۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۶:۵۸
کد خبر: ۲۸۹۴۸۴
محقق و پژوهشگر حوزه علمیه:

برخی به بهانه عقلانیت، روح حرکت را از جامعه اسلامی می‌گیرند

خبرگزاری رسا ـ محقق و پژوهشگر حوزه علمیه با بیان این که امام راحل یک چهره انقلابی و حکیم ترین چهره در بین فقها شناخته می‌شد، گفت: آمریکا و کشورهای غربی تصور می کنند می‌توان صرفا با عقل ناقص بشری، جهان را اداره کرد.
کتاب «عقل هاي پاره وقت»

حجت الاسلام محمود مهدی پور، محقق و پژوهشگر حوزه علمیه در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، با اشاره به این که برخی به دنبال ایجاد تضاد بین دو واژه انقلابی گری و عقلانیت هستند، گفت: آنها به دنبال این هستند تا هر کس عاقلانه رفتار می کند را غیر انقلابی و هر کس انقلابی رفتار می کند را غیر عاقلانه خطاب کنند.

 

وی افزود: از اصول اساسی اسلام بکارگیری عقل است که در فروع دین نیز یکی از راهکارهای شناخت احکام الهی، بکارگیری عقل بیان شده است.

 

حجت الاسلام مهدی پور با بیان این که قرار دادن عقل در مقابل وحی از مشکلاتی است که دنیا امروزه با آن روبه رو شده است، گفت: آمریکا و کشورهای غربی تصور می کنند می توان صرفا با عقل ناقص بشری جهان را اداره کرد.

 

محقق و پژوهشگر حوزه علمیه افزود: اگر با عقل ناقص بشر می توانست جهان را اداره کرد، جنگ ها، ظلم ها و جنایت در جهان وجود نداشت، از این رو عقل مادی منهای قیامت، خدا، انبیاء و وحی همان است که در روایات به عنوان هوش شیطانی شناخته می شود.

 

وی با اشاره به این که شیطان نیز تصور می کرد با عقل تنها می تواند مسائل را ارزیابی کند و خوب و بد را تشخیص دهد، ادامه داد: عقل بخش شهود را به انسان نشان می دهد، اما بخش غیب را که قسمت اعظم عالم است بدون وحی قابل شناخت نیست.

 

به گفته وی، گوشه ای از حقایق عالم را می توان با عقل درک کرد، اما از غیب بدون اتکا به وحی و انبیاء نمی توان شناخت پیدا کرد، بنابراین مشکل جهان در این است که نیمی از حقایق عالم را می بینند.

 

حجت الاسلام مهدی پور با بیان این که در سطح جهانی به عقل منهای وحی اکتفا می شود و در دنیای اسلام نیز به قرآن منهای اهل بیت(ع) اکتفا می شود، گفت: هم مسلمانانی که عقل خود را برای فهم قرآن کافی می دانند دچار مشکل می شوند و هم بشریتی که به عقل منهای وحی تکیه می کند به مشکل بر می خورد.

 

وی افزود: اگر بشریت به دنبال رسیدن به سعادت است، عقل و انقلابی گری را باید دو رکن پیروزی و بشریت بداند، از این رو عقل باید بر وحی عرضه شود و انقلاب نیز باید بر عقل عرضه شود.

 

محقق و پژوهشگر حوزه علمیه با بیان این که عقل تکامل یافته در سایه وحی است، گفت: انقلابی گری متون حرکت جامعه و وحی چراغ آن است.

 

حجت الاسلام مهدی پور یاد آورشد: برخی به بهانه عقلانیت، روح حرکت را از جامعه اسلامی می گیرند وبرخی به بهانه انقلابی گری به تعقل بی اعتنا می شوند، اما بزرگان اسلام در کنار جهاد خود، نهایت عقلانیت را به کار می گرفتند./1307/302/ب3

ارسال نظرات