۰۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۳
کد خبر: ۷۵۲۳۲۷

سیستم قضایی خراسان جنوبی به دنبال تقویت بخش خصوصی است

سیستم قضایی خراسان جنوبی به دنبال تقویت بخش خصوصی است
دادستان مرکز استان خراسان جنوبی گفت: سیستم قضایی به دنبال تقویت بخش خصوصی است و باید گمرک تخصصی زرشک و عناب خیلی قبل از این راه‌اندازی می‌شد.

به گزارش خبرگزاری رسا، از بیرجند، حجت‌الاسلام علی نسایی زهان امروز در نشست بخش خصوصی و دولت، اظهار داشت: باید برای افزایش صادرات محصولات راهبردی استان چاره‌اندیشی شود. در زمینه صادرات و فروش محصول نباید سختگیری‌های بی‌مورد داشته باشیم چرا که این به ضرر کشاورز و صادرکنندگان خواهد بود.

وی گفت: سیستم قضایی به دنبال تقویت بخش خصوصی است و باید گمرک تخصصی زرشک و عناب خیلی قبل از این راه‌اندازی می‌شد.

رئیس اتاق بازرگانی بیرجند نیز در این نشست افزود: خراسان جنوبی با تولید 98 درصد زرشک رتبه اول تولید این محصول و همچنین رتبه اول تولید عناب را در کشور دارا بوده و زرشک و عناب جزء محصولات مزیت‌دار و راهبردی این استان محسوب می‌شود. حدود 40 تا50 هزار خانوار به طور مستقیم و بخش قابل توجهی از جمعیت استان به صورت غیرمستقیم از این دو محصول ارتزاق می‌کنند.

علیرضا خامه‌زر عنوان کرد: با اقدامات انجام شده از جمله برگزاری جشنواره‌های استانی و ملی زرشک و عناب طی سال‌های اخیر تقاضا برای این محصولات جهت مصرف داخلی و صادرات افزایش یافته است اما متأسفانه عدم آشنایی کارشناسان کشاورزی، ارزیابان و کارشناسان گمرکات سایر استان‌ها (به لحاظ کنترل‌های کیفی) و در نتیجه طولانی شدن فرایند صدور گواهی حفظ نباتات و قرنطینه و مراحل ارزیابی گمرکی، منجر به افت کیفیت محصول و در نتیجه صادرات زرشک و عناب بی‌کیفیت و فله از مبادی گمرکی سایر استان‌ها شده است که صدمات جبران‌ناپذیری را به صادرات این محصول تحمیل کرده که نتیجتاً کشاورزان و باغداران سختکوش این منطقه را دچار ضرر و زیان هنگفتی کرده است.

وی گفت: از طرفی با توجه به اینکه تعیین قیمت پایه کالاهای صادراتی توسط گمرک ایران انجام می‌شود و در مواقعی ارزش اظهاری کالاهای فوق توسط صاحبان کالا در گمرک مورد پذیریش واقع نمی‌شود لذا با عنایت به این مورد و همچنین توجه به اقدامات صورت گرفته و هزینه‌های انجام شده طی سال‌های اخیر به منظور شناساندن و بازاریابی این محصولات در سطح ملی و جهانی از یک سو و تقاضای کشورهای حوزه اوراسیا و خلیج فارس به خرید این محصولات از سوی دیگر، درخواست فعالان اقتصادی استان، تشکیل گمرک تخصصی زرشک و عناب در استان و ارزیابی کیفی این محصولات در گمرکات استان است.

رئیس اتاق بازرگانی بیرجند درخواست کرد: تعیین قیمت پایه این محصولات توسط ادارات مرتبط در استان از جمله گمرکات و جهاد کشاورزی استان در سطح ملی پیگیری شود.

خامه زر با بیان اینکه در حال حاضر هفت شرکت سهامی زراعی در استان فعال است که دارای 2 هزار و 700 سهامدار، 125 منبع آبی و 25 هزار و 500 هکتار سطح زیر کشت دارند ادامه داد: براساس تبصره ماده 2 قانون تشکیل شرکت‌های سهامی زراعی عضویت در شرکت‌های سهامی زراعی به صورت آورده نقدی نیست و در شرکت‌های سهامی زراعی زمین و آب به عنوان سهم و آورده هر فرد محسوب می‌گردد و بر اساس ارزش‌گذاری منطقه‌ای، تعداد سهام و ارزش آن مشخص می‌شود.

ارسال نظرات