۰۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۳
کد خبر: ۴۵۷۵۵۵
استاد حوزه علمیه:

مکتب امام حسین مکتب شور و شعور حسینی در تاریخ جهان است

استاد حوزه علمیه بهترین نمونه و مصداق را جریان مکتب امام حسین(ع) دانست و گفت: مکتب امام حسین(ع) مانند خود دین اسلام یک سکه دو رو است، یک روی آن شعور و استدلال و برهان است و روی دیگر آن شور و عاطفه و احساس است که به طور مداوم بین این شور و شعور تأثیر و تأثر وجود دارد.
حجت الاسلام فلاح

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، حجت الاسلام فلاح، استاد حوزه علمیه قم ظهر امروز در همایش طلبه عصر انقلاب که با حضور اساتید و جمعی از طلاب حوزه‌های علمیه استان قزوین در شبستان امیرالمؤمنین مسجدالنبی(ص) قزوین برگزار شد، با اشاره به وجود احساسات و حرکات انقلابی در حوزه‌های علمیه، گفت: تأکید مقام معظم رهبری بر وجود احساسات انقلابی در حوزه و تشویق و ترغیب حوزویان نسبت به حرکت‌های انقلابی به پایگاهی در حوزه انسان شناسی فلسفی مربوط می‌شود.

این استاد حوزه علمیه قم در ادامه با اشاره به اینکه انسان ترکیبی از عقل و احساس است، افزود: به لحاظ تاریخی آن دسته از آرمان‌ها و مکاتبی موفق شده و توانسته‌اند برای پیروان خود الگو شوند که به صورت همزمان هم حوزه‌های عقلانی را و هم حوزه‌های عاطفی وجود بشر را مدیریت کرده‌اند.

وی در ادامه بهترین نمونه و مصداق را جریان مکتب امام حسین(ع) دانست و اظهار کرد: مکتب امام حسین(ع) مانند خود دین اسلام یک سکه دو رو است، یک روی آن شعور و استدلال و برهان است و روی دیگر آن شور و عاطفه و احساس است که به طور مداوم بین این شور و شعور تأثیر و تأثر وجود دارد.

حجت الاسلام فلاح در ادامه با بیان اینکه در بسیاری از اوقات شور یک حرکت برای سطح جدیدی از شعور ظرفیت سازی می‌کند، ابراز کرد: اگر شور برای حرکت به وجود نیاید آن شعور هم هرگز تولید نمی‌شود، البته رابطه شور و شعور یک رابطه دیالکتیکی است، یعنی شعور می‌تواند شور را خلق کند و شور هم می‌تواند شعور را به وجود بیاورد اما در هر دو حالت این رابطه به یک سهم نیست.

وی در ادامه اضافه کرد: در یک انقلاب همواره سهم شعور باید بر سهم شور غلبه کند، رهبری و مدیریت باید باشعور باشد اما معنای آن این نیست که شور را تعطیل کنیم چون ما معتقد هستیم که انقلاب ما با سال پنجاه و هفت تمام نشده است و یک انقلاب مستمر و مداوم است.

بزرگ‌ترین آسیب انقلاب عدم خلق شور متناسب با منزلت شعوری است

این استاد حوزوی در ادامه با اشاره به اینکه یکی از بزرگ‌ترین آسیب‌های انقلاب خلق نشدن شور متناسب با منزلت های شعوری است، تصریح کرد: یکی از آسیب‌های انقلاب ما این است که ما با وجود منزلت‌های شعوری خاصی که در انقلاب پیدا کرده‌ایم و متناسب با ارتقای مراتب فکری خود هنوز شور متناسب با این منزلت‌ها را نتوانسته‌ایم خلق کنیم.

وی در ادامه انقلاب اسلامی را از عالی‌ترین حرکت‌های انقلابی و عبودی دانست و تذکید کرد: انقلابی که در فضای فکری جامعه ما اتفاق افتاد بزرگترین توفیق امام راحل از جانب خداوند متعال بود که دارای یک ماهیت توحیدی بود که تنها امام توانست با الگو گرفتن از رفتار امامان و پیامبران این حیات را رسمیت و جاودانگی ببخشد.

حجت الاسلام فلاح در ادامه با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی یک پاسخ هوشمندانه برای مقابله با نظام سلطه بود، عنوان کرد: معرفی انقلاب از دیدگاه امام خمینی(ره) معرفی حکومت الله است، در حقیقت یک دوران جدیدی بود که موجب شد سلطه حاکمان از بین برود و شایستگان حاکمیت پیدا کنند، رسالت پیامبران هم ابن بود که می‌خواستند یک حیات عالی را برای بشر رقم بزنند و اگر مانعی هم بود به شدت با آن مبارزه می‌کردند.

وی در پایان گفت: امروز حوزه‌های علمیه نمی‌توانند یک تحلیل فاخر و جامع از انقلابی که با این ماهیت پیش روی ما است، داشته باشند؛ در حوزه‌های علمیه نباید میان دغدغه‌های دینی و انقلابی فاصله بیفتد بلکه باید انقلاب به گونه ای تعریف شود که عناصر دینی و انقلابی در راستای یکدیگر به خوبی ارزیابی شود، عقلانیت متعالی دینی در افق انقلاب قرار دارد، از این رو انضباط‌های شرعی و مراعات‌های ظریف اخلاقی در ارتباط با ماهیت انقلاب باید به گونه‌ای تعریف شود که تمام احکام اسلامی در آن مشهود شود./873/202/ب2

ارسال نظرات