۲۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۹
کد خبر: ۶۰۰۹۳۴
آیت الله تحریری:

ذکر عملی بالاترین ذکر است

ذکر عملی بالاترین ذکر است
آیت الله تحریری با بیان اینکه ذکر الهی انسان را آرام می کند، گفت: بالاترین ذکر، ذکر عملی است که با ذکر قلبی همراه است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله تحریری تولیت مدرسه علمیه مروی، امروز در جلسه درس اخلاق در این مدرسه علمیه گفت: ارتباط خاضعانه با ذات اقدس اله یکی از سفارشات موکد انبیا، اولیای الهی و قرآن کریم بوده است.

وی با بیان اینکه سیره مبارکه اولیای الهی در همه شؤون زندگی آن ارتباط خاضعانه با پروردگار متعال است، ادامه داد: با توجه به آن ارتباط وجودی با خداوند متعال، هر مقدار این توجه و معرفت به خداوند در وجود انسان عمیق‌تر شود آن ارتباط قوی‌تر می شود.

آیت‌الله تحریری با بیان اینکه برای رسیدن به معرفت الهی مقدمه لازم است عنوان کرد: مهمترین مقدمه و ابزار برای رسیدن به معرفت الله، عقل است، خداوند متعال در قرآن کریم این حقیقت را برای همه موجودات به نوعی مطرح می کند که بر اسای مقتضای ظرفیت وجودی خودشان از آن برخوردار هستند.

تولیت مدرسه علمیه مروی سجده را کمال معرفت بیان کرد و گفت: همه موجودات عالم هستی در برابر خداوند اظهار خضوع می کنند حتی کلیت انسان نیز چنین است از این رو اگر انسان نسبت به این امر غافل شود بزرگ ترین خسارت را در عالم دنیا داشته است.

وی با تاکید بر اینکه انسان در برابر غنی مطلق باید اظهار فقر کند، ابراز داشت: گاهی برخی زمان ها و مکان ها زمینه تنبه انسان را فراهم می کند ماه رجب یکی از آن زمان‌ها است تا انسان برای دو ماه آینده آماده شود.

آیت‌الله تحریری ادامه داد: البته زمان و مکان بهانه است تا انسان به واسطه آن به درون خود توجه کند و به این معرفت برسد که خداوند به طور خاص او را مورد خطاب قرار می دهد. قرآن کریم می فرماید: خداوند انسان را در روی زمین خیلفه خودش قرار داد.

تولیت مدرسه علمیه مروی بیان داشت: انسان نباید از عالم آخرت غفلت داشته باشد و باید به گونه ای خود را برای رفتن آماده کند که بداند به جای نکیر و منکر، بشیر و مبشر به استقبال او می‌آیند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: خوشحالی انسان آن است که ذاکر خداوند باشد در غیر این صورت بدحال است. بالاترین ذکر، ذکر عملی است که با ذکر قلبی همراه است./813/پ202/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات