۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۱
کد خبر: ۴۹۲۷۲۵
آیت الله مهدوی:

تعامل با کشورهایی که نیستی ما را می خواهند مفهومی ندارد

آیت الله مهدوی گفت: قرآن به ما دستور تعامل داده است ولی نه تعامل با کسی با ما دشمنی دارد و نیستی ما را می خواهد، تعامل با کشورهایی همچون آمریکا و اسرائیل که نیستی ما را می خواهند مفهومی ندارد.
آیت الله مهدوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی در جلسه تفسیر نهج البلاغه شب گذشته که در حسینیه جواد الائمه(ع) واقع در چهار راه شکررشکن برگزار شد، گفت: عقیده انسان ها معمولاً مطابق با واقعیات نیست.

وی در تفسیر حکمت 166 نهج البلاغه که امیر مؤمنان(ع) در آن می فرمایند، زمانی که  از چیزی یا کاری ترسیدی، خودت را در آن بینداز، زیرا شدت ترسیدن از کاری بزرگ تر از خوفی است که از انجام آن کار داری، افزود: اگر انسان در بلا و گرفتاری باشد، بهتر از این است که در ترس قرار گرفتن از بلا و گرفتاری به سر ببرد.

آیت الله مهدوی ادامه داد: در امور دنیوی ترس، خوف، امید و رجاء، شنیدنش بزرگ تر از دیدنش است؛ انسان از فکر کردن به مکان تفریحی که قرار است در آینده در آن حضور پیدا کند، لذت بیشتری می برد تا این که در آن مکان قرار بگیرد یا این که افراد قبل از این که سر جلسه امتحان حاضر شوند، نگرانی بیشتری دارند، نسبت به وقتی که سرِ امتحان حاضر می شوند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری اذعان کرد: امور دنیوی به سبب این که به واسطه نفس و شیطان تزئین می شوند، همیشه نسبت به حقیقتی که دارند، بهتر جلوه می کنند؛ شیطان به کمک نفس انسان می آید و یک گناه را آن قدر زیبا جلوه می دهد که شخص تا حدود زیادی به فکر انجام گناه می افتد ولی بعد از این که از انجام گناه فارغ شد درک می کند که لذتی که از آن گناه برده است مطابق با لذتی نیست که چند لحظه پیش تصورش را داشته است.

امام جمعه موقت اصفهان خاطرنشان کرد: راه درمان محبت های افراطی مجازی که بین دو نفر ایجاد می شود، اولاً ترک ملاقات است و ثانیاً فکر نکردن طرفین به یکدیگر است، اگر ملاقات طرفین قطع شود ولی طرفین به یکدیگر فکر کنند، عطش بیشتری نسبت به قبل پیدا خواهند کرد تا جایی که دائماً در فکر محبوب مجازی خود به سر می برند و گاهاً خسارتی مافوق زمانی که به گناه آلوده می شدند متوجهشان می شود.

استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان این که اعتقادات انسان در هر زمینه ای باید مطابق با واقعیت باشد، ابراز کرد: عقیده انسان ها معمولاً مطابق با واقعیات نیست، به همین سبب در رفتار عموم انسان ها خطاهایی دیده می شود؛ اگر اعتقاد انسان مطابق با واقعیت باشد، خیلی متضرر نمی شود.

وی با بیان این که در امور آخرتی نیز عقیده انسان مطابق با واقعیات نیست، گفت: امور آخرتی برخلاف امور دنیوی است و دیدنش افضل و اعظم از شنیدنش است یعنی هر آن چه راجع به نعمت های بهشتی و عذاب های آخرتی برای انسان بگویند و او بشنود، حقیقت نعمت های بهشتی و عذاب های آخرتی از شنیده هایش بالاتر است.

آیت الله مهدوی برای درمان خجالتی بودن افراد راهکاری پیشنهاد کرد: انسان هایی که از صحبت کردن در جمع خجالت می کشند، باید به این حکمت از امیر مؤمنان(ع) توجه کنند و از ترس صحبت نکردن رهایی یابند؛ ترسی که از صحبت کردن در جمع برای افراد خجالتی وجود دارد، بالاتر از ترسی است که در هنگام صحبت کردن برای این افراد ایجاد می شود، به همین سبب به چنین افرادی توصیه می کنم که سعی کنند خودشان را در واقعیات بیندازند و صحبت کنند تا خجالت آن ها برطرف شود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: انداختن خود در واقعه باید عقلایی باشد تا گرفتاری ایجاد نشود؛ مثلاً اگر سخنی ناروا است و مُهر تأیید شارع مقدس روی آن نخورده است، باید از گفتن آن شرم داشته باشیم.

