۰۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۰
کد خبر: ۷۳۸۶۹۷
آیت الله اشرفی شاهرودی تأکید کرد؛

مسجد؛ کانون خدمتگزاری برای عامه مردم

مسجد؛ کانون خدمتگزاری برای عامه مردم
آیت الله اشرفی شاهرودی تأکید کرد که مساجد کارکردهای فراوانی دارند و کانون خدمتگزاری برای عامه مردم هستند.

به گزارش خبرگزاری رسا در خراسان رضوی، حجت الاسلام مجتبی مهدوی ارفع، رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد استان های خراسان با آیت الله مصطفی اشرفی شاهرودی، استاد سطوح عالی و درس خارج این حوزه دیدار و گفت‌وگو کرد.

آیت الله اشرفی شاهرودی، در این دیدار با بیان اینکه توجه به خدمات ائمه جماعات فعال در مساجد بخصوص در شرائط امروز جامعه و در برابر تهاجم دشمنان ضرورتی بی بدیل دارد، گفت: توجه به خدمات ائمه جماعات فعال در مساجد می تواند برای جوانان جاذبه ایجاد کند.

وی ضمن تمجید از کلیه تلاش های صورت گرفته و اقدامات تحولی در عرصه مساجد استان که ظهور و بروز آن در بدنه مردم احساس می شود، گفت: مجموعه کارها و اقدامات می‌بایست در عرصه رسانه برای اطلاع مردم انعکاس پیدا کند؛ نشریه ایجاد کنید تا مردم آن را ببینند و این نشریه بازخورد گسترده داشته باشد و در دانشگاه ها نیز منتشر شود.

این استاد سطوح عالی حوزه علمیه خراسان در پایان با بیان کارکردهای اصلی مسجد افزود: مساجد علاوه بر محل اقامه نماز، کانون خدمتگزاری برای عامه مردم جامعه است و ارکان مساجد باید در راه تحقق اهداف اسلام همت والا داشته باشند و در ارائه خدمات اجتماعی به جد تلاش و ممارست کنند.

فعال شدن بیش از 500 شورای حل اختلاف مسجد محور در خراسان

حجت الاسلام والمسلمین مهدوی ارفع نیز در ابتدای این دیدار گزارشی از فعالیت‌ها و اقدامات راهبردی مساجد را با توجه به اهداف راهبردی مسجد تراز اسلامی و سند نجم (نقشه جامع مساجد) عنوان کرد و گفت: تاکنون با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در امور مساجد استان، 525 شورای حل اختلاف مسجد محور در قالب رایزنی و مذاکره با دادگستری استان راه اندازی و فعال شده است.

وی شاکله شورای حل اختلاف مسجد محور را ائمه جماعات مسجد، هیئت امنا و معتمدین محل عنوان نمود که پس از طی دوره های آموزشی و بدون صرف هیچ هزینه ای، به فعالیت می پردازند و ضمن اشاره به برکات آن، تصریح کرد: رویکرد مردمی در این طرح حفظ شده است و مردم و مساجد، با قوت پای کار حاضرند.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد استان های خراسان با بیان این که بر اساس آمارهای رسمی دادگستری، بیش از 52 درصد پرونده های ارجاعی نیز رفع رجوع شده اند، به کارآمدی این شوراها اشاره و ابراز کرد: حضورطلاب و ائمه جماعات مساجد در قالب کانون های معین شوراهای حل اختلاف در سطح استان کارساز بوده است.

گام های بزرگ امور مساجد استان در محرومیت زدایی و تعامل با مراکز نیکوکاری

حجت الاسلام والمسلمین مهدوی ارفع ضمن اشاره به دغدغه ویژه مرکز رسیدگی به امور مساجد استان در راستای محرومیت زدایی از طریق تفاهم با کمیته امداد، تعامل با مراکز نیکوکاری، توانمندسازی و کارآفرینی خاطر نشان کرد: کمیته امداد دوره های اشتغال را برگزار می نماید و وام اشتغال نیز با معرفی مرکز نیکوکاری مساجد تعلق می گیرد.

وی ضمن اشاره به راه اندازی بالغ بر 450 مرکز نیکوکاری در مساجد استان بعنوان یک حرکت عظیم تحولی، گفت: در حال حاضر به حسب پیشرفت قابل توجه کار، کمیته امداد استان پرونده مددجویان را به مراکز نیکوکاری مساجد واگذار می کنند که این امر هم در شناسایی خیرین و هم در اصل تعامل، ارتباط و پشتیبانی فرهنگی آنان اثر دارد.

