۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۲:۲۰
کد خبر: ۷۵۶۲۴۷
به بهانه ۱۱ اردیبهشت روز جهانی کارگر

روز کارگر و سهم‌­خواهی چپ‌ها از انقلاب

روز کارگر و سهم‌­خواهی چپ‌ها از انقلاب
۱۱ اردیبهشت ۱۳۵۸ اولین تجمع بزرگ کارگران برگزار شد. برگزاری مراسم روز کارگر در تهران می­توانست به مثابه فرصت طلایی برای سازمان­های چپ باشد تا با تشنج­‌آفرینی بتوانند هم نظم موجود را به­ هم بزنند و هم فضایی برای جذب هوادار در سطح شهر و کشورر فراهم آورند.

کارگران یکی از اصلی‌ترین اقشار نقش‌آفرین در پیروزی انقلاب اسلامی بود. پس از پیروزی انقلاب برگزاری مراسم‌های روز جهانی کارگر رونق دیگری یافت. 11 اردیبهشت 1358 اولین تجمع بزرگ کارگران برگزار شد. اجتماع باشکوه مردم در آن روز توسط خبرنگاران، در نشریات مختلف داخلی به تصویر کشیده شد. این مراسم در بسیاری از شهرهای ایران مانند: آبادان، اصفهان، تبریز، شیراز، اهواز، ساری، گرگان، میدان امام­ حسین تهران و بسیاری دگیر از شهرهای ایران برگزار شد.

روز کارگر و سهم­خواهی چپ‌ها از انقلاب

مراسم روز کارگر در شهرستان‌­ها

امسال، مراسم اول ماه مه، روز انعکاس فریاد حق­‌طلبانه کارگران زحمتکش بعد از سال‌­ها اختناق و تلاش­های ضد خلقی رژیم پهلوی در سطح وسیعی در سراسر کشور برگزار شد.

گزارش خبرنگاران اطلاعات نشان‌­دهنده استقبال یک­پارچه مردم از اول ماه مه روز کارگر است. هزاران کارگر در شهرهای آبادان، تبریز، ساری، تهران، سنندج، اصفهان، شیراز، گرگان، شوشتر و دیگر شهرها و بخش­‌های کشور مراسم مشابهی برگزار شد و کارگران با همراهی دیگر اقشار ملت، اول ماه مه روز جهانی کارگر را گرامی داشتند و به همین­ منظور راهپیمایی ­کردند.  

روز کارگر و سهم­خواهی چپ‌ها از انقلاب

راه­پیمائی در ادریبهشت 58، در حالی برگزار شد که سازمان­های چپ­ مارکسیستی از جمله چریک­های فدائی ­خلق ایران اولین جنگ در گنبد را در فروردین ماه 58 رقم زده و در تدارک دومین جنگ در بهمن همان سال بودند. بنابراین گرفتن هر مجوزی از سوی وزارت کشور برای برگزاری راهپیمایی بدون هدف و غرض نبود. با شکل­‌گیری جنگ دوم گنبد در بهمن 58 و ناکام ماندن سازمان چپ مارکسیستی چریک­های فدائی­ خلق ایران، این سازمان به ­دنبال روزنه‌­ای برای ابراز وجود،  بحران‌­آفرینی و بزرگنمایی در وقوع حوادث جاری کشور بود.

علاوه بر این سازمان مجاهدین خلق نیز بدنبال روزنه­‌ای می­گشت تا بتواند با استفاده از جذر و مدهای سیاسی، از فضاهای به ­وجود­آمده مانند فضای راهپیمایی روز کارگر به-نفع خود استفاده کنند. در 11 اردیبهشت 59، سازمان‌­های چپ مارکسیستی مانند سازمان چریک­های فدائی خلق و سازمان مجاهدین خلق از فرصت به ­وجود­آمده راهپیمایی روز جهانی کارگر استفاده ­کردند.

در این روز هر کدام از گروه­های فوق اقدام به برگزاری مراسم روزجهانی کارگر به صورت مجزا در دو نقطه از شهر تهران کردند. سازمان چریک­های فدائی خلق در محدودۀ میدان آزادی و سازمان مجاهدین در ترمینال خزانه. اما برگزاری هر دوی این مراسم­ها با درگیری و زدوخورد همراه بود. به طوریکه  واکنش سریع مسئولین وقت را به دنبال داشت.

روز کارگر و سهم­خواهی چپ‌ها از انقلاب

 

درگیری­های خشونت بار در دو گردهمایی تهران

در جریان برگزاری میتینگ‌های سازمان چریک­های فدائی خلق و سازمان مجاهدین خلق که به ترتیب در میدان آزادی  و محل ترمینال خزانه به طور جداگانه برگزار شد، عده‌­ای مجروح شدند. از این برخوردها ، جمعی از خبرنگاران و گزارشگران خارجی، فیلم ­برداری و صدابرداری ­کردند. میتینگ سازمان چریک­های فدایئ خلق ساعت 3ونیم  آغاز شد. در این گردهمایی حشمت‌­الله رئیس و فرخ­ نگهدار، درباره روز جهانی کارگر و مسائل داخلی از جمله شوراها، انقلاب فرهنگی، وقایع اخیر دانشگاه‌­ها، درگیری­های کردستان و ... سخنرانی کردند.

از ساعت 3 بعد از ظهر که گروه­های هواداران سازمان چریک­های فدائی خلق رهسپار میدان آزادی بودند، برخوردها آغاز شد.

