۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۶
کد خبر: ۷۵۶۲۷۰
سید افقهی در گفت‌وگو با رسا مطرح کرد؛

جوان آمریکایی در کنار غزه و عربستان به دنبال برگزاری مسابقه زیباترین حیوانات/ تفاوت آزادی در آمریکا و ایران

جوان آمریکایی در کنار غزه و عربستان به دنبال برگزاری مسابقه زیباترین حیوانات/ تفاوت آزادی در آمریکا و ایران
کارشناس و تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل ایستادگی جوانان آمریکایی در مقابل ظلم استکبار جهانی را ستود و گفت: در حالی که جوان آمریکایی در کنار مردم غزه ایستاده است، در عربستان مسابقه زیباترین حیوانات برگزار می‌شود.

سید هادی سیدافقهی کارشناس و تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا اعتراضات دانشگاه‌های اروپایی و آمریکا را یک تحول اندیشه‌ای، روحی روانی، احساسی عاطفی و هم تحول وجدانی توصیف کرد و گفت: این دانشجویان زیر سخت‌ترین بمباران تبلیغاتی ضد اسلامی، عربی و فلسطینی هستند و چنین اعتراضاتی بی‌سابقه و دور از انتظار بود.

کارشناس و تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل با اشاره به کمک‌های آمریکا و کشورهای غربی به بقا و جنایت رژیم صهیونیستی تصریح کرد: در محافل سیاسی، رسانه‌ای، علمی و نخبگانی آن‌ها همین جریان ادامه دارد و از اساس تعلیم و تربیت نخبگانشان در دانشگاه‌های کهن، نامدار و نام آشنا مانند کلمبیا و هاروارد برای تربیت کادر حاکمیتی با همین رویکرد است.

وی تحصیل افرادی مانند اوباما، کلینتون، جورج بوش پدر و پسر را در دانشگاه کلمبیا مورد توجه قرار داد و افزود: این‌ها در همین دانشگاه‌ها بزرگ می‌شوند که اینچنین بر علیه اسلام عمل می‌کنند و در کنار رژیم صهیونیستی می‌ایستند و حمایت‌های بی‌شرط و حدی از آن دارند.

سیدافقهی اراده خداوند را در تظاهرات دانشگاه‌های غربی مشهود توصیف کرد و گفت: این ایستادگی، مقاومت و پایداری در مقابل تهدید به اخراج، تعلیق، جریمه کردن و ضرب و جرح و حتی زندان و دست بر نداشتن این دانشجویان از اعتصاب، اعتراض و تظاهرات خود به نفع فلسطین، یک امر عادی نیست.

کارشناس و تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل پرداختن و بررسی دلایل به وجود آمدن این انقلاب جدی در ارزش‌ها و منظومه فکری و فرهنگی این دانشجویان را لازم دانست و گفت: عده کمی از این دانشجویان ریشه آفریقایی، آمریکای لاتینی، مسلمان و عرب دارند؛ در این دانشگاه‌ها لایه‌ها و طبقات متمول و منتسب به مسئولان سطح بالای آمریکا تحصیل می‌کنند؛ این دانشگاه‌ها به طور ویژه در کادرسازی برای آینده آمریکا فعال هستند؛ وکیل، نماینده پارلمان، قاضی، وزیر و رئیس جمهور این کشور از این دانشگاه‌ها به حکومت راه می‌یابند.

وی با اشاره به تبلیغات تلویزیون‌های رسمی کشورهای غربی در حمایت از صهیونیست ها، اظهار داشت: یک تناقض و تضاد بین هیأت حاکمه و اراده مسئولان کنگره، کاخ سفید و حتی شبکه‌های تلویزیونی را با اراده نخبگان و عموم مردم می‌بینیم؛ این‌ها به خاطر شبکه‌های اجتماعی، فضای مجازی، اینستاگرام، واتساپ و ایکس است؛ امروز جوانان، دانشجویان و قشر نخبه متحصن آمریکا و دیگر کشورهای غربی به شبکه‌های سی‌ان‌ان، فاکس نیوز، ای‌بی‌سی، ان‌بی‌سی و این‌ها نگاه نمی‌کنند.

سیدافقهی اعتراضات کنونی به سیاست‌های آمریکا در حمایت از رژیم صهیونیستی را دارای تأثیر بسیار بر ساختار آینده امریکا ارزیابی کرد و گفت: انتخابات آینده ریاست جمهوری نخستین جایی است که نتیجه این اعتراضات و برخورد حاکمیت آمریکا با آن خود را نشان خواهد داد.

