۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۹:۲۹
کد خبر: ۱۶۶۴۰۴
کارشناس حوزوی مطرح کرد؛

آموزش شیوه گفت‌و‌گو با خدا در قرآن

خبرگزاری رسا ـ کارشناس قرآنی گفت: خدای سبحان در بخشی از قرآن چگونه سخن گفتن بندگان با خدا را هم آموزش می‌دهد و به بندگان می‌گوید مرا این گونه بخوانید.
حميد ملکي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام حمید ملکی، کارشناس مسائل قرآنی، در برنامه پرسمان که از رادیو معارف پخش می‌شد، گفت: ظاهر آیات و روایات این است که دانستن و علم داشتن لازمه‌اش عمل کردن نیست، که انسان طبق آن چه می‌داند عمل کند یا آن را باور کند، مثلا کسی که سیگار می‌کشد می‌داند که ضرر دارد اما آن را ترک نمی‌کند، پس معلوم می‌شود بین محل علم و محل ایمان فاصله‌ای وجود دارد.

 وی ادامه داد: باید علم را از محل خودش که ذهن است به محل ایمان که قلب است نازل کنیم، این محقق نمی‌شود مگر این‌که به آنچه می‌دانیم عمل کنیم، کسانی که گرفتار تساهل و تسامح می‌شوند، علم دارند، ازاین‌رو تساهل و تسامح در علم و دانستن به وجود می‌آید، مثلا می‌دانند که بی حجابی یا بدحجابی حرام است اما این کار را می‌کنند، برای این‌که مکان علم را تغییر نداده‌اند، آن را وارد قلب نکرده‌اند.

حجت‌الاسلام ملکی ابراز داشت: ما می‌دانیم که سم کشنده است، پس آن را نمی‌خوریم، چون ایمان و عصمت داریم که می‌میریم، اما دلیل این‌که بعضی چیزها را می‌دانیم اما طبق آن عمل نمی‌کنیم، هوای نفس، خواست مردم یا همنشین بد است، که ما را از مسیری که انتخاب کرده‌ایم باز می‌دارد و چنین می‌شود که انسان به تسامح و تساهل چنگ می‌زند.

این کارشناس حوزوی اظهار داشت: همنشین بد انسان را دچار تسامح و تساهل می‌کند، حواریون از حضرت عیسی(ع) پرسیدند «با چه کسی نشست و برخاست کنیم، حضرت گفت با کسی نشست و برخاست کنید که سخنش بر علم شما بیفزاید و چهره‌اش شمارا به یاد خدا بیندازد»، نتیجه علم و عمل، ایمان است و وقتی به آنچه می‌دانیم عمل کنیم، ایمان قوی‌تر و عمل نیز عمیق‌تر و خالص‌تر می‌شود، علم عمل و ایمان با یکدیگر تعامل دارند.

این کارشناس مسائل قرآنی در پاسخ به پرسش «می‌گویند اگر می‌خواهید با خدا صحبت کنید نماز بخوانید و اگر می‌خواهید، خدا با شما صحبت کند، قرآن بخوانید ولی در سوره حمد می‌خوانیم« ایاک نعبد و ایاک نستیعن»، این سخن بنده با خدا است نه سخن خدا با بنده، آیا قرآن با واسطه نازل شده است یا همه آیات آن سخن خداوند است؟» گفت: آیات قرآن کلام خدا است و در این هیچ شکی نیست.

 وی افزود: علمای اسلام نسبت به قرآن نظرشان یکی است و همه می‌گویند که تمام آیات قرآن از طرف خداوند است، آن‌چه که پیامبر می‌گوید همه وحی است، چیزی از خودش و از دیگران نیست، تناقضی که در سوره حمد وجود دارد برای این است که خدای سبحان در بخشی از قرآن چگونه سخن گفتن بندگان با خدا را هم آموزش می‌دهد و به بندگان می‌گوید مرا این گونه بخوانید.

حجت‌الاسلام ملکی در پایان بیان داشت: «بسم الله الرحمن الرحیم» خداوند بلند مرتبه می‌گوید، مرا با صفت رحمانیت و رحیمیتم که صفت عام و خاص است بخوانید، «ایاک نعبد و ایاک نستعین» بگو من فقط تو را عبادت می‌کنم، من صاحب پول و ثروت را عبادت نمی‌کنم و آنچه در عالم موثر است، خدا است، از تو استعانت می‌جویم، این سخن خداوند است که می‌گوید چگونه او را بخوانیم. /9194/پ202/ن

ارسال نظرات