در نزدیکی میدان آزادی تنی­ چند از افراد غیر مسئوول کیف­ها و اتومبیل­های اشخاصی را که حدس می­زدند از هواداران این سازمان هستند تفتیش می­کردند که تلاش  یکی از پاسداران نیز که با استناد  به سخنان رئیس جمهوری سعی می­کرد از این کار مممانعت کند به جایی نرسید. در جریان یک برخورد، جوان 16 ساله‌­ای به نام جلال قائمی که از مشهد به تهران آمده بود، از ناحیه سر به ­وسیله چاقو مجروح شد که به-وسیله آمبولانس شیر و خورشید سرخ به بیمارستان انتقال یافت.

در ساعت 4 با پرتاب سنگ به ­سوی شرکت‌کنندگان در میتینگ نظم گردهمایی تا اندازه­‌ای به هم خورد ولی برخورد چندانی رخ نداد. ماموران انتظامی حلقه‌­ای به دور شرکت‌­کنندگان در گرد­همایی تشکیل داده­ بودند. در ساعت 4و 10 دقیقه سنگ­باران از بیابانی واقع در شمال میدان آزادی از سر گرفته ­شد. پس از یورش مخلفین به میتینگ چریک­های فدائی ­خلق هواداران این سازمان به مقابله برخاستند و آنها را تا آن سوی بیابان عقب راندند. در ساعت 6 پس از پایان میتینگ برای اولین بار صدای تیراندازی‌­های هوائی به گوش رسید. در ساعت 6و 20 دقیقه 3 تن از پاسداران در کوچه طرشت نرسیده به میدان آزادی با تیراندازی‌های ممتد هوائی سعی ­کردند از برخورد جلوگیری کنند و یکی از افسران کلانتری 19 در میان کوچه از طرفین خواهش می­کرد که متفرق شوند ولی موفق نشدند و زد و خورد شدیدی در زمین" لوان" که قدری بالاتر از کوچه" آران" نرسیده به میدان آزادی قرار دارد از سر گرفته شد.

روز کارگر و سهم­خواهی چپ‌ها از انقلاب

وسعت درگیری­هایی که در جریان برپایی میتینگ روی داد به حدی بود که به بیابان­های اطراف میدان آزادی و خرابه‌­ها کشانده­ شد و تا آغاز شب در مسیر خیابان آزادی تا میدان انقلاب ادامه داشت  که در جریان این سر و کله عده‌­ای شکست. در سراسر خیابان آزادی تا میدان انقلاب اینجا و آنجا زد و خوردهای پراکنده‌ای ادامه ­داشت  و در این گیرودار تعدادی از اتومبیل­هائی که در کوچه ­ها کنار خیابان پارک شده بود از آسیب سنگ مصون نماند. اعلامیه‌­های پاره شده سطح خیابان را پرکرده بود. ...

میتینگ مجاهدین خلق، ساعت 5و 4 بعد از ظهر همان روز با آیاتی از کلام ­الله مجید و پیام آیت الله طالقانی به مناسبت سالروز شهادت بنیاگزاران سازمان آغاز شد. آنگاه عباس داوری پیام مجاهدین به مناسبت روز کارگر  را قرائت ­کرد. در این موقع اعلام ­شد که برنامه سخنرانی مسعود رجوی، در رابطه با توطئه­‌ای که علیه جان وی ترتیب یافته بود لغو شد.  از همان آغاز مراسم گروهی با شعارهائی علیه مجاهدین در اطراف محوطه گرد آمدند و در طول برگزاری مراسم در پی حمله این گروه به شرکت­‌کنندگان در گردهمائی ترمینال خزانه درگیری آغاز شد . از هر دوسو، به سوی شرکت­‌کنندگان سنگ پرتاب می­شد در نتیجه این درگیری­‌ها چندین ساعت به­ طول انجامید ، بیش از 200 نفر زخمی شدند. در تمام مدت درگیری، افراد میلیشیای مجاهدین خلق یک دایره دفاعی به وجودآورده بودند.

سازمان چریک­های فدائی ­خلق ایران، که بعد از انقلاب بر اثر نوع و میزان تقابل با جمهوری اسلامی دچار انشعابات گوناگون­ شده بود، علت اصلی رو در رویی خود با نظام را  تنها و تها یک موضوع  و آن هم گرفتن سهم از قدرت ­سیاسی و سهیم ­شدن در بدنۀ حاکمیت می­دانست[1].  و برای رسیدن به این مهم از هیچ ­راهی دریغ نمی­کرد. بنابراین برگزاری مراسم روز کارگر در تهران می­توانست به مثابه فرصت طلایی برای سازمان­های چپ باشد تا با تشنج­‌آفرینی بتوانند هم نظم موجود را به­ هم بزنند و هم فضایی برای جذب هوادار در سطح شهر و کشورر فراهم آورند .

به نظر می‌رسد علت اصلی درگیری­ها بین افراد سازمان چریک­های فدائی خلق ایران در حوالی آزادی و میتینگ افراد سازمان مجاهدین خلق در ترمینال خزانه فقط و فقط حس رقابت بین دو سازمان از یک سو و دیگری اختلافات درون ­گروهی بین افراد هر سازمان بود که خیلی زود و در همان سال 58 منجر به ­وجودآمدن انشعابات گوناگون در دل این سازمان­های چپ­گرا شد. در حقیقت انگیزۀ اصلی در بین آن‌ها یک توجیه ­داشت و آن­ هم توجیه "می­خواستیم به حکومت بگوییم ما هستیم" بود[2].

 

                                              

پی‌نوشت:

[1] . مصاحبه نگارنده با بهزاد کریمی رئیس شاخه کردستان، تاریخ 15/ آبان/ 1402

[2] .همان

ارسال نظرات