۱۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۳
کد خبر: ۴۵۴۷۱۲
آیت‌الله سلیمانی:

رعایت نکردن آداب تذکر لسانی سبب دلزدگی افراد می‌شود

امام جمعه شهرستان زاهدان با بیان اینکه قبل از انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر، باید معروفها و منکرها را شناخته و آداب آن را بیاموزیم، گفت: رعایت نکردن آداب تذکر لسانی، از جمله برخورد تدافعی و همراه با تندی در کلام، نه تنها اثر مثبت نخواهد داشت، بلکه سبب حساسیت بیشتر و دلزدگی مخاطب می‌شود.
آیت‌الله سلیمانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در زاهدان، آیت‌الله عباسعلی سلیمانی، امام جمعه شهرستان زاهدان صبح امروز، 19 مهر در همایش امر به معروف و نهی از منکر که در سالن اجتماعات نهاد نمایندگی ولی فقیه در سیستان و بلوچستان برگزار شد، گفت: امر به معروف و نهی از منکر دو فریضه حیاتی در دین اسلام است و هیچ یک از فرق و مذاهب اسلامی منکر این امر نیست.

نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان افزود: برای عمل به این دو فریضه، در مرحله اول باید معروفها و منکرها را بشناسیم؛ بعد از اینکه دانستیم چه اعمالی جزو معروفها قرار می‌گیرد و چه اعمالی منکر هستند، باید نسبت به حفظ و احیای معروفها و نهی از منکرها اقدام کنیم.

وی اظهار کرد: تذکر لسانی یک تکلیف عمومی است که بر گردن هر مسلمانی است، اما این تذکر ساده، آدابی دارد که اگر رعایت نشود، نه تنها تأثیر مثبت و سازنده ندارد، بلکه می‌تواند اثری کاملاً برعکس داشته باشد؛ از جمله اینکه باید با بیانی دوستانه و نرم ادا شود، نه اینکه همراه با تندی باشد.

آیت‌الله سلیمانی ادامه داد: باید طوری تذکر بدهیم که مخاطب از بیان و برخورد ما ناراحت نشود، باید ابتدا خوبیهای وی را یادآور شویم، سپس به انتقاد نرم و تأثیرگذار بپردازیم؛ اگر تذکر لسانی ما برخوردی تدافعی باشد، حساسیت مخاطب را بیشتر می‌کند.

وی با بیان اینکه عدم آگاهی افراد از آداب تذکر لسانی اثری عکس به دنبال خواهد داشت، عنوان کرد: گسترده دیدن جامعه و ایجاد بستر تأثیر پذیری از مهم ترین ویژگیهایی است که باید در امر به معروف و نهی از منکر مورد توجه قرار گیرد.

نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان افزود: برای افزایش آگاهی افراد از نحوه تذکر لسانی می‌توان با برگزاری کارگاه های آموزشی و با بهره گیری از اساتید برجسته و توانمند زمینه آگاهی هر چه بیشتر جامعه از این فریضه الهی را فراهم کرد.

همایش امر به معروف و نهی از منکر صبح امروز، 19 مهرماه با حضور مسؤولان ارشد استانی در سالن اجتماعات نهاد نمایندگی ولی فقیه در سیستان و بلوچستان برگزار شد و در پایان از دستگاه‌های فعال در زمینه امر به معروف و نهی از منکر تقدیر به عمل آمد./202/831/ب1

ارسال نظرات