۱۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۳
کد خبر: ۴۶۵۹۳۷
آیت الله علیدوست خواستار شد؛

استفاده از ظرفیت‎های اسلام برای تکمیل قوانین بین المللی

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با مقایسه حقوق بین و اساسنامه‎های بین المللی و مقایسه آن با اسلام خاطرنشان کرد که از ظرفیت‎های اسلام برای تکمیل قوانین بین المللی باید استفاده کرد.
آیت الله علیدوست

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله ابوالقاسم علیدوست، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، امروز در دومین همایش اسلام و حقوق بین المللی بشر دوستانه که در سالن همایش های دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد، با اشاره به مبانی، قواعد و ضوابط عام حقوق معرفتی و اخلاقی برخواسته از قرآن و روایات معتبر در ارتباط با جنگ گفت: من به عنوان یک شخصی که اطلاع از نصوص اسلامی دارد و هم مواد و اساس نامه ها به خصوص اساسنامه ژنو را مطالعه و با نصوص اسلامی مقایسه کرده است اعلام می کنم که اسلام از نظر زمان صدها سال جلوتر و از نظر کیفیت پیش تاز حمایت از بشریت است.

وی افزود: درپی پیشنهاد هنری دورانت  در بیش از 150 سال گذشته اسنادی در ژنو تدوین می‎شود، اما وقتی این اسناد با آنچه که در قرآن، فقه و شریعت اسلام و سنت معتبر مقایسه می کنیم در میابیم که یک ظرفیت‎های در اسناد اسلامی وجود دارد که در اساسنامه‎های بین المللی کمتر مورد توجه قرار گرفته شده است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: در نصوص دینی نه فقط حفظ حقوق انسان ها بلکه حفظ مکان‎ها و اموال مورد توجه قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه مقابله صحیح و واقعی با گسترش سلاح‎های غیر متعارف موجب می‎شود که بسیاری از بحث و موضوعاتی که در سازمان و مجامع بین المللی انجام مانند اصل تفکیک که یک بحث بنیادی است دیگر کارایی نداشته باشد، خاطرنشان کرد: سلاح هسته‎ای و غیر متعارف قابل کنترل نیستند به طوری که می تواند آینده کودکی که می خواهد 50 سال آینده متولد شود را نابود سازد.

آیت الله علیدوست ادامه داد: برخی از کشورها در مقابل معاهده منع گسترش سلاح‎های هسته‎ای موسوم به «ان پی تی» به صورت سودگرایانه (معامله‎ای) نگاه می‎کنند به طوری که این معاهده  موقت یعنی 25 ساله تصویب شد اگرچه بعدا این معاهده به صورت اتوماتیک ادامه پیدا کرد.

وی به دیدگاه اسلام و فقها نسبت به سلاح هسته‎ای و غیر متعارف اشاره کرد و اظهار داشت: منع سلاح هسته ای به عنوان یک حکم شرعی در اسلام است. آنچه که حضرت آیت الله خامنه‎ای، رهبر انقلاب اسلامی ایران پیرامون حرمت سلاح هسته‎ای فرموده یک فتوا بر خواسته از قرآن و سنت معتبر و نه یک حکم و تاکتیک سیاسی است.

این استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: قرآن کریم در بیش از 200 مورد مثلا بقره آیه 211 و 248 و 259 و سوره آل عمران آیه 13، 41، 49 و 50 و سوره انعام، مائده، اعراف، یونس، هود و یوسف انسان را به عنوان نشانه و آیات خدا معرفی می کند. خداوند یک حقی به نام هستی به انسان‎ها داده یعنی حق و تکلیف من این است که مورد تعرض قرار نگیرم و به دیگران تعرض نکنم.

وی گفت: بهتر به جای عالم طبیعت بگویم عالم خلقت و این  موضوع مورد اتفاق مسلمانان و سایر ادیان الهی است زیرا ما خالقی برای جهان قائل هستیم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره با اینکه سپر حمایتی اسلام همه هستی را دربر می گیرد خاطرنشان ساخت: پیامبر عظیم الشان اسلام بر حفظ درختان تاکید می‎کرد که قطع نشوند. اسلام حتی به درختان و محیط زیست اهمیت می دهد و حقوقی برای آن ها قائل است. انسان نمی تواند به بهانه جنگ، دفاع، پیشرفت دانش و تکنولوژی هر جوری که بخواهد با هستی رفتار کند.

وی نقش مجتهدان برای استخراج احکام و فتواهای اسلامی مطابق با ضوابط شرعی را سنگین توصیف کرد و تصریح کرد: فقهای قم، نجف، الازهر، حقوقدانان، اندیشمندان اسلام و بشریت و کسانی که در راه صلح قدم بر می دارند باید از همه ظرفیت‎های اسلامی برای تکمیل قوانین و اساسنامه‎های بین المللی استفاده کنند./994/پ202/ج

عارف ابراهیمی
ارسال نظرات