پایگاه های ازدواج آسان، در تسهیل موضوعات جمعیت ورود گسترده ای داشته است

حجت الاسلام والمسلمین مهدوی ارفع راه اندازی پایگاه های ازدواج آسان با همکاری اداره اوقاف و امور خیریه و تاکید به عرصه مسائل جمعیت را از جمله دیگر اقدامات مرکز رسیدگی به امور مساجد استان عنوان و ابراز کرد: به حسب دغدغه رهبر معظم انقلاب در حوزه مسائل جمعیتی، در مشهد و استان خراسان بعنوان نمونه کشور گام های بلندی برداشته شد، برای عده ای مقدمات اولیه ازدواج یعنی تامین جهیزیه فراهم و برای کسانی که مشکل ناباروری داشته اما تمکن مالی درمان ندارند، کمک های ویژه ای صورت گرفت و زمینه سازی برای فرزندآوری انجام شد.

وی ضمن اشاره به فعالیت بیش از صد مسجد در راستای این موضوع وبه منظور رشد جمعیت کشور، خاطر نشان کرد: همکاران ما در امور مساجد استان کار را با قوت دنبال می کنند تا نوع کار به صورت نظام مند پیش برود.

میزخدمت مساجد، زمینه ساز امیدآفرینی در محلات استان خراسان است

مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد استان های خراسان ضمن اشاره به راه اندازی میز خدمت در مساجد استان و اثرات چشمگیر آن در امیدآفرینی و پویاسازی ظرفیت های استانی، بیان کرد: در قالب میز خدمت مسئولین هرهفته در مساجد حاضر می شوند و به مشکلات شخصی مردم می پردازند؛ همچنین انواع موضوعات ثبت و پیگیری می شوند.

حجت الاسلام والمسلمین مهدوی ارفع نمایندگان مجلس شورای اسلامی و فرماندار را از جمله مسئولانی عنوان نمود که بیش از 60 هفته حضور مستمر آنان در مساجد استان رقم خورده است و گفت: این نشست ها اثرات بسزایی در راستای امید آفرینی برای مردم، آشنایی با مسائل، مشکلات و موضوعات و شناخت نسبت به تصمیم گیری ها دارد.‌

خدمات اجتماعی شبانه روزی 213 مسجد در اسکان اضطراری زائران خورشید هشتم

وی با اشاره به حضور درخشان مرکز رسیدگی به امور مساجد استان های خراسان در ایام پیک حضور زائران علی بن موسی الرضا(ع) در مشهدالرضا با همراهی مساجد، تصریح کرد: در سال اخیر با همراهی مساجد توانستیم طیفی از مساجد را پای کار ارائه خدمت به زائر علی بن موسی الرضا(ع) بیاوریم آنطور که 213 مسجد در اسکان اضطراری فعال شدند و 518 منزل نیز در اختیار قرار گرفت و تامین وعده های غذایی آنان کاملا رایگان انجام شد.

مستند چهنو؛ نمود خدمت بچه محله ای های امام رضا(ع)

مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد استان های خراسان با اشاره به حضور بیش از 7 مسجد در قالب مستند چهنو، که به صورت یک مجموعه 75 دقیقه ای از شبکه های رسانه ملی منتشر شده است، اظهار کرد: مستند چهنو برنامه ویژه ای در معرفی ظرفیت ها و مهربانی بچه محله ای های امام رضا(ع) با هدف ارائه خدمت به زائران رضوی بود.

نذر هشتم؛ آزادسازی هشت زندانی در هرماه

حجت الاسلام والمسلمین مهدوی ارفع با اشاره به آزاد سازی هشت زندانی در هشتم هرماه توسط مسجدی ها و پیوست اشتغال و همراهی آنان پس از آزادی تا ایجاد یک موقعیت اجتماعی، آن را گام مهمی در عرصه فعالیت ها عنوان و ابراز کرد: از 9/9/99 تاکنون هرماه هشت زندانی آزاد می شوند که این موضوع برکات خوبی نیز در جامعه داشته است.

برای تحقق جایگاه مسجد طراز اسلام در جامعه تلاش می کنیم

وی هدف از همه برنامه های اجرا شده را بازگشت مساجد به کارکردهای اصلی خود و تحقق جایگاه اصیل آن در جامعه اسلامی عنوان نمود و با تاکید بر این موضوع، گفت: هدفمان این است که مساجد به کارکردهای اصلی خود برگردند و مسجد طراز اسلام که در اول اسلام جایگاه ویژه و متفاوتی داشته است، تحقق پیدا کند.

ارسال نظرات