امام جمعه موقت اصفهان با تقسیم بندی خوف، به خوف صادق و خوف کاذب، اظهار کرد: گاهی برای امری حقیقتاً خوف وجود دارد که انسان باید از به فعلیت رساندن آن امر، حذر کند ولی گاهی خوف ایجاد شده دروغین است و مطابق با واقعیت نیست که در این شرایط نباید بترسیم؛ فرض کنید که غذای متعفنی پیش روی انسان گذاشته می شود و انسان خوف دارد که اگر این غذا را بخورد مسموم می شود و جانش به خطر می افتد، در این جا نباید بگوید که من باید خودم را از این خوف نجات دهم و غذای متعفن را بخورد.

استاد اخلاق حوزه علمیه با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) تبیین کرد: امام ششم(ع)در روایتی می فرمایند، وقتی از چیزی ترسیدی، آیه هشتادم سوره اسراء که می فرماید «وَقُلْ رَبِّ  أَدْخِلْنِی مُدْخَلَ صِدْقٍ وَأَخْرِجْنِی مُخْرَجَ صِدْقٍ وَاجْعَلْ لِی مِنْ لَدُنْکَ سُلْطَانًا نَصِیرًا» را تلاوت کن و زمانی که آن چیزی که از آن می ترسی را با چشمت دیدی، آیة الکرسی را بخوان.

وی با اشاره به آیات پانزدهم، شانزدهم و هفدهم سوره فصلت، افزود: یکی از خوف های صادق، خوف از پروردگار است، خوفی که به سبب ظالم بودن خداوند نیست بلکه دلیلش عادل بودن خداوند است.

آیت الله مهدوی ادامه داد: خوف از شیطان نیز یکی از خوف های صادق است؛ امام باقر(ع) می فرمایند، از شیطان بترس و امیدهای دروغین به خودت نده، چرا که رجاء کاذب تو را به خوف صادق دچار می کند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری با بیان یک مثال توضیح داد: اگر انسان بدون این که درس بخواند به خودش وعده بدهد که از امتحان سربلند بیرون خواهد آمد وقتی سرِ جلسه امتحان حاضر شد و چیزی بلد نبود، به خوف صادق دچار می شود.

امام جمعه موقت اصفهان اظهار کرد: منشأ خوف صادق، ایمان است، هر چه ایمان بالاتر برود، خوف انسان از انجام گناه در محضر پروردگار بیشتر می شود؛ نشانه خوف داشتن از چیزی دور کردن خود از آن چیز است.

وی با بیان این که باید بین خوف و رجاء باشیم، گفت: وجود انسان باید خوف و رجاء را به یک اندازه در خودش داشته باشد تا جایی که اگر با ترازو خوف و رجاء را در شخصی وزن کردیم، هیچ غلبه ای از طرف هیچ کدامش مشاهده نشود.

آیت الله مهدوی با بیان این که اصل خوف برای جلوگیری کردن از گناه است، گفت: امیر مؤمنان(ع) در روایتی می فرمایند، ترس، زندان نفس برای گناه است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: یکی از آثار خوف این است که اگر کسی از خدا بترسد، خداوند همه را از او می ترساند و اگر کسی از خدا نترسد، خداوند او را از همه می ترساند.

وی در پایان گفت: رهبر معظم انقلاب به سبب خدا ترسی قوی که دارند، خداوند همه دنیا حتی مستکبران را از ایشان ترسانده است؛ کسانی که از خداوند هراسی ندارند به فکر تعامل با آمریکا هستند؛ قرآن به ما دستور به تعامل داشتن داده است ولی نه تعامل با کسی با ما دشمنی دارد و نیستی ما را می خواهد، تعامل با کشورهایی همچون آمریکا و اسرائیل که نیستی ما را می خواهند مفهومی ندارد./۲۰۱/۸۶۷/ب۱

ارسال نظرات