۱۹ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۵
کد خبر: ۷۳۲۲۲۶
معارف رمضانی(۱۲)؛

فضیلت افطاری دادن و حسن خُلق داشتن

فضیلت افطاری دادن و حسن خُلق داشتن
خراسان - رییس دانشگاه رضوی در ادامه تبیین معارف رمضانی از فضیلت افطاری دادن سخن گفت و نسبت به حسن خلق و ارتباط اجتماعی حسنه تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان، حجت الاسلام جهانگیری، رییس دانشگاه رضوی در ادامه تبیین فضیلت های ماه مبارک رمضان از خطبه شعبانیه به تبیین فراز «فَقِیلَ لَهُ یا رَسُولَ اللَّهِ لَیسَ کلُّنَا یقْدِرُ عَلَی ذَلِک فَقَالَ(ص) اِتَّقُوا النَّارَ وَ لَوْ بِشِقِّ تَمْرَةٍ اتَّقُوا النَّارَ وَ لَوْ بِشَرْبَةٍ مِنْ مَاءٍ» پرداخت.

وی افزود: پیامبر اجر افطاری در رمضان را برابر با آزادسازی بنده ای در راه خدا بیان کردند و اینکه بر این اساس تمام گناهان گذشته او هم آمرزیده می شود.

حجت الاسلام جهانگیری ادامه داد: این بیان حاکی از توجه ایشان به مسائل اجتماعی و ارتباطات مومنین با یکدیگر است و بر یاری رساندن به کسانی که تمکن مالی نداشته و یا نیازمند هستند، تاکید دارد.

رییس دانشگاه رضوی بیان داشت: بعد این فرمایش سوالی برای برخی پیش آمد که امکان مالی افطاری را نداشتند، پرسیدند همه ما قدرت بر این کار در حد افطار یک روزه دار را همنداریم آیا از این پاداش محروم می شویم؟ حضرت حالت سبک تری بیان فرمودند که حتی به یک دانه خرما یا به یک جرعه آب برای افطار از آتش جهنم خودتان را دور کنید.

وی افزود: این حداقلی که برای افطاری دادن پیامبر بیان می کنند نشان از اهمیت آن دارد که همین هم سبب نجات از آتش می شود. حال اگر کسی توانمندی دارد باید بیشتر به این کار حسنه اقدام کند.

رییس دانشگاه رضوی ادامه داد: یک رسم نیکو در برخی مساجد اجرا می شود که نمازگراران بعد نماز با شیر یا چای و خرما و یک خوراک سبکی افطار می کنند و در حقیقت بانیان این کار نیک برای آخرت خویش سرمایه گذاری می کنند. برای کسانی که وضع مالی درستی ندارند همین افطاری کوچک هم غنیمت است و از سوی دیگر این تشویق مومنین برای انجام کار خیر و نیک در مسجد است.

حجت الاسلام جهانگیری در تبیین فراز «أَیهَا النَّاسُ مَنْ حَسَّنَ مِنْکمْ فِی هَذَا الشَّهْرِ خُلُقَهُ کانَ لَهُ جَوَازاً عَلَی الصِّرَاطِ یوْمَ تَزِلُّ فِیهِ الْأَقْدَام» گفت: این فرمایش پیامبر در مورد ارتباطات فردی در اجتماع است و بسیار تاکید شده با اخلاق حسنه و خوب برخورد کنید خشن و سختگیر نبوده و حسن خلق داشته باشید.

وی افزود: پیامبر(ص) حسن خلق و مکارم اخلاق را از رسالت های خویش بیان می کند قرآن هم می فرماید «لَقَد کانَ لَکُم فی رَسولِ اللهِ اُسوَةٌ حَسَنَة» حسنه یعنی تلاش کند و زحمت بکشد که خلق خود را در رمضان خلق حَسن قرار بدهد برخی در تربیت اولیه فطری در خانواده فردی آرام هستند اما برخی برعکس اخلاق عادی و برخوردشان مناسب نیست ابراز خشونت زبانی و رفتاری دارند برای اینها سخت است در رمضان و بقیه ایام که با حسن خلق برخورد کنند.

حجت الاسلام جهانگیری ادامه داد: پیامبر(ص) اشاره به تلاش دارند هرچند اخلاق خوب ندارد وادار کنند خود را به لبخند زدن سخن خوب گفتن و درشتی و خشونت نداشتن که در کل  خلق خود را حسن و نیکو کند هر مقدار تلاش کند و زحمت بکشد اجر او بیشتر است و این تلاش برای او عادت شده و شیوه و روش برخورد می شود و کسی که چنین کند در روزی که قدم ها در عبور از پل صراط می لغزد اجازه عبور دریافت می کند./933/

جواد رستمی
ارسال نظرات