۰۹ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۵
کد خبر: ۷۴۲۷۵۶
کارشناس حوزوی و رزمنده دفاع مقدس مطرح کرد؛

آموزه های اسلام ناب؛ مبنای دفاع در طول هشت سال جنگ تحمیلی

آموزه های اسلام ناب؛ مبنای دفاع در طول هشت سال جنگ تحمیلی
حجت الاسلام بهداروند گفت: تمام رفتارهای نظامی ما در طول دفاع مقدس بر محور آموزه های شرعی بود که بر پایه تبعیت از مجتهد جامع الشرایط به نام امام خمینی(ره) صورت می گرفت.
به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمدمهدی بهداروند، در تلویزیون اینترنتی «پاسخ» مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات حوزه های علمیه به بررسی «شبهات دفاع مقدس؛ از آغاز تا پایان» پرداخت.

این رزمنده هشت سال دفاع مقدس در پاسخ به اینکه جنگ تحمیلی با وجود خسارت های مادی زیادی که برای کشور ما داشت اما چگونه از آن به یک نعمت تعبیر می شود، گفت: باید دانست جنگ ها در طول تاریخ بر محور دنیامداری و برای کشورگشایی و برای رسیدن به مرزهای جغرافیایی بیشتری از یک کشور بوده است؛ اما این در حالی است که جنگ ما و عراق به صورتی بود که بر ما تحمیل شد و واژه جنگ تحمیلی واژه ی بسیار نفیسی برای این واقعه می باشد.

دفاع مقدس بر اساس آموزه های اسلام صورت گرفت

وی ادامه داد: ما بنای بر جنگ نداشتیم و دولت بعثی عراق آغازگر این هشت سال جنگ نظامی بود. تمام رفتارهای ما در طول این هشت سال به معنای دفاع بود و این دفاع با محوریت رهبری الهی و دینی و بر اساس آموزه های اسلام ناب صورت گرفت. پس لفظ دفاع مقدس به واقع زیبنده این هشت سال تلاش مردم ما برای حفظ تمامیت ارضی ایران و حفظ انقلاب اسلامی بود.

این مدرس حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه در هر جنگی که به وقوع بپیوندد زیرساخت ها و افراد زیادی از کشورها دچار خسارت می گردد، اظهار کرد: این امر جزئی از ذات جنگ است و هرگز نمی توان آن را از معنای جنگ جدا نمود؛ اما فرهنگی که در جبهه های حق علیه باطل رشد و گسترش پیدا می کند نیز حاصل همین شهادت ها، مقاومت ها و معنویت های بر پایه گفتمان انقلاب اسلامی بوده است.

ثواب یکسال عبادت در مقابل یک شب حضور در جبهه

وی افزود: دفاع مقدس عامل ایجاد یک تحول، تهذیب اجتماعی و روحیه تازه و متفاوتی برای جامعه ما نسبت به دوران قبل از وقوع جنگ تحمیلی بود. به طور طبیعی اگر دفاع مقدس نبود، خلاقیت، نوآوری، فرهنگ تهذیب اجتماعی و فرهنگ ایثار هم نبود. این امر موجب شد که امام خمینی(ره) بفرمایند: جنگ نعمت است. مرحوم آیت الله مشکینی در نتیجه همین برکات بود که فرمود: من حاضرم تمام عبادت های عمرم یا یکسالم را بدهم تا ثواب یک شب حضور شما رزمندگان در سنگرها را به من بدهند.

حجت الاسلام بهداروند ضمن پرداختن به برخی از علل وقوع جنگ تحمیلی به پاسخ این شبهه که آیا موضع گیری های تند برخی از علمای شیعه در آن زمان موجب حمله پیشدستانه دولت بعثی عراق به کشور اسلامی ایران شده یا دلیل دیگری داشته است؟

وی گفت: چنین ادعایی کاملاً کذب است و هیچ سند تاریخی ندارد. در این رابطه یک نسبت ناروا و دروغی به مرحوم حجت الاسلام دعایی، سفیر وقت جمهوری اسلامی ایران در عراق می دهند مبنی بر اینکه آن مرحوم بسیاری از انقلابیون عراق را تشویق، ترغیب و تأمین می کرد تا علیه صدام مبارزه و جنگ داشته باشند. اما این نسبت ها هرگز واقعیت خارجی نداشته و دولت بعثی عراق در زمان پیروزی انقلاب اسلامی با نشان دادن چراغ سبز از سوی آمریکایی ها و به دلیل پیشینه اختلافات جدی که با ایران داشت و مهمترین آن ها قرارداد ۱۹۷۵ بود، فرصت را مغتنم شمرد تا در این زمان که ارتش ایران شاهد اعدام، زندانی شدن و فرار بسیاری از افسران خود بود و نیروی نظامی خاصی در ایران نبود، به مرزهای کشور ما حمله کند.