کارشناس و تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل توضیح داد: جوانان آمریکایی که تا به حال از حزب فریبکار دموکرات تأثیر می‌پذیرفتند، اکنون از این حزب روی گردان شده‌اند؛ نظرسنجی‌ها هم نشان می‌دهد که هفتاد درصد جوانان پیرو حزب دموکرات یا در انتخابات ریاست جمهوری شرکت نمی‌کنند و یا به بایدن رأی نمی‌دهند؛ این‌ها اصرار دارند که دولت آمریکا دیگر نمی‌تواند ما را فریب دهد.

وی توجه به علوم منتشر شده از دانشگاه‌های مورد اعتراض دانشجویان آمریکایی را لازم توصیف کرد و گفت: علومی که از این دانشگاه‌ها منتشر می‌شود و در بیشتر دانشگاه‌ها تدریس می‌شود دارای مبانی صهیونیستی، آپارتایدی، ضد شرقی و ضد اسلامی است که متأسفانه بسیاری از آن‌ها به فارسی برگشت و به خورد دانشجویان ما داده می‌شود؛ از این رو است که می‌بینیم بیشتر دانشجویان بعد از فارغ‌التحصیلی تفکرات غربی، اپارتایدی و غربگرایانه دارند.

سیدافقهی تصریح کرد: همین امروز که تظاهرات دانشجویان آمریکایی و دیگر کشورهای غربی در اعتراض به ظلم رژیم صهیونیستی به مردم غزه در اوج است، یک عده ساکت هستند و یا برخورد با این دانشجویان را توجیه می‌کنند؛ شبکه‌های لس‌آنجلسی و وطن‌فروشان ایرانی مقیم آمریکا در شبکه‌های اینترنشنال و وی‌او‌ای و بی‌بی‌سی فارسی و مانند این‌ها هم همین خط را پیش می‌روند.

کارشناس و تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل دانشجویان را در اعتراضات کنونی اروپا و آمریکا تنها ندانست و گفت: تشکلات اجتماعی مدنی مانند مؤسسه‌ها، سازمان‌ها، ان‌جی‌اوهای غیر دانشجویی که ضد آپارتاید و جنگ هستند و با شعار نه به جنگ فعالیت می‌کنند، در کنار این دانشجویان هستند؛ اما حجم بیشتر تظاهرات همین دانشجویانی هستند که به سرعت از لحاظ کمی و کیفی بیشتر و قوی‌تر می‌شوند.

وی توجه بیشتر به علت و ریشه‌های این پدیده را خواستار شد و ابراز داشت: باید روی این حرکت دانشجویی سرمایه‌گذاری کرد؛ کمترین نوع سرمایه‌گذاری از سوی ما، سرمایه‌گذاری‌های معنوی و رسانه‌ای است؛ باید برخی از این افراد را دعوت کنیم یا حداقل چند خبرنگار ایرانی بروند و با آن‌ها مصاحبه کنند، انگیزه‌هایشان را بدانند و بپرسند که این دانشجویان چه کردند؟ چاقو کشیدند؟ سر بریدند؟ در و پنجره را شکستند؟ با نیروی انتظامی درگیر شدند؟ این برخورد با دانشجویان آمریکایی را در مقابل کتک خوردن پلیس ایران در حرکت‌های براندازی مقایسه کنید و ببینید که آزادی در ایران و آمریکا چه تفاوت‌هایی دارد.

سیدافقهی در ادامه با بیان فیلم منتشر شده از خانم پرفسور آمریکایی که فقط دلش برای یک بچه سوخته و با بدترین برخورد اکنون در زندان است گفت: این مسأله به آمریکا متوقف و منحصر نیست؛ اکنون دانشگاه‌های مهم انگلستان، فرانسه، استرالیا و اسپانیا هم در این وضعیت است.

کارشناس و تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل به اعتراضات محدود در دانشگاه‌های آمریکایی در لبنان، قاهره، اردن و عراق اشاره کرد و گفت: این دانشجویان از ترس قلع و قمع نیروهای امنیتی نمی‌توانند حرکات با شکوهی را انجام دهند اما همین حرکات اندک هم خوب است.

وی با تأکید بر اینکه بیشتر کشورهای منطقه ما ادعای عرب و مسلمان بودن دارند تصریح کرد: جوان آمریکای سفید پوست غربی به خاطر فلسطین کتک می‌خورد و در عربستان سعودی جشن، پایکوبی، رقاصی، مجالس عیاشی و مسابقات زیباترین الاغ، سگ و گربه برگزار می‌شود تا نظر مردم را منحرف کنند.

سیدافقهی اعتراض دانشجویان آمریکایی و دیگر کشورهای غربی را پدیده‌ای مبارک توصیف کرد و گفت: این انتقام الهی است؛ خون‌های به ناحق ریخته شده کودکان مظلوم، مادرها و سالمندانی که قدرت دفاع از خود را نداشتند و از زیر آوار قطعه قطعه خارج می‌شوند قلوب آزادی خواهان و ظلم ستیزان جهان را به سمت خود کشیده است.

ارسال نظرات