۲۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۳
کد خبر: ۷۰۴۶۱۸
رییس کل دادگستری خراسان شمالی:

دستگاه قضایی با ترک فعل‌های مدیران در زمینه مشکلات گلستان شهر برخورد می‌کند

دستگاه قضایی با ترک فعل‌های مدیران در زمینه مشکلات گلستان شهر برخورد می‌کند
خراسان شمالی – حجت‌الاسلام براتی زاده با اشاره به اهمال برخی دستگاه‌ها در زمینهٔ مشکلات گلستان شهر بجنورد، از برخورد قانونی با مصادیق ترک فعل و سهل‌انگاری مدیران خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام رضا براتی زاده، رییس کل دادگستری خراسان شمالی، امروز در ششمین و آخرین نشست شورای پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان در سال جاری ضمن انتقاد از سطح مشارکت پایین و غیر قابل‌ قبول مدیران برخی دستگاه‌های عضو شورای پیشگیری و وجود ضعف در اجرای سیاست‌ها و برنامه‌های مربوطه، بر ضرورت اهتمام جدی در این خصوص و ایفای تعهدات و تکالیف قانونی تأکید کرد.

وی افزود: شأن شورای پیشگیری بسیار بالاست و طبعاً مشارکت بهتر و بیشتر اعضا می‌تواند منشأ آثار و برکات ارزشمندی در مسیر اجرای برنامه‌های پیشگیرانه باشد.

حجت‌الاسلام براتی زاده اضافه کرد: چنانچه دستگاهی به‌صورت منظم و منسجم و صددرصدی و در بالاترین سطح مورد انتظار در این جلسات شرکت نکند، درواقع استنباط می‌شود که بالاترین مقام اجرایی آن دستگاه اهمیت این نشست‌ها را به‌درستی درک نکرده است.

وی ادامه داد: به همین دلیل انتظار می‌رود در این خصوص تلاش بیشتری صورت پذیرد چراکه این کم‌توجهی‌ها و قصور و سهل‌انگاری‌ها در صورت تداوم واکنش جدی دستگاه قضایی را در پی خواهد داشت.

رییس شورای پیشگیری از وقوع جرم همچنین به مشکلات گلستان شهر و مصوبات پنجمین جلسه شورای پیشگیری نیز اشاره کرد و گفت: کار اجرایی در زمره وظایف دستگاه قضایی نیست بلکه ازجمله تعهدات و تکالیف ذاتی و قانونی مدیرانی است که باید در حوزه عملکردی خود پاسخگو باشند.

وی افزود: دستگاه قضایی حسب مورد و به مقتضای شرایط قانونی، وظایف مدیریتی و نظارتی دارد و به همین اعتبار بر حسن اجرای قوانین و مقررات نظارت می‌کند و اگر در جایی احساس کند که حقوق عامه در معرض تضییع قرار دارد به‌طورجدی ورود می‌کند و بدون اغماض و مماشات با مصادیق ترک فعل برخورد خواهد کرد.

حجت‌الاسلام براتی زاده ضمن هشدار به مسؤولین اجرایی ذی‌ربط در خصوص مشکلات گلستان شهر، خاطرنشان کرد: تاکنون نقش ما حمایتی بوده و ما فراتر از وظیفه یک قدم جلوتر نیز آمدیم تا کمک کنیم کار بر زمین‌مانده، بیش از این معطل و معوق نماند و در این مسیر تلاش کردیم در کنار دستگاه‌هایی اجرایی باشیم و مسائل و مشکلات مبتلابه آنان را تا حصول نتیجه پیگیری کنیم و حالا که می‌بینیم برخی دستگاه‌ها علیرغم انقضای مهلت‌ها و مواعد پیش‌بینی‌شده برای انجام و پایان کار، همچنان به تعهدات و وظایف خود عمل نمی‌کنند لاجرم وفق مقررات با هرگونه قصور و سهل‌انگاری برخورد خواهیم کرد.

گفتنی است، ابلاغ دستورالعمل معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان در خصوص نحوه پیشگیری و مقابله با حوادث چهارشنبه‌سوری پایان سال، احصای تکالیف دستگاه‌های عضو شورای پیشگیری مبنی بر اجرای مأموریت‌های قانونی و انجام وظایف مدیریتی و نظارتی در راستای پیشگیری از وقوع جرم در ایام تعطیلات نوروزی، اجرای طرح‌های پیشگیرانه در خصوص جلوگیری از تعرض به اراضی ملی و منابع طبیعی، تغییر کاربری‌های غیرمجاز در اراضی زراعی و باغات، تهدید علیه محیط‌زیست، سرقت منازل و اماکن و پیشگیری از حوادث و سوانح رانندگی (تصادفات)، توسعه کمی و کیفی گشت‌های مشترک نظارتی در راستای تنظیم بازار و جلوگیری از تلاطم و بی‌ثباتی قیمت‌ها و احتکار کالاهای اساسی، بررسی برنامه‌های مبتنی بر راهکارهای مدیران دستگاه‌های ذی‌ربط در خصوص نحوه میزبانی از گردشگران و پذیرایی از مسافرین در ایام نوروز و برنامه‌ریزی مناسب جهت استقبال از ماه مبارک رمضان و پیشگیری از وقوع جرائم مرتبط (هنجارشکنی) از قبیل روزه‌خواری در ملأعام ازجمله مهم‌ترین مباحث و موضوعات مطروحه در این جلسه به شمار می‌رفت./9314/پ210/

هادی رحیمی
ارسال نظرات