۱۳ آذر ۱۳۹۵ - ۲۲:۴۹
کد خبر: ۴۶۵۰۱۳
در مرکز تخصصی امام خامنه‌ای؛

نخستین دوره تحصیلی رشته تخصصی فرهنگ جهاد برگزار می شود

نخستین دوره تحصیلی رشته تخصصی فرهنگ جهاد سطح 3 حوزه علمیه با هدف تربیت و بکار گیری علمای مجاهد در عرصه های علمی، تبلیغی و مدیریتی زیر نظر حجت الاسلام والمسلمین عابدی در مرکز تخصصی امام خامنه‌ای برگزار می‌شود.
دومین سمینار علمی تخصصی فرهنگ جهاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نخستین دوره تحصیلی رشته تخصصی فرهنگ جهاد سطح سه حوزه علمیه زیر نظر حجت الاسلام والمسلمین احمد عابدی در مرکز تخصصی امام خامنه‌ای برگزار می‌شود.

معرفی اهداف و ماهیت رشته تخصصی فرهنگ جهاد

شایان توضیح است، رشته تخصصی «فرهنگ جهاد» در سطح 3 حوزه علمیه،  ماهیتی میان رشته‌ای دارد که در تبیین مسأله جهاد از شاخه‌های مختلف علوم اسلامی بهره می‌گیرد و از ساحت جهان‌بینی و ارزشی تا نظام عملی و حقوقی و تبیین مصداقی، نسبت خود را با فلسفه و کلام، اخلاق و تربیت، فقه مقارن و شیعه و تاریخ ترسیم نموده و با رویکرد فهم کارساز از وحی و سنت، در مقام پاسخ به نیازهای فکری و عملی نظام اسلامی و امت اسلام برخواهد آمد.

محتوای این رشته از «منابع اصیل و متقن اسلامی» در قالب «منظومه فکری و عملی امام خمینی(ره)و امام خامنه‌ای» بر مبنای اصل «اندیشه عمل ساز» و تأمین «ایمان متعهدانه» تدوین می شود که در قالب دستگاهی «متحدالاجزا و متماسک» از جهان‌بینی تا عمل، جهاد فی سبیل الله را در آیینه اسلام ناب تبیین می کند.

محوریت رشته در تعریف گسترده جهاد شامل تلاش در برابر موانع نظامی حاکمیت الله یعنی «جهاد اصغر» است و انواع دیگر جهاد «کبیر و اکبر» حول آن تبیین می‌شود.

اهداف کلان و سیاست های آموزشی و پژوهشی مؤسسه

تربیت و بکار گیری علمای مجاهد در عرصه های علمی، تبلیغی و مدیریتی، پاسخگویی به مطالبات و نیازهای بین المللی در موضوع فرهنگ جهاد، ایجاد تشکیلات علمی جهادی جهت انجام فعالیت جامع و هدفمند آموزشی و پژوهشی در عرصه فرهنگ جهاد، تولید اندیشه و آثار علمی حوزوی در موضوعات مرتبط با جهاد و شهادت و شناسایی و ساماندهی فعالیت های علمی حوزوی و دانشگاهی در موضوع جهاد و شهادت از مهم ترین اهداف این مرکز علمی است.

این مؤسسه آموزشی و پژوهشی برای خود سیاست هایی در عرصه آموزش و پژوهش ترسیم کرده است که اهتمام به تربیت اخلاقی و معنوی و روحیه انقلابی طلاب در قالب نظام جدید تعلیم و تربیت و تأکید بر بهره گیری از روش ها، ابزارها و مهارت های کارآمد و روزآمد آموزشی در عین اهتمام به سنت های حوزوی از جمله این سیاست ها است.

تأکید بر شناسایی استعدادهای برتر و زمینه سازی فعالیت جهادی علمی، تبلیغی و مدیریتی فارغ التحصیلان، تأکید بر پژوهش محوری و کیفیت محوری در برنامه ریزی آموزشی، محوریت منابع اصیل اسلامی و بهره گیری از اندیشه امام و رهبری و استفاده حداکثری علمی و فرهنگی از تقویم آموزشی و تعطیلات رسمی و ایام تبلیغی از دیگر سیاست های آموزشی و پژوهشی این مرکز است.

معرفی اساتید

مرکز تخصصی امام خامنه‌ای، تحت اشراف و نظارت حجت الاسلام والمسلمین احمد عابدی است، همچنین از محضر اساتید بزرگواری همچون آیات و حجج اسلام والمسلمین اعرافی، کعبی، عابدی، عابدینی، ادبی، ماندگاری، ثقفی، اسحاقیان، کیوانی و دیگر اساتید بزرگ حوزه علمیه بهره خواهد گرفت.

مزایای دوره

از مزایای حضور در این دوره می توان به بهره مندی از اساتید و صاحب نظران سطح عالـی حوزه علمیه، ایجاد زمینه فعالیت های علمی، تبلیغی، و مدیریتی٬ فارغ‌التحصیلان در عرصه‌های جهادی، ارائه خدمات علمی و فرهنگی ویژه دانش‌پژوهان و خانواده‌های محترم آنان و اعطای مدرک سطح ۳ حوزه علمیه اشاره کرد.

شایان ذکر است، فارغ التحصیلان این مرکز به عنوان کارشناس ارشد موضوع جهاد و مسائل مربوطه، می توانند در سطح مراکز بین المللی آموزشی، پژوهشی و نظامی به فعالیت علمی، تبلیغی و مدیریتی مشغول شوند.

شرایط عمومی و اختصاصی ثبت نام

از شرایط عام ثبت نام در مرکز تخصصی امام خامنه ای می توان به اتمام سطح ۲ (پایه ۹(، عدم منع قانون از ادامه تحصیلات، کسب امتیاز لازم در آزمون ورودی و مصاحبه علمی و حداکثر سن ۳۴ سال اشاره کرد؛ البته درصورتی که فرد٬ طلبه پایه‌های بالاتر باشد٬ میزان سنوات آن به این مقدار اضافه می‌شود، ولی در نهایت میزان سن نباید از ۳۸ سال بیشتر باشد.

افراد علاقه مند برای تحصیل در این مؤسسه لازم است اعتقاد و التزام به انقلاب و نظام اسلامی و ولایت فقیه، تعهد به اختصاص وقت کافی برای تحصیل در طول دوره، عدم اشتغال همزمان در موسسات حوزوی و غیره، ملبس بودن به لباس روحانیت داشته باشند و داشتن روحیه و انگیزه کافی برای فعالیت‌های علمی و تبلیغی در عرصه جهاد و شهادت نیز مسأله ای ضروری است.

افراد دارای سوابق علمی٬ پژوهشی و جهادی، خانواده محترم شهدا و ایثارگران، فارغ‌التحصیلان دوره‌های روایتگری و افراد دارای معدل بالا در اولویت پذیرش هستند.

گفتنی است، علاقه مندان برای ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر می توانند به سایت مرکز تخصصی امام خامنه ای به آدرس WWW.JIHAD.IR مراجعه و یا با شماره تلفن ۳۷۷۰۹۲۹۷-۰۲۵و یا شماره همراه ۰۹۱۹۶۴۹۶۴۰۹تماس حاصل کنند./1330/202/ب3

 

 

 

ارسال نظرات