۱۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۱
کد خبر: ۴۶۵۵۴۶
فعال سیاسی نیجریه ای در گفت و گو با رسا مطرح کرد؛

کارشکنی دولت نیجریه در مسیر آزادی شیخ زکزاکی/ تظاهرات گسترده در صورت نقض حکم دادگاه

فعال سیاسی نیجریه با تاکید براینکه دولت نیجریه تا کنون به حکم صادره دادگاه این کشور عمل نکرده است، گفت: نقض حکم دادگاه نیجریه میتواند عواقب وخیمی را برای دولت در پی داشته باشد.
شیخ زکزاکی

عبدالله احمد، فعال سیاسی نیجریه و از طلبه‌های این کشور در گفت‌وگو با خبرنگار بین الملل خبرگزاری رسا با تاکید براینکه دولت نیجریه هنوز به حکم دادگاه این کشور تن نداده است، گفت: قرار بود دولت نهایتا بیست و چهار ساعت پس از صدور حکم، شیخ زکزاکی را از زندان به محلی دیگر انتقال دهند و پس از آن ظرف چهل و پنج روز او را آزاد کند.

وی افزود: از همین رو رهبران حرکت اسلامی نیجریه در تلاش هستند تا با دولتمردان کشور دیدار کنند و رایزنی‌های لازم را برای عملیاتی شدن حکم دادگاه انجام دهند.

این فعال نیجریه ای با اشاره به اینکه دادگاه کل کشور حکم آزادی شیخ زکزاکی را صادر کرده و دولت نمی‌تواند از آن سرپیچی کند، خاطرنشان کرد: مردم همگی منتظر آزاد شدن این عالم فرزانه هستند، پیش از این هم رییس جمهور نیجریه تاکید کرده بود که دولت تا زمان صدور حکم دادگاه هیچ اقدامی را نمی‌تواند انجام دهد.

عبدالله احمد محاکمه مسببان کشتار زاریا در نیجریه را بسیار بعید دانست و گفت: با وجود اینکه دادگاه حکم آزادی شیخ زکزاکی و پرداخت غرامت به ایشان را صادر کرده است اما محاکمه نیروهای ارتش را در دستور کار قرار نداده و بعید است که علیه آنان اقدامی انجام دهد. ارتش نیجریه از نفوذ وسیعی در دستگاه های حکومتی و قضایی این کشور برخوردار است و بعید به نظر میرسد کسی جرات کند که با آنها رو در رو شود.

وی بر قانون گریزی دولتمردان و فرماندهان نیجریه از قانون تاکید و تصریح کرد: حتی اگر دولت و ارتش نیجریه حاضر نباشند شیخ زکزاکی را آزاد کنند باز هم به نظر می‌رسد که مسببان فاجعه دردناک کشتار شیعیان نیجریه و هتک حرمت به شیخ زکزاکی از هرگونه محاکمه در امان باشند. در همین راستا هم دادگاه صرفا به این گفته اکتفا کرده که عمل نکردن به این حکم به منزله مخالفت با قانون است.

عبدالله احمد تصریح کرد: صدور این حکم البته سوال‌های زیادی را به ذهن متبادر می‌کند که چطور به یکباره صورت پذیرفت. به نظر می‌رسد ارتش و دولت به یک بن بستی رسیدند و تنها راه فرار از این بن بست صدور حکم دادگاه بود که آنها را از بحران خارج کند. این سناریو هم مطرح است که این حکم با خواست خود دولت صادر شده باشد.

وی افزود: ادامه حبس شیخ زکزاکی علاوه بر فشارهای بین المللی فضای داخلی نیجریه را هم علیه دولت کرده است و با توجه به ناکامی توطئه قتل شیخ زکزاکی به نظر می‌رسد ادامه حبس به هیچ وجه به صلاح دولت و ارتش نباشد. حال اینکه همه طیف‌های مردمی نیجریه از شیخ حمایت کردند و عقلای نیجریه تاکید کردند که ادامه حبس کشور را وارد بحران جدی خواهد کرد.

این طلبه نیجریه ای با تاکید بر آمادگی مردم نیجریه برای مقابله با هرگونه سناریوی احتمالی گفت: در روزهای اخیر شاهد تظاهرات در شهرهای مختلف نیجریه بودیم و اگر دولت به حکم آزادی شیخ زکزاکی تن ندهد بدون شک تظاهرات گسترده و فراگیری برپا میشود.

عبدالله احمد ادامه داد: نباید فراموش کرد که ارتش به دنبال کشتن شیخ زکزاکی بود اما نتوانست به این هدف خود برسد. همچنین در صورت آزادی شیخ زکزاکی بدون شک جریان‌هایی به تکاپو می‌افتند تا دوباره به شیخ زکزاکی آسیب برسانند و این مساله بسیار خطرناک است. از سوی دیگر دولت و ارتش نیجریه با تحریک صهیونیست‌ها به صورت کامل به دنبال ریشه کن کردن حرکت اسلامی و تشیع در نیجریه هستند و حمله به شیخ زکزاکی و طرفدرانش بسیار محتمل است.

این فعال سیاسی با اشاره به موج استبصار در نیجریه و احساس خطر عربستان سعودی و اسرائیل از این مسئله گفت: دشمنان تشیع به خوبی می‌دانند که فراگیر شدن این مذهب در نیجریه منافع آنها در این کشور را با تهدید مواجه می‌کند و حتی پس از آزادی شیخ زکزاکی بدون شک حمله ها علیه حرکت اسلامی ادامه خواهد یافت.

عبدالله احمد بر عزم شیخ زکزاکی بر زندگی در نیجریه تاکید کرد و افزود: با این وجود امکان تبعید شیخ و یا مهاجرت اجباری رهبر شیعیان نیجریه وجود دارد، چرا که در سال‌های اخیر ما شاهد حملات و هتک حرمت‌های بی سابقه ای علیه شیخ زکزاکی و خانواده ایشان بودیم.

وی در پایان با اشاره به حمله اخیر به عزاداران اربعین حسینی گفت: در شهر کانو و شهرهای نزدیک به آن به مناسبت اربعین راهمپیمایی انجام شد که ارتش به محل اقامت آنها حمله کردند و چند صد نفر را به خاک و خون کشاندند، مساله ای که نشان میدهد کشتار و قتل شیعیان به قوت خود در نیجریه باقی است و دولت در این راستا سیاست خود را عوض نکرده است./983/ب915/ک

ارسال نظرات