۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۵
کد خبر: ۲۰۳۴۶۶
آیت الله ایمانی:

دولت ها به وظیفه خود در قبال حوزه های علمیه عمل نکرده اند

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه در استان فارس با بیان این که دولت ها بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به وظایف خود عمل نکرده اند، گفت: اعتباراتی که به حوزه تعلق می گیرد معمولا صرف ساخت و ساز و بخش سخت افزار می شود.
آيت الله اسدالله ايماني آيت الله ايماني

آیت الله اسدالله ایمانی نماینده، ولی فقیه در استان فارس در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به سخنان اخیر وزیر فرهنگ و اسلامی مبنی بر این که بیشترین بوجه فرهنگی به حوزه‌های علمیه اختصاص داده می شود، اظهار داشت: این اعتبارات عظیم فرهنگی که مطرح کردند اگر به سرانه حساب کنیم چیزی عاید طلاب نشده است.

وی افزود: ما در شهرستان‌ها و استان‌ها اعتبار ویژه‌ای ندیده ایم که قابل توجه و عظیم باشد؛ اگر منظور اینها از حوزه‌های علمیه، حوزه‌ علمیه قم با آن نیازمندی‌های بسیار است که دوستان ما و مسؤولان حوزه علمیه قم باید تأیید کنند و در این زمینه پاسخ دهند.

امام جمعه شیراز خاطرنشان کرد: در کنار اعتباراتی که در مسائل فرهنگی اختصاص داده می شود،‌ سهم حوزه‌های علمیه در حد پایینی بوده و حداکثر در برخی از سال‌ها و در دولت قبل به سطح متوسط رسیده است؛ این میزان هیچ‌گاه با بودجه دانشگاه‌ها و آموزش و پرورش قابل قیاس نبوده است.

آیت الله ایمانی با تأکید بر این که حوزه‌‌های علمیه بنا ندارند به دولت وابسته باشند، گفت: همواره دولت‌‌ها در نزد ما مورد احترام هستند و ما به تبعیت از مقام معظم رهبری، حمایت از آنها را در دستور کار خود داریم؛ حوزه‌های علمیه نیز همین راه را دنبال می کنند.

وی ادامه داد: حوزه‌های علمیه بدون هیچ چشمداشتی متکفل تربیت نیروهای متعدد برای بخش‌های مختلف نظام و دولت است؛ تأمین بخشی از نیروهای دانشگاه‌ها، نیروهای مسلح و دستگاه قضایی را حوزه به عهده گرفته است.

نماینده ولی فقیه در استان فارس با بیان این که اعتباراتی که به حوزه تعلق می گیرد معمولا صرف ساخت و ساز و بخش سخت افزار می شود، گفت: حتی این بودجه‌ای که در تعمیر و مرمت مدارس به کار گرفته می شود در مقابل اعتبارات سخت افزاری مراکز دیگر بسیار ناچیز است.

آیت الله ایمانی با بیان این که عمده ساخت و سازهای حوزه از سوی خیرین انجام می شود، افزود: اگر دولت هم این کار را انجام دهد به وظیفه‌اش عمل کرده است؛ دولت‌ها در طول سال‌های پس از انقلاب این مسؤولیت را به نحو احسن انجام نداده‌اند و همواره در این بخش دچار مشکلات و معضلات فراوانی بوده‌ایم؛ ساخت و ساز مدارس علمیه در زمان برخی حاکمانی که علایق دینی و مذهبی داشتند بیشتر و چشمگیرتر بوده است.

وی ادامه داد: بوجه‌ای که با عنوان فرهنگی تخصیص داده می شود باید بوجه نرم افزاری باشد نه آنچه برای ساختمان سازی و کمک به راه‌اندازی و ترمیم مدارس مصرف می شود.

امام جمعه شیراز گفت: از میان کل بوجه‌ها آنچه برای استان‌ها در نظر گرفته اند 4 درصدش اعتبارات تملک دارایی و بوجه عمرانی است؛ از این میزان مصوب چه میزانش تخصیص داده می شود و از آن مقداری که به دست استان‌ها می رسد چه میزان به حوزه‌های علمیه می رسد، مسأله جداگانه‌ و مفصلی است./928/ت302/ج

ارسال نظرات