۰۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۲
کد خبر: ۴۳۴۱۳۶
حجت‌الاسلام فرحزاد:

بانک‌ها و بنگاه‌های اقتصادی معضل اصلی کشورند

حجت الاسلام فرحزاد با انتقاد از سود تسهیلات و جریمه دیرکرد وام‌های بانکی گفت: معضل اصلی کشور بانک‌ها و بنگاه‌های اقتصادی هستند که وام با سودهای بالا به مردم می‌دهند و بعد جریمه دیرکرد اخذ می‌کنند.
حبیب الله فرحزاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام حبیب الله، استاد اخلاق حوزه علمیه قم، ظهر امروز، در مسجد اعظم قم، به تبیین اخلاق کریمانه امام حسن مجتبی(ع) پرداخت و گفت: کریم فردی است که از اموال و ثروت خویش می‌گذرد و به دیگران می دهد و امام حسن مجتبی(ع) سه بار در زندگی خویش تمام اموال خویش را انفاق کرد.

 

حجت الاسلام فرحزاد به ضرورت انفاق مال در راه اهل بیت(ع) اشاره و بیان کرد: ثواب خرج کردن و بخشش در مسیر اهل بیت(ع) بسیار بیشتر را زیارت آنها و عبادت است، بنابراین مناسب است مؤمنان در ماه رمضان سفره افطاری ساده به نیت اهل بیت(ع) پهن کنند.

 

حجت الاسلام فرحزاد در بخش دیگر از سخنانش وفای به عهد را از دیگر ویژگی های انسان کریم بیان کرد و گفت: افراد کریم به وعده و قول‌هایی که به دیگران می‌دهند عمل می‌کنند و خلف وعده‌ای در رفتار خویش ندارند.

 

وی با ابراز تأسف از افزایش خلف وعده‌ها و عدم پاینبدی افراد به قراردادها در جامعه گفت: بسیاری از جوانان در جلسات خواستگاری وعده‌هایی را بیان می‌کنند، اما بعد از این جلسه  برنمی‌گردند و این مساله سبب دلسردی و افسردگی دختران و خانواده‌های آنان می‌شود.

 

استاد اخلاق حوزه علمیه قم ابراز کرد: کریم فردی است که زمانی که وعده می‌دهد به آن عمل می‌کند، اما زمانی که فردی به سبب خطایی تهدید می‌کند، او را می‌بخشد.

 

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با بیان این در برخی از زمان ها تهدید و عمل به آن ضروری است،  عنوان داشت: زمانی که بخشش و گذشت از خطای دیگران سبب افزایش جرأت بر گناه و اوباش‌گری فرد می‌شود، باید آنها را تهدید کرد، اما زمانی که فرد به خطا و اشتباه خویش پی برد و از کار خویش پیشمان شد، مناسب است از آن تهدیدها چشم‌پوشی شود.

 

حجت الاسلام فرحزاد در ادامه سخنانش به سیره  برخورد ائمه اطهار(ع) با جاهلان اشاره و اظهار کرد: در روایات اسلامی تأکید شده است زمانی که مؤ‍منان با افراد جاهل روبه‌رو می‌شوند، با آنها با سکوت برخورد کنند و  در برابر انها رفتاری ناپسندی نداشته باشند. 

 

حجت الاسلام فرحزاد ابراز کرد: زمانی که فردی جراحتی به فرد دیگر وارد کرده است می‌تواند قصاص کند، اما حق ناسزاگویی، فحش دادن و غیبت این فرد خاطی را ندارد.

 

وی در بخش دیگر سخنانش با انتقاد از سود تسهیلات و جریمه دیرکرد وام‌های بانکی گفت: معضل اصلی کشور بانک‌ها و نهادهای اقتصادی هستند که وام با سودهای بالا به مردم می‌دهند و از مردم جریمه دیرکرد اخذ می‌کنند.

 

حجت الاسلام فرحزاد ابراز کرد: بانک‌ها به بهانه این که در قراردادهای بانکی وام گیرندگان به جریمه دیرکرد ملتزم شده‌اند از آنها وجهی را اخذ می‌کنند، اما این مسأله دلیلی شرعی برای گرفتن این جریمه نمی‌شود و طبق فتوای تمام مراجع تقلید جریمه دیرکرد وامهای بانکی اشکال شرعی دارد./998/پ202/ی

ارسال نظرات