۰۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۵
کد خبر: ۷۴۲۴۷۶
نشست اندیشه مقاومت در منظومه فکری امامین انقلاب مطرح شد؛

از تبیین اندیشه مقاومت تا کارکرد مقاومت در سطح بین المللی

از تبیین اندیشه مقاومت تا کارکرد مقاومت در سطح بین المللی
نشست اندیشه مقاومت در منظومه فکری امامین انقلاب با تبیین نسبت اندیشه مقاومت با سازش و کارکرد این اندیشه در سطح بین المللی در کلام اساتید حوزه و دانشگاه مطرح شد.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی واجتماعی خبرگزاری رسا، مدرسه علوم انسانی و اسلامی فکرت نشست اندیشه مقاومت در منظومه فکری امامین انقلاب (با تأکید بر سخنان اخیر رهبر انقلاب اسلامی) با حضور حجت‌الاسلام سعید صلح میرزایی، مسئول دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب اسلامی در قم و علیرضا استادیان، استاد حوزه و دانشگاه عصر امروز در مؤسسه شناخت و به صورت مجازی در بستر اسکای روم برگزار شد.

حجت الاسلام صلح میرزایی با اشاره به دغدغه مقام معظم رهبری نسبت به تبلیغ اندیشه مقاومت ابراز کرد: حضرت آقا با تعابیر مختلف جامعه خصوصاً نخبگان و جوانان را به تبلیغ اندیشه مقاومت فراخواندند و خود مقام معظم رهبری پرچمدار این امر بوده اند.

وی با بیان اینکه همچنان تبلیغ اندیشه مقاومت مغفول مانده است، افزود: رهبر معظم در سخنرانی اخیر هم بحث مقاومت را بیان فرمودند و مقاومت در کلام رهبری اعم از جبهه مقاومت می باشد، جوانان و نیروهای انقلابی باید به سفارش رهبری در این موضوع لبیک گویند و ابتدا قواعد این اندیشه را فهم کنند و سپس به تبیلغ آن بپردازند.

مسئول دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب اسلامی در قم با اشاره به نسبت مقاومت با سازش تصریح کرد: تعریف صبر در سخنرانی و بیانات مقام معظم رهبری دقیقا همان تعریفی است که از مقاومت دارند به تعبیر دیگر صبر اسلامی هم معنا با مقاومتی است که رهبری در ادبیات امروز خود به کار می برند.

حجت الاسلام صلح میرزایی ادامه داد: مقاومت یعنی اگر هدف متعالی دارید و موانعی اعم از درونی و بیرونی در مقابل شما قرار گرفت، دور نزنید و دقیقاً صبر هم به تحمل مشکلات تعبیر شده است و عرصه مقاومت با این تعبیر حضرت آقا فراتر از عرصه نظامی است و دست برداشتن از هدف چون در مقابل مقاومت قرار می گیرد تعبیر به سازش می توان کرد.

وی با اشاره به اینکه روشنگری و مقاومت باید توأمان باهم باشد، تصریح کرد: سیره عملی حضرت آقا برای ما طلبه ها و دانشجوها باید الگو قرار بگیرد که فرمود از ابتدای نهضت دو خط مقاومت و روشنگری کنار هم بوده اند و من از معدود کسانی بوده ام که از ابتدای نهضت هر دو خط را با هم داشتم.

در ادامه استادیان با اشاره به کلیدواژه مقاومت در کلام رهبری، گفت: اگر کلیدواژه های دفاع مقدس، جهاد مقدس، مقاومت، ایستادگی و پایداری، ایثار و کلیدواژگان مرتبط که در بیانات رهبری به کار رفته است را در سپهر اندیشه ای و به صورت منظومه فکری بررسی و با هم مرتبط کنیم، معنادار خواهد شد به این معنا که مقام معظم رهبری به عنوان یک اندیشمند مبانی فکری مستحکم و ریشه دار در قرآن و روایات دارند که آن مبانی، پاسخ های دقیقی به پدیده های سیاسی اجتماعی مطابق با اندیشه دینی ارائه می دهد که متفاوت با نسخه های سایر اندیشمندان است.

وی افزود: ما با اندیشه و منظومه دفاعی روبه رو هستیم؛یک اندیشه ای که تمام ابعادش سرجای خودش هست یعنی وقتی مبانی ریشه در قرآن و سنت دارد و از طرفی دیگر وقتی اندیشه را رهگیری می کنید در بزنگاه ها پیام هایی تولید می کند که مطابق خوانش فقهی و اجتهادی و بر اساس فقه حکومتی است.

استاد حوزه و دانشگاه، خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم اندیشه مقاومت و مکتب دفاعی را در اندیشه رهبری شناسایی کنیم باید تمام ابعاد و زوایای فکری و همچنین سیره ورفتار عملی رهبر انقلاب اسلامی را بررسی‌کنیم.

استادیان با بیان کارکرد اندیشه مقاومت تاکید کرد: اندیشه مقاومت و نشر آن خود را در کشورهای آفریقایی نشان داده است و کارکرد دفاع فعال و اندیشه مقاومت، استکبار و استعمارگران را در حتی کشورهایی آفریقایی که سالها مستعمره بودند، در حال عقب راندن است.

وی ابراز کرد: ما در هر دستگاه فکری با چند شاخصه مواجه هستیم که اگر شاخصه ها خوب تبیین شود تفاوت را در گزاره ها هم خواهیم دید؛ وقتی نگاهتان در هستی شناسی و معرفت شناسی و معرفت شناسی بر اساس خوانش اجتهادی باشد و بر اساس آن دنیا مزرعه آخرت است و انسان فردی است که امتداد معنوی خواهد داشت اینجا فرهنگ شهادت قابل تبیین است که حیات فقط زندگی دنیایی نیست و انسان می تواند امتداد داشته باشد و در نزد خداوند محبوب شود‌.

استادیان ادامه داد: در اندیشه دینی هیچگاه مجاز به خدعه و نیرنگ برای بدست آوردن پیروزی و غلبه بر دشمن نیستیم و دین، قدرت را بستری نمی داند که اخلاق را در پای آن ذبح کند، در نتیجه با تفاوت مبانی تفاوت روش ایجاد می شود و تفاوت ها حدود و ثغور اندیشه امامین را با سایرین متمایز می کند، این در حالی است که تسلط اندیشه های غرب گرایانه و نگاه ماکیاولی به قدرت موجب شده که سردمداران آمریکا که خود را به دروغ مدافع حقوق بشر عنوان می کنند، وحشتناک ترین جنایت ها را مرتکب شده اند که بمباران هیروشیما و زندان های مخوف گوانتانامو و ابو غریب نمونه هایی از آن است.

ارسال نظرات