۲۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۵
کد خبر: ۴۶۷۵۴۴
مدیر حوزه علمیه خراسان:

تفکر و عمل انقلابی، حوزه علمیه را از خطر انحراف مصون می‌کند

حجت‌الاسلام والمسلمین عاملی با بیان اینکه انقلابی ماندن، انقلابی فکر کردن و انقلابی عمل کردن حوزه علمیه را از خطر انحراف مصون می‌دارد، گفت: حوزه انقلابی؛ یعنی حوزه جامع و حوزه جامع هم کار جامع می‌طلبد.
حجت الاسلام والمسلمین عاملی - اختتامیه اجلاس مدیران مدارس علمیه خراسان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین سید مصباح عاملی، مدیر حوزه علمیه خراسان امروز در آیین اختتامیه اجلاس سراسری مدیران مدارس علمیه استانهای سه‌گانه خراسان که به میزبانی خراسان شمالی و در بجنورد برگزار شد، با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در مورد حوزه انقلابی، اظهار کرد: اگر حوزه علمیه انقلابی نمانده و انقلابی فکر و عمل نکند بدون شک در خطر انحراف از انقلاب و نظام اسلامی قرار می‌گیرد.

وی با تأکید بر اینکه برای انقلابی ماندن حوزه علمیه همه باید با ساختار و نظام‌مندی مناسبی فعالیت کنند، افزود: در این راستا لازم است سند چشم‌انداز حوزه علمیه خراسان با نظام‌سازی مناسبی اجرایی شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین عاملی با اشاره به ضرورت توجه پایه‌ای به فقه و اصول و اجتهاد و مجتهدپروری در حوزه علمیه خراسان مطابق فرموده رهبر معظم انقلاب، خاطرنشان کرد: توسعه و ارتقای علوم عقلی و دروس فلسفی، بسترسازی برای انس بیشتر طلاب با قرآن و اندیشه قرآنی و توجه توأمان به آموزش و پژوهش و تبلیغ از دیگر رویکردهایی است که باید مورد توجه همه طلاب، اساتید، مدیران و مجریان حوزه علمیه قرار گیرد.

وی با اشاره به ضرورت کم کردن تعداد دروس و کوتاه کردن دوره‌های تحصیلی در حوزه علمیه، تصریح کرد: این موضوع در پایه یک اجرایی شده و در سالهای آتی هم این نظام تحصیلی برای تمامی سطوح اجرا می‌شود.

حوزه انقلابی جامع نیازمند ارزیابی جامع است

حجت‌الاسلام والمسلمین عاملی با تأکید بر انجام ارزیابی‌های کامل و جامع در مورد عملکرد مدارس علمیه، اضافه کرد: حوزه انقلابی حوزه جامع بوده و حوزه علمیه جامع هم کار جامع و ارزیابی جامع می‌خواهد.

مدیر حوزه علمیه خراسان ادامه داد: موفقیت در یک بخش خاص نمی‌تواند ملاک امتیازبندی و ارزیابی عملکرد حوزه علمیه باشد؛ ازاین‌رو باید ارزیابی عملکرد به‌صورت جامع صورت گیرد.

وی با اشاره به لزوم استفاده از متون درسی به‌روز و باکیفیت در مدارس علمیه استانهای سه‌گانه خراسان، خاطرنشان کرد: در این زمینه باید در متون درسی بازنگری شده و برای تدوین کتب جدید از کتابهای فاخری که از سوی دانشمندان علوم دینی نوشته شده استفاده شود که اکنون این موضوع از سوی گروه تدوین دروس حوزه علمیه خراسان دنبال می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین عاملی با اشاره به ساماندهی مدارس، مدیران و اساتید حوزه علمیه خراسان، اظهار کرد: حوزه علمیه از مدارس و مدیران و اساتید غافل نبوده و به دنبال نوسازی و بهسازی است.

وی ادامه داد: به فضل الهی مدارس علمیه استانهای سه‌گانه خراسان سطح‌بندی و در قالب مدارس عالی، خوب، متوسط و ضعیف رده‌بندی شده و مدیران مدارس هم این‌گونه سطح‌بندی شده‌اند.

حجت‌الاسلام والمسلمین عاملی تصریح کرد: باید به مدیران و اساتیدی برسیم که ویژگی‌هایی چون عالم بودن، انقلابی و جهادی عمل کردن، تمام‌وقت و تمام‌قد در خدمت حوزه بودن، متخلق، مدیر و مدبر بودن را داشته باشند.

برنامه‌ریزی برای تحول اساسی در حوزه علمیه خواهران

مدیر حوزه علمیه خراسان در بخش دیگری از سخنان خود از ساماندهی مدارس علمیه خواهران در استانهای سه‌گانه خراسان خبر داد و افزود: باید پذیرفت که تاکنون نابسامانی در حوزه علمیه خواهران وجود داشته است.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس برنامه تحول ویژه‌ای از نظر محتوایی و ساختاری در بخش خواهران ایجاد می‌شود که در این راستا به‌ زودی آیین‌نامه جامع و کامل تهیه شده و به کمیسیون آموزش عالی ارائه می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین عاملی همچنین بر استقلال حوزه‌های علمیه تأکید و اضافه کرد: حوزه علمیه باید همانند گذشته با وقف و کمکهای خیران اداره شده و در این زمینه به اعتبارات دولتی پایبند نباشد.

گفتنی است، اجلاس سراسری مدیران مدارس علمیه استانهای سه‌گانه خراسان به میزبانی بجنورد، مرکز خراسان شمالی، با رویکرد تحول در حوزه علمیه و با شعار «حوزه انقلابی، اندیشه و عمل» طی روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه، 24 و 25 آذرماه با حضور دبیر و اعضای شورای عالی حوزه علمیه خراسان، مدیر حوزه علمیه خراسان و مدیران مدارس علمیه سراسر استانهای خراسان شمالی، خراسان رضوی و خراسان جنوبی برگزار شد.

حوزه علميه خراسان با هزار و 200 سال قدمت و حدود 30 هزار طلبه در حال آموزش در 131 مدرسه علميه تحت نظر 2 هزار استاد، پس از حوزه علميه قم دومين مركز حوزوي ايران است.

مدارس علمیه استان خراسان شمالی از سال 1388 تا سال 95 به‌صورت نمایندگی مدیریت زیر نظر حوزه علمیه خراسان بزرگ اداره می‌شدند اما حوزه علمیه خراسان شمالی از شهریورماه امسال به مدیریت استانی ارتقا یافت.

در استان خراسان شمالی 16 مدرسه علمیه شامل 10 مدرسه علمیه ویژه برادران و شش مدرسه علمیه ویژه خواهران فعال است که در سال تحصیلی جاری درمجموع هزار و 500 طلبه خواهر و برادر این مدارس در سطوح یک، دو، سه و چهار زیر نظر 170 استاد اعزامی و حق‌التدریس مشغول به تحصیل علوم دینی هستند./9314/202/ب2

ارسال نظرات