سودای گرفتن اروندرود و قرارداد الجزایر از سوی صدام

این پژوهشگر دینی با بیان اینکه صدام به دنبال گرفتن اروندرود و قرارداد الجزایر از دست ایران اسلامی بود، یادآور شد: شاهد این امر صحبت های صدام در نامه هایی است که در آخر دوران جنگ به مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی، رئیس جمهور وقت ایران مطرح کرده و گفته بود: ما از حرفمان برگشتیم و بر همان قرارداد ۱۹۷۵ متعهد هستیم. پس مشخص می شود که هدف گذاری انجام گرفته از سوی صدام و دولت بعث عراق بر اساس همین اختلافات پیشینه ای بوده است؛ نه مواضع علما و شخصیت های منتسب به جمهوری اسلامی ایران.

وی تصریح کرد: برخی می گویند اگر علت وقوع جنگ بین ایران و عراق پیشینه اختلافات بین این دو کشور بود، پس چرا در زمان حکومت پهلوی دولت بعث عراق این جنگ را شروع نکرد؟ و برخی هم از این شبهه استفاده می کنند تا بگویند قدرت حکومت پهلوی بالا بوده و صدام در آن زمان جرأت نمی کرد به ایران حمله کند. در پاسخ به این شبهه باید دانست که بله در زمان پهلوی ایران ژاندارم منطقه و خلیج فارس لقب یافته بود و زیر نظر بلوک غرب ارتش بسیار قدرتمندی را تشکیل داد. لذا دولت های عراق جرأت نمی کردند به ایران حمله کنند. بله، قدرت نظامی ایران در زمان محمدرضا پهلوی بسیار بالا بود، اما آمریکایی ها و ژنرال های عراقی در میز بررسی حوادث ایران بعد از بهمن ۱۳۵۷ گمان کردند که نظام جمهوری اسلامی ایران هنوز قوام لازم را پیدا نکرده و به دلیل اینکه ارتش آن دچار چالش های جدی شده است، در آن زمان جرأت حمله به ایران را پیدا کردند.

این نویسنده و محقق حوزوی با تأکید بر اینکه دولت های عراق تا قبل از انقلاب اسلامی ایران فقط یکبار در سال ۱۳۴۸ حمله نظامی به ایران را داشته اند، بیان داشت: در آن یک بار هم با پاسخ جدی ارتش پهلوی روبرو و به عقب رانده شدند. به جز آن یک مرتبه، دیگر در هیچ زمانی شاهد تهدید ایران و یا حمله به ایران در دوران پهلوی نبوده ایم. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به دلیل ضعف ارتش ایران که ناشی از به هم ریختگی و فروپاشی آن طی وقایع مرتبط با انقلاب بود و این یک ضعف طبیعی برای هر انقلابی است و همچنین هنوز سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم تازه تأسیس بود، احساس وجود خلأ را برای بعثی ها ایجاد کرد و به آن ها جرأت و جسارت حمله به کشور ما را داد.

جنگ تحمیلی؛ امری غیرقابل اجتناب

وی جنگ تحمیلی را امری غیرقابل اجتناب دانست و گفت: امریکایی ها برای کند کردن حرکت پرشتاب انقلاب اسلامی و ساقط کردن نظام جمهوری اسلامی ایران بهترین گزینه را جنگ و صدام حسین را بهترین گزینه برای جنگ نیابتی می دیدند. پس آن ها برای این جنگ از قبل برنامه ریزی کرده بودند و برای ایران امکان جلوگیری از وقوع آن وجود نداشت. ما فقط می توانستیم از وقوع خسارت جلوگیری کنیم و این امر زمانی محقق شدنی بود که قدرت نظامی تثبیت شده و ارتشی منسجم و نظام یافته داشتیم و می توانستیم قدرت بازدارندگی داشته باشیم.

حجت الاسلام بهداروند در ادامه افزود: تمام رفتارهای نظامی ما در طول دفاع مقدس بر محور آموزه های شرعی بود که بر پایه تبعیت از یک فقیه، مجتهد جامع الشرایط و مرجع تقلید به نام امام خمینی(ره) صورت می گرفت. حتی بعد از فتح خرمشهر و برای طراحی و اجرای عملیات رمضان نیز با امام خمینی(ره) جلساتی برگزار شد و در نتیجه آن نشست ها، حضرت امام برای پیشگیری از تجاوز مجدد بعثی ها و گرفتن سرپلی از آن ها اجازه ورود به خاک عراق را به نیروهای جمهوری اسلامی ایران دادند. این عدم اعتماد امام خمینی به وعده های صدام، در زمان پس از پذیرفته شدن قطعنامه ۵۹۸ کاملاً مشهود شد. صدام علی رغم پذیرفتگی این قطعنامه بین ایران و عراق، بعد از قبول آن به خوزستان و غرب کشور ما به صورت مجدد حمله کرد.

