۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۲
کد خبر: ۷۵۷۳۸۱

انتقاد آیت الله اراکی از بی اعتنایی صداوسیما به دانش حوزوی

انتقاد آیت الله اراکی از بی اعتنایی صداوسیما به دانش حوزوی
آیت الله اراکی بسیاری از مسائل مرتبط به نظام اسلامی را حل شده دانست و در ادامه از صداوسیما و دستگاه های فرهنگی کشور که این دانش را به مردم منتقل نکرده و یا از کارشناسان نابلد استفاده می کنند، انتقاد کرد.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله محسن اراکی رئیس مرکز تحقیقات حکومت اسلامی پیش از ظهر امروز در پنجمین همایش کتاب سال حکومت اسلامی که در سالن همایش های دارالشفاء برگزار شد، بیان داشت: عالم فقاهت در دوران امروز با پدیده جدید شکل گیری جامعه بر محوریت ولایت روبرو است. حکومت اسلامی، جامعه ای است که قبول کرده فرمان خدا در جهت نظم بخشی به آن جامعه، حاکمیت داشته باشد. وجه تمایز جامعه امروز با پیش از انقلاب در همین است که در گذشته فرمان خدا بر مسائل اجتماعی حاکم نبود.

وی در ادامه بیان داشت: شخصیت اجتماعی یک واحد اجتماعی است زیرا انسان هایی که در جامعه زندگی کرده و روابط خود را تنظیم می کنند، به گونه ای عمل می کنند؛ معاملات و رابطه های خرد میان آحاد جامعه تحت یک روابط کلان تنظیم می شود که یک نظام باید آن را تنظیم کند؛ اگر تعاملات خرد بر طبق احکام خرد صورت گرفته و در بستر حکومت اسلامی نباشد، نتیجه لازم را ندارد.

نماینده مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: روابط خردی که بر مبنای حکم خداوند شکل بگیرد به این صورت که انسان مسلمان خمس خود را به یک فقیه خردنگر بدهد و همه چیز رعایت شود، این مسائل، آن چیزی نیست که خداوند خواسته است. اگر همه عمل صالح انجام دهند اما سیستم جامعه الهی نباشد ارزش لازم را نخواهد داشت.

آیت الله اراکی با قرائت آیه «وَءَاتَىٰكُم مِّن كُلِّ مَا سَأَلۡتُمُوهُۚ وَإِن تَعُدُّواْ نِعۡمَتَ ٱللَّهِ لَا تُحۡصُوهَآۗ إِنَّ ٱلۡإِنسَٰنَ لَظَلُومٞ كَفَّار» اظهار داشت: نعمت حاکمیت الهی که از آن به نعمت ولایت تعبیر شده است، «نعمت تامه» خوانده شده است. ولایت یک امر اجتماعی است و امامت کردن امام، یکی از ضروریات اعتقادی ما این است. امامت امام زمان غائب نیست و فقط خود او غایب است و باید نائبی داشته باشد که با همان اختیارات حکومتی، نیابت کند.

وی در ادامه با بیان اینکه ولایت تفکیک پذیر نبوده و حاکمیت یا هست یا نیست، تصریح کرد: احکام مخصوص زمان و مکان، دایره حکومت، حاکمیت و نوع حکومت را ولی مشخص می کند. بعضی از بزرگان متوجه موضوع نیستند که ولایت را قابل تجزیه می دانند زیرا تجزیه ولایت به این معنا است که بخش دیگر از ولایت به طاغوت سپرده شود. باید کسی باشد که حرف آخر را در جامعه بزند و این اختیار قابل تقسیم نیست. تجزیه ولایت تعدد حاکمیت می آورد و عملی هم نیست.

آیت الله اراکی با تأکید بر اینکه فقه مورد نیاز امروز در بستر برقراری یک حکومت اسلامی که فرمان در اختیار ولی فقیه و در واقع امام زمان است، معنا پیدا می کند، تصریح کرد: حاکمیت ولی فقیه به معنای حاکمیت امام زمان است. اگر کسی بگوید که در دوران غیبت احتیاجی به حکومت نیست و یا در مواردی دیگر لازم نیست حکومتی برپا شود به این معنا است که خدای متعال از حاکمیت بر جامعه بشر استعفا داده و «یدالله مغلوله» تفاوتی ندارد. آیاتی مانند « لَهُ الْخَلْقُ وَالْأَمْرُ»، «بِيَدِهِ ٱلۡمُلۡكُ وَهُوَ عَلَىٰ كُلِّ شَيۡءٖ قَدِيرٌ» و... به همین معنا است که ولایت الهی تعطیل بردار نیست.

وی در ادامه اتمام نعمت خدا بر جامعه بشر را به این امر دانست که جامعه بشری از ولی الهی تبعیت کند و سپس افزود: روز غدیر روز نصب امام نبوده بلکه ابلاغ و اعلام عمومی امامت است تا اتمام نعمت حاکمیت الهی صورت گیرد و در این روز است که همه نعمت ها، نعمت می شود. 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به مصاحبه ای از شهید مطهری که وظیفه خود در پس از انقلاب را مدیریت صداوسیما می دانست، تصریح کرد: جای گله از صداوسیما داریم؛ کارمندان و سیاستگذاران این سازمان باید عقولی مانند مطهری باشند. صداوسیمایی که وظیفه دارد دانشگاه باشد، چقدر در تبیین مسائل با حوزه همکاری کرده است؟ گاهی برای بیان مسائل حکومتی کسی می آورند که تشخیص کافی را ندارد؛ با مدیریت حوزه هماهنگ کنید؛ حوزه صاحب دارد. گاه سخنان کارشناسان عرق شرم بر من جاری می کند و این نشان می دهد باید از حوزه و مدیریت حوزه سؤال کرد و کارشناس متخصص را دعوت کرد تا بتواند مسائل دینی و حکومتی را تبیین کند.

وی با اشاره به سخن یکی از کارشناسان صداوسیما در خصوص دیدن یک نور از حرم حضرت عباس به سمت قلب یک نفر، بیان داشت: این چه مزخرفاتی است که منعکس می کنید و خرافه پرستی می کنید؟ علمای ما زحمت کشیدند که مردم را به اصالت اسلامی برسانند اما این چه صداوسیمایی است که درست کردید؛ خرافه پرستی و بت پرستی باید از رسانه ملی ترویج بشود؟ ما از صداوسیما جمهوری اسلامی انتظار داریم مسائل را از زبان کارشناسان متخصص مطرح کند. حوزه علمیه رسانه ندارد و رسانه در اختیار یک سازمان است که عملکرد او قابل قبول نیست.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه در ادامه انتقادات خود در خصوص بی اطلاعی از مسائل مهم حکومت اسلامی از نبود مواد درسی مناسب در دانشگاه ها سخن گفت و ادامه داد: چرا دانشجویان ما اولیات مسائل اسلامی را نمی دانند؟ صدها هزار کتاب در مسائل حکومت اسلامی توسط حوزه علمیه تبیین شده و این نشان می دهد که حوزه کوتاهی نداشته است اما آموزش عالی، آموزش و پرورش و صداوسیما مقصر هستند زیرا این دانش را منتقل نکردند. اصلا دانشگاه ها می دانند چه مسائل مهمی در حوزه حل شده است؟ خوشبختانه رئیس جمهور دغدغه دارد از این رو خواهش می کنیم تدبیری اندیشیده شود تا دانش اسلامی که به وسیله حوزه ها تبیین، تولید و پخش شده در اختیار جامعه قرار گیرد.

ارسال نظرات