۰۵ آبان ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۶
کد خبر: ۴۵۷۷۱۳
دبیر ستاد اقتصاد مقاومتی آذربایجان شرقی:

اقتصاد کشور دارای شاخصه های مقاومتی نیست/ نفتی بودن عمده مشکل اقتصاد کشور است

بهبودی با اشاره نبود زیر ساختهای مقاومتی در اقتصاد کشور، گفت: مناسب نبودن شاخص سه رقمی در سطح جهانی و وجود نارسایی در فضای کسب و کار از عمده مشکلات حوزه اقتصادی کشور است.
اقتصاد مقاومتی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، داوود بهبودی، دبیر ستاد اقتصاد مقاومتی آذربایجان شرقی عصر امروز در همایش اقتصادی مقاومتی با اشاره نبود زیرساختهای مقاومتی در اقتصاد کشور، اظهار داشت: مناسب نبودن شاخص سه رقمی در سطح جهانی و وجود نارسایی در فضای کسب و کار از عمده مشکلات حوزه اقتصادی کشور است.

وی دلایل ضعف بهره‌‌وری در حوزه نیروی کار و سرمایه را وجود کارخانجات با ظرفیت کم، نبود نیروی کاری متخصص، عدم بروزرسانی تکنولوژی و در شرایط کلان بحث رکود و تورم اقتصادی دانست و گفت: یکی از مشکلات اقتصادی کشور تک محصولی و نفتی بودن اقتصاد است که مشکلات بسیاری را در حوزه نبود مقاومت در اقتصاد را به دنبال دارد.

رییس سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان اینکه سهم استانی در بخش کشاورزی در شاخصه‌ها 17 درصد، سهم صنعتی 32 درصد و سهم خدماتی 46 درصد است، ادامه داد: استان ما در شاخصه بیکاری از متوسط کشوری کمتر است، استان در حوزه اقتصادی دارای شاخصه های یک اقتصاد مقاوم نمی باشد و باید به این سمت حرکت کند.

وی با اشاره به ویژگی های اقتصاد مقاومتی، خاطرنشان کرد: درون زایی در اقتصاد به معنای بهره گیری از ظرفیتها و استعدادهای انسانی و همچنین بهره گیری از منابع علمی، طبیعی و استقرار بر باورها و ارزشهای درونی است، این اقتصاد برون گرا نیز است یعنی در عین درون زایی نگاه به بیرون و صادرات محصولات و تعامل دارد.

این استاد دانشگاه دانش بنیان، عدالت محوری و پویایی را از دیگر معیارهای اقتصاد مقاومتی دانست و تصریح کرد: اگر هر یک از این محورها در اقتصاد کشور نهادینه شود به هدف خواهد رسید، محورهای اقتصاد مقاومتی شفاف است و هدف و مصادیق آن مشخص دارد.

وی با بیان اینکه آیا اقتصاد موجود کشور دارای معیارهای اقتصاد مقاومتی است یا این معیارها را ندارد، ابراز داشت: وابستگی اقتصادی، بیکاری، تورم ساختاری، تک محصولی و نفتی بودن نشان می دهد که اقتصاد کشور معیارهای اقتصاد مقاومتی را دارا نیست، بیشتر آسیبهای اجتماعی به دنبال همین مشکلات اقتصادی ایجاد می شود، بیکاری و نبود درآمد مکفی از این آسیبها است.

بهبودی ادامه داد: اقتصادهای توسعه یافته بزرگ دنیا دارای همین محورهای اقتصاد مقاومتی است، مطمئنا اقتصاد ژاپن و کره جنوبی مقاوم است و دارای شاخصه های اقتصاد مقاومتی است، بنابراین در کشور ما نیز فهم و تبیین محورهای اقتصاد مقاومتی یک ضرورت است.

وی با بیان اینکه مخاطب اقتصاد مقاومتی تمامی آحاد جامعه است، ابراز داشت: اقتصاد مقاومتی با همکاری تمامی ارکان جامعه محقق خواهد شد، در این مسیر نیازمند گفتمان سازی و دستیابی به یک تعریف و فهم مشترک از اقتصادی مقاومتی در لایه های گوناگون هستیم تا یک هم افزایی در این حوزه را شاهد باشیم./۸۵۴/202/ب2

ارسال نظرات