۰۷ آبان ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۷
کد خبر: ۴۵۷۹۴۳
عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان:

مشکل کشور علوم وارداتی از غرب است/ مدلی برای تمدن سازی ارائه نشده است

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به مشکلاتی که علوم وارد شده از غرب به دنبال دارد، گفت: تصور ما از مدینه فاضله تغییر کرده است، منتظر واقعی کسی است که سینه اش پر از معرفت انتظار است و مانند کسی است که در خیمه امام زمان (عج) و در محضر آن امام بزرگوار نشسته است.
دکتر مشکات

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، عبدالرسول مشکات عضو هیأت علمی گروه معارف دانشگاه اصفهان، شامگاه امروز در سلسله جلسات در انتظار باران کانون فرهنگی هنری تمیم انتظار به تبیین نگرش تمدن غرب به آینده پرداخت و گفت: حضور در محفل علم و معرفت دینی از هزار شب زنده داری افضل تر است ثواب آن از هزار روز روزه داری و هزار حج غیر واجب بیشتر است.

استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: روح حج انگیزه است و انگیزه برخاسته از اندیشه و معرفت است و عمل، جسدی بدون روح است و روح آن، اندیشه و انگیزه است و نگرش، جامعه را از بحران نجات می دهد.

وی در ادامه افزود: عقل بر دو گونه است، عقل زیستی و عقل قدسی که عقل زیستی علمی است و طرفداران زیادی دارد. علم، زمانی روح دارد که در آن معرفت و نگرش و جهت گیری درسست وجود داشته باشد که امروزه به بازار معرفت بسیار کم اهمیت داده شده است.

عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان با اشاره به مفهوم و تعریف مدرنیته، تصریح کرد: مدرنیته با دوران رنسانس و از اروپای غربی قرن 18 میلادی مطرح شد و قرن 18 و 19 میلادی به اوج خود رسید و در تمام دنیا گسترش یافت واکثر جوامع بشری سعی کردند خود را با مدرنیته تطبیق دهند.

مدرنیته تمام علوم را در بر گرفته است

مشکات بیان اینکه مدرنیته تمام علوم انسانی و تمام روابط انسانی از جمله اجتماع، خانواده، تربیت، فرهنگ و آموزش و پرورش را در بر گرفته است، گفت: مدرنیته و طرز فکر آن از اواخر دوره قاجار به صورت ترجمه ای وارد ایران شد درحالی که تمدن ایران تا قرن ششم در بالا ترین رتبه قرار داشته و این وضع با اندکی تنزل در قرون نهم و دهم هم ادامه داشته است و از همه جای دنیا برای همه علوم به ایران مراجعه می‌کرده‌اند.

استاد حوزه و دانشگاه تکیه بر غرب در دستیابی به علوم را ریشه مشکلات کشور در مسائل علمی دانست و اظهار کرد: علت عدم پیشرفت ایران در علوم انسانی را می توان این دانست که تمام علوم انسانی و تجربی را از غرب آورده‌ایم کپی ناقص و کمرنگ کرده‌ایم و در نتیجه بومی سازی به روش اسلامی نشده است، درحالی که باید بومی سازی در زمینه علوم صورت می‌گرفته تا تبدیل به بحران کنونی علوم انسانی نشود.

وی در ادامه به تبیین برخی عوامل سقوط تمدن جهانی اسلام پرداخت و تصریح کرد: یکی از علل انحراف و سقوط تمدن اسلامی، طرز فکر یا پارادایم صوفیانی بود که در آن زمان امام محمد غزالی این تفکر را آغاز نمود در این تفکر مردم دنیا را رها کرده و فقط به فکر آخرت را بودند، این دیدگاه از قرن 6 آغاز و باعث شد که قرآن به صورت جامع مورد بررسی و نگرش واقع نشود و در نتیجه باعث اندکی انحراف شد، معرفت دینی خراب و به قول امروزی ویروسی شد.

مدلی برای تمدن سازی اسلامی ارائه نشده است

استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: امروز مدل تمدنی دیگری در دنیا نداریم، این در حالی است که مسلمانان نهج البلاغه، قرآن و دیگر کتب را دارند اما مدلی برای تمدن سازی اسلامی با استفاده از این کتب ارائه نشده است، رهبر معظم انقلاب فرموده‌اند: در حوزه علوم دین باید تمدن سازی اسلامی داشته باشیم.

عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان افزود: امروز قبل از اینکه تمدن  اسلامی داشته باشیم باید جامعه اسلامی داشته باشیم و قبل از آن باید دولت اسلامی داشته باشیم که متأسفانه این امر ایجاد نشده است اگر چه ما انقلاب کردیم ونظام اسلامی ایجاد کردیم اما دولت اسلامی را درست نکرده ایم، تا جایی که برخی دولت مردان تفکر مدرنیته وغرب گرا دارند که اسلامی هم نیست ودر حال افول است.

وی در ادامه به ویژگی های مدرنیته اشاره کرد و گفت: مدرنیته شامل علم گرایی، رشد علوم تجربی، فناوری‌های نوین، رشد ابزار، سرعت رفاه و مسائلی از این قبیل است که دسته ای رو بنایی، یعنی ظاهری و نرم افزاری است و برخی زیر بنایی، سخت افزاری، فکری و فرهنگی است.

تصور ما از مدینه فاضله جامعه غربی شده است

مشکات در ادامه این پرسش را که چرا در زندگی کنونی انتظار ظهور کم شده مطرح کرد و در پاسخ به آن اظهار کرد: تصویر ما از مدینه فاضله تغییر کرده و تا وقتی که ما غرب را در جامعه خود مدینه فاضله تصور کنیم و آن را به نمایش بگذاریم به صورت نا خودآگاه غرب را شهر آرمانی خود می بینیم وسعی در رسیدن به آن را داریم پس نیاری به منجی نمی بینیم چرا که غرب همه نیازهای ما را بر طرف می کند.

عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان در ادامه خاطرنشان کرد: پیش فرض انتظار این است که ما وضع موجود را مطلوب نبینیم، این در حالی است که تصور بیشتر مردم این است که تمدن غرب خوب است و فقط کمی بدی دارد، در 50 سال اخیر صاحب نظران غربی در حال بازنگری در مدرنیته هستند و امروزه عنوان آن را به پُست مدرن تغییر داده اند که باید به آن توجه شود پُست مدرن یعنی مدرنیته مانند یک سکه است که دورو دارد یک روی آن درخشان وروی دیگر آن مانند باتلاق است که امروزه این باتلاق در حال نابود کردن روی درخشان این سکه است.

استاد حوزه و دانشگاه در پایان به ویژگی منتظر واقعی اشاره کرد و گفت: منتظر کسی نیست که صبح های جمعه ندبه بخواند وبگرید ،منتظر واقعی کسی است که سینه اش پر از معرفت انتظار است و مانند کسی است که در خیمه امام زمان (عج) و در محضر آن امام بزرگوار نشسته است و به گفته  پیامبر (ص) منتظر به ظهور مانند کسی است که در خون خودش در راه خدا غوطه می خورد است، ما اگر بتوانیم این جمله را به همه مردم بفهمانیم که وضع موجود خوب نیست و نیاز به منجی داریم، جامعه تبدیل به جامعه منتظر خواهد شد./202/1304/ب1

ارسال نظرات