۲۳ آذر ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۵
کد خبر: ۴۶۷۱۷۴
استاد حوزه:

حفظ عزت از رسالت ها و تکالیف دینی مسلمان است

استاد حوزه علمیه خواهران با تاکید براین که امام سجاد(ع) در فرازی از دعای مکارم الاخلاق از خداوند طلب عزت و عزت مندی دارند، گفت: حفظ عزت برای مسلمانان از وظایف دینی است و هیچ فرد با ایمانی حق ندارد عزت خود را درهم شکسته و موجبات خواری و ذلت خویش را فراهم کند.
آزادي و عزت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، خانم زنجانی، استاد حوزه علمیه قم شامگاه امروز در شبستان نجمه خاتون(س) حرم حضرت معصومه(س) با بیان این که امام سجاد(ع) در فرازی از دعای مکارم الاخلاق می فرمایند که« وَ أَعِزَّنِی وَ لَا تَبْتَلِیَنِّی بِالْکِبْرِ» یعنی بارالها، موجبات عزت نفسم را فراهم نما و مرا از تکبر و خودبزرگ بینی منزه و محفوظ دار، گفت: امام سجاد(ع) در این دعا از درگاه خداوند طلب عزت دارند نه تکبر و از خداوند می خواهند که به جای غرور به ایشان عزت نفس بدهد.

وی افزود: علت اینکه امام سجاد(ع) از درگاه خداوند طلب عزت می کنند این است که عزت واقعی برای خدا و رسولش بوده و خداوند هر که را بخواهد عزت می دهد.

استاد حوزه علمیه خواهران تصریح کرد: این موضوع در آیه هشت سوره منافقون مورد تاکید قرار گرفته و خداوند در این آیه می فرماید که« يَقولونَ لَئِن رَجَعنا إِلَى المَدينَةِ لَيُخرِجَنَّ الأَعَزُّ مِنهَا الأَذَلَّ ۚ وَلِلَّهِ العِزَّةُ وَلِرَسولِهِ وَلِلمُؤمِنينَ وَلٰكِنَّ المُنافِقينَ لا يَعلَمونَ» یعنی آنها می‌گویند«اگر به مدینه بازگردیم، عزیزان ذلیلان را بیرون می‌کنند» در حالی که عزت مخصوص خدا و رسول او و مؤمنان است؛ ولی منافقان نمی‌دانند.

زنجانی ادامه داد: عزت کلمه بزرگی بوده و به بلندی و رفعت روح انسان اشاره دارد که نمی گذارد انسان، مغلوب و مقهور چیزی شده و یا دچار ذلت و گرفتاری های مربوط به آن شود.

وی افزود: کسانی که در مقابل ثروت اندوزی و به دست آوردن مال، یا برای رسیدن به قدرت و مقام، یا برای طمع داشتن به اموال و ثروت هایی که در دست مردم است، مغلوب و ذلیل اند؛ شخصیت خود را از دست داده و فاقد عزت هستند زیرا در مقابل یکی از تمایلات نفسانی که بیان شد شکست خورده و دچار ذلت و خواری شده اند.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه حقیقت عزت برای انسان آزاده ای است که خود را در مقابل هیچ یک از تمایلات نفسانی و عناوین مادی مقهور، اسیر و زبون نبیند، ادامه داد: چنین انسانی را می توان عزیز النفس دانست؛ زیرا چنین بنده ای قادر است با مقاومت در برابر نفس تمامی دستورات الهی را به درستی انجام دهد.

زنجانی با اشاره به این که امام علی(ع) در حدیثی در این زمینه می فرمایند که « عَبدُ الشَّهوَةِ أذَلُّ مِن عَبدِ الرِّقِّ» یعنی کسی که بنده و مطیع بی قید و شرط غریزه جنسی یا دیگر شهوات نفسانی خویشتن است و نمی تواند از اقناع غیر مشروع آنها خود را نگه دارد، از برده زر خرید نیز ذلیل تر است.

وی با تاکید براین که عزت نفس یکی از برجسته ترین مقامات و خصوصیات برای اولیای الهی است، افزود: نه تنها امام سجاد(ع) بلکه امام علی(ع) هم در مناجات های خود از خداوند طلب عزت داشتند و می فرمودند که « الهی کفی بی عزاً ان اکون لک عبداً و کفی بی فخراً ان تکون لی ربا» یعنی برای من این عزت کافی است که بنده تو باشم و این افتخار هم کافی است که تو مالک من باشی.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: همچنین امام صادق (ع) در حدیثی می فرمیاند که «اعلم انه لاعز لمن لایتدلل لله تبارک و تعالی و لارفعه لمن لایتواضع لله عزوجل» یعنی کسی که در پیشگاه خداوند تذلل و خضوع نکند عزت و بزرگی ندارد و آن کس که در مقابل حضرت حق تواضع و فروتنی نمی کند رفعت و بلندی مقام ندارد.

زنجانی تصریح کرد: درخواست عزت از پیشگاه خداوند به معنای طلب توفیق و تسبیب اسباب در راه رسیدن به عزت نفس و علو فکر است.

وی با بیان اینکه براساس آنچه که گفته شد اولین مرحله دست یابی به عزت، دعا و درخواست عزت از درگاه خداوند است، گفت: استغفار نسبت به گناهان از دیگران مراحل دست یابی به عزت نفس است.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: امام رضا(ع) در این زمینه می فرماید که «اگر کسی برای عفو گناهان خود به زبان استغفار کند و از خداوند طلب بخشش کند، اما در دل از اعمال زشت خود پشیمان نباشد او در این استغفار، خود را مسخره کرده است و اگر کسی از خداوند طلب توفیق کند؛ اما در مقام عمل، مجاهده و کوشش ندارد او در طلب توفیق، خویشتن را به استهزا گرفته است».

زنجانی با بیان اینکه حفظ عزت از تکالیف و رسالت های دینی مسلمانان است، گفت: حفظ عزت برای مسلمانان از وظایف دینی است و هیچ فرد با ایمانی حق ندارد عزت خود را درهم شکسته و موجبات خواری و ذلت خویش را فراهم کند.

وی افزود: حضرت رسول(ص) در این زمینه می فرمایند که «لیس للمؤمنین ان یذل نفسه» یعنی شخص با ایمان حق ندارد که موجبات ذلت و خواری خود را فراهم کند»./968/202/ب3

ارسال نظرات