۲۵ مهر ۱۳۹۵ - ۲۳:۴۰
کد خبر: ۴۵۵۷۰۲
حجت الاسلام والمسلمین دیرباز در گفت وگو با رسا:

ضرورت تحول برای بزرگان حوزه جا نیفتاده است

نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری گفت: مسأله دیگر که مهم است روشنگری و تبیین بزرگان حوزه نسبت به تدوین طرح تحول به شمار می رود، به نظر بنده این مسأله برای برخی جا نیفتاده یا برای آن ها موضوعی صوری و فرمالیته محسوب می شود.
حجت الاسلام والمسلمین دیرباز

حجت الاسلام والمسلمین عسکر دیرباز نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به دیدار اعضای شورای عالی حوزه های علمیه با رهبر معظم انقلاب و تأکید رهبری بر تدوین طرح تحول گفت: حدود 10 سالی است که مقام معظم رهبری بحث تحول در حوزه های علمیه را مطرح کردند.

وی افزود: مبنای ایشان این بود که اگر حوزه علمیه بتواند پا به پای تحولات اجتماعی این تحولات را مدیریت کند و به نحوی جهت دهد که به نفع دین و دین داران تمام شود می تواند جایگاه خود را حفظ کند اما در غیر این صورت ممکن است به مرور زمان جایگاه هدایت گری حوزه در زمینه هایی مخدوش شود.

تاکید دوباره رهبری نشان می دهد تحول در حوزه اجرایی نشده است

رییس دانشگاه قم با بیان این که در دیدار اخیر شورای عالی حوزه با مقام معظم رهبری ایشان مجددا بر تدوین طرح تحول تکیه کردند، اظهار داشت: این نشان می دهد که رهبر انقلاب یک ضرورتی را احساس می کنند، استنباط دقیق و صحیح رهبری این است که طرح تحول هنوز در حوزه اجرایی نشده است.

وی ادامه داد: یکی دو سال شورای مدیریت به مناسبت سفر پربرکت مقام معظم رهبری به استان قم و دیدار با علما و جامعه مدرسین حوزه علمیه برنامه هایی را داشتند و گزارش هایی را دادند، اوایلی که حضرت آقا این مسأله را مطرح کردند گروه هایی تشکیل شد که درباره طرح تحول هم اندیشی داشته باشند اما موانعی دارد که اگر برطرف نشود و باز هم مقام معظم رهبری تأکید بفرمایند معلوم نیست که حالت اجرایی پیدا کند.

حجت الاسلام والمسلمین دیرباز با بیان این که باید افرادی در قسمت روانشناسی، جامعه شناسی، تخصص حوزوی و تجربه از درون خود حوزه دو سه سال مأمور به بررسی کار شوند، ابراز داشت: این افراد باید کارهای دیگر خود را تعطیل کنند حتی در درس های حوزه شرکت نکرده و در این زمینه وقت بگذارند تا نتیجه لازم حاصل شود.

افرادی فارغ البال باید برای تحول برنامه ریزی کنند

وی عنوان کرد: الان زمانی که انسان بتواند چندین کار را عهده دار شود که به همه کارها ضربه وارد می شود مگر افراد بسیار بسیار نابغه و توانمند که تعداد آن ها در جامعه ما کم است، نخستین مانع این است افرادی که متصدی طرح تحول می شوند و می خواهند آن را اجرا کنند با این که نیت خالص و انگیزه قوی دارند اما می خواهند به درس و تدریس و مسؤولیت ها برسند و این کار را هم انجام دهند که مانعة الجمع بوده و نمی توان آن را انجام داد.

نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: مسأله دیگر که مهم است روشنگری و تبیین بزرگان حوزه نسبت به تدوین طرح تحول به شمار می رود، به نظر بنده این مسأله برای برخی جا نیفتاده یا برای آن ها موضوعی صوری و فرمالیته محسوب می شود.

وی اضافه کرد: به عنوان مثال می گویند در حوزه درس، بحث، تبلیغ و ترویج دایر دیگر تحول چیست، اوایل انقلاب موجی راه افتاده بود که کتاب های درسی از حوزه ادبیات، لمعه، کلام، فلسفه و اصول عوض شود؛ عده ای شدیدا مخالف بودند و می گفتند همین کتاب ها است که حضرت امام و علامه طباطبایی پرورش داده است و عده ای دیگر می گفتند که حتما این تغییر و تحول باید ایجاد شود که در زمینه های محدودی تغییراتی ایجاد شد و همان کتاب های درسی که بود الان هم وجود دارد.

ضرورت تحول برای برخی بزرگان جا نیفتاده است

حجت الاسلام والمسلمین دیرباز با بیان این که خود این عمل نشان داد که خیلی ضرورت تحول برای بزرگان حوزه جا نیفتاده است، گفت: ممکن است که برعکس هم فکر کنند و بگویند که همین جواب داده و نیازی به تحول نیست.

وی افزود: مقام معظم رهبری در کنار این که ولی فقیه و رهبر انقلاب هستند یک مرجع تقلید نیز محسوب می شوند و آشنایی با حوزه داشته و سال های سال در این حوزه ها به تدریس و تدرس پرداخته اند، این باید برای حوزویان جا بیفتد که ایشان به عنوان یک مرجع تقلید دیدگاه هایی درباره حوزه دارند که باید مورد توجه جدی باشد، این در حالی است که از سوی برخی مورد توجه جدی قرار نمی گیرد.

رهبر انقلاب افزون بر ولایت فقیه یک مرجع تقلید هستند

رییس دانشگاه قم با بیان این که برخی فقط برای ایشان شأن رهبری و ولایت فقیه قائل هستند، اظهار داشت: درست است اما ایشان مرجع تقلید هم هستند، اگر قرار است مراجع عالیقدر عظام درباره حوزه نظر بدهند ایشان هم یکی از مراجع هستند؛ مراجع روی سر ما جا دارند و احدی حق ندارد پشت سر آن ها حرف بزند بلکه باید پشتیبان آن ها باشیم اما مقام معظم رهبری یک بینش عمیق، دور اندیشی خوب و ژرف نگری خیلی عالی دارند.

وی ادامه داد: همین ویژگی های سبب می شود وقتی رهبر انقلاب درباره حوزه ورود پیدا می کنند انسان می بیند که از خیلی ها بهتر می توانند درباره آینده، پیشرفت و تحولات حوزه و بالا بردن راندمان فعالیت دینی حوزویان در جامعه و جهان طرح و نظر بدهند./1323/ت301/ج

ارسال نظرات