دلایل تعبیر امام خمینی(ره) از قطعنامه ۵۹۸ به «جام زهر»

وی ضمن بیان برخی از دلایل امام خمینی(ره) در به کار بردن تعبیر جام زهر در مورد قطعنامه ۵۹۸، ادامه داد: حضرت امام خمینی(ره) با امر به دفاع به دنبال اهدافی بود که با آمدن قطعنامه ۵۹۸ به آن ها نرسید؛ این اصلی ترین دلیل برای جمله معروف ایشان مبنی بر سر کشیدن جام زهر است. حضرت امام از سوی فرمود من جام زهر نوشیدم و از طرفی دیگر می فرماید: تمام کسانی که به من نامه دادند به ایمان، صداقت و دیانت آن ها اعتقاد دارم. لذا نباید کسی یا کسانی را به نوشاندن جام زهر به امام راحل(ره) متهم نمود. همانند شرایط امام حسن مجتبی(ع)، موقعیت زمانی و مکانی اقتضا می کرد که امام خمینی(ره) هم صلح نماید.

در هشت سال جنگ تحمیلی، تمام دنیا پشت صدام بود

این کارشناس دینی اظهار کرد: تمام دنیا پشت صدام بود و او را در جنگ تحمیلی حمایت می کردند. اما هیچ کشوری با ما نبود؛ تنها کشور لیبی تعدادی موشک را در اختیار ما گذاشت اما بعد از مدتی آن ها را پس گرفت و فقط سوریه به ما کمک کرد. بسیاری از کشورها اگر ضد ما نبودند، هواخواه ما هم نبودند.

علل پذیرش قطعنامه ۵۹۸ از سوی امام خمینی(ره)چه بود؟

وی با برشمردن دلایل پذیرش قطعنامه ۵۹۸ بنا بر فرمایشات امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: در نامه علل و عوامل پذیرش قطعنامه که از سوی دفتر مرحوم آیت الله هاشمی منتشر شد، فرموده اند: یکی از عوامل پذیرش این قطعنامه این بود که وزیر اقتصاد، برنامه و بودجه و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به من نامه نوشته اند و گفته اند که خزانه خالی است و مردم هم به جبهه نمی روند؛ از سوی دیگر فرمانده سپاه نیز گفته است که تا پنج سال دیگر ما پیروزی به دست نمی آوریم، مگر اینکه این تجهیزات را داشته باشیم. حضرت امام وقتی دیدند نیروی انسانی و فرماندهان میدان پای کار نیستند و به شرط شیء می خواهند فعالیت داشته باشند، دیگر ادامه جنگ را به صلاح ندیده و قطعنامه ۵۹۸ را پذیرفتند.

حجت الاسلام بهداروند افزود: برخی این شبهه را مطرح می کنند که آیا خود روحانیون و علمای اسلام هم در عرصه دفاع مقدس حضور میدانی داشته اند یا فقط سایر افراد مردم را به این حضور دعوت می کردند. در پاسخ به این شبهه باید گفت که در طول هشت سال دفاع مقدس حوزه های علمیه ۳۸۸۸ نفر و نسبت به سایر اقشار کشور شش برابر شهید داده است. سازمان حوزه علمیه به هیچ عنوان مانع حضور طلاب در جبهه ها نبوده و پشتیبان کامل عرصه دفاع مقدس بود. البته شاید در برخی از مدارس علمیه با حضور طلبه ها در جبهه مخالفت شده باشد، اما این مسئله در نظام و مجموعه حوزه های علمیه بسیار به ندرت وجود داشته است. کاربرد طلبه ها در جبهه بسیار زیاد بود و حضور آن ها در روحیه رزمنده ها تأثیر بسزایی داشت.

شکوفایی استعداد بسیاری از جوان ها در دورن دفاع مقدس

وی گفت: در دوران دفاع مقدس افراد بسیاری به تعبیر مقام معظم رهبری استعدادهایشان شکوفا شد. افراد بسیار جوانی همچون شهید حسن باقری در طول مدت کوتاهی به یک استراتژیست نظامی تبدیل شدند. امروز هم می بایست به جوان های کشورمان اعتماد نماییم تا استعدادهای آن ها شکوفا شده و ایران اسلامی را در حل مشکلات ناشی از تحریم ها و فتنه ها فایق نمایند.

این نویسنده و محقق تعداد شرکت کنندگان در دفاع مقدس حدود پنج درصد کل جمعیت ایران برشمرد و تصریح کرد: در حال حاضر هم در فتنه ها شاهد حضور و نقش آفرینی جوانان و نوجوانان ایرانی هستیم که همه این ها حاصل تربیت مکتب امام خمینی(ره) است.

وی ادامه داد: اگر برخی از افرادی شرکت کننده در دفاع مقدس از مسیری که رفته اند پشیمان هستند، ایمان نداشته و حاضر نیستند پای اعتقاداتشان هزینه دهند. در راه دفاع از انقلاب اسلامی می بایست تحمل هزینه ها، سختی ها، دشواری ها و مشکلات مختلفی را داشت.

ارسال نظرات