علیزاده با بیان این که با گفتمان عمومی می توان کارآمدی وقف را برای جامعه تبیین کرد، گفت: نگاه ویژه از سوی خیران و واقفان برای رفع نیازمندی‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی سبب ماندگاری آنها می‌شود.

استاد حوزه علمیه مازندران با بیان این که در طول تاریخ اموال موقوفه برای احیای دین و اسلام بوده است و باید از آنها به‌ خوبی حفظ و مراقبت شود، گفت: با توجه به همه تلاش های صورت گرفته متأسفانه هنوز موقوفات در غربت به سرد می برند که باید از این شرایط خارج شوند.

وی با بیان این که وقف امانت پیامبر گرامی اسلام(ص) و امام حسین(ع) است که باید تلاش و محافظت کنیم، خاطرنشان کرد: اگر جایگاه وقف به خوبی در جامعه تبیین شود، آحاد جامعه اسلامی می توانند از این ظرفیت ارزشمند دینی بهره مند شوند.

حجت الاسلام علیزاده با بیان این که وقف ظرفیت ارزشمندی در پاسخ به همه نیازهای اجتماعی، دینی و فرهنگی انسان است، گفت: وقف پاسخ کریمانه و مسالمت‌آمیز به جهان بشریت است.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه مازندران با اشاره به این که کسانی که بخشی از اموال خود را وقف می‌کنند، نزد خداوند از جایگاه بالایی برخوردار هستند، افزود: نوع نگاه واقفان خیراندیش با بصیرت و دور اندیش بوده است که بخشی از اموال خود را برای جهان بشریت و جهان اسلام وقف کردند.

استاد حوزه علمیه مازندران با بیان این که شهدا خود را وقف اسلام و انقلاب کردند، گفت: بسیاری از انسان های خداپرست نیز اموال خود را در راه اسلام وقف کردند که از ارزش بالایی برخوردار است.

وی با بیان این که وقف هنوز به‌ درستی جایگاه خود را در جامعه پیدا نکرده است، تصریح کرد: امام‌زادگان و بقاع متبرکه ظرفیت بزرگ فرهنگی و مذهبی در جامعه به‌شمار می‌روند که باید از آنها به خوبی بهره‌گیری کرد./950/202ب2

ارسال نظرات