۳۰ دی ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۶
کد خبر: ۵۹۴۳۴۰
عضو هیأت‌ علمی دانشگاه صنعتی شریف:

یکی از جلوه‌های مطلوب وحدت، تعامل موثر و سازنده است

یکی از جلوه‌های مطلوب وحدت، تعامل موثر و سازنده است
فاتح راد گفت: تمام علوم، انسانی است اما بستگی دارد ما چه چیزی را علم بدانیم و چه شناختی از انسان داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مهدی فاتح راد عضو هیأت‌ علمی دانشگاه صنعتی شریف در نشست چشم انداز وحدت حوزه و دانشگاه که امروز در موسسه پژوهشی و فرهنگی انقلاب اسلامی برگزار شد، گفت: یکی از جلوه‌های مطلوب وحدت، تعامل موثر و سازنده است.

وی افزود: امام خمینی(ره) فرمودند برای رسیدن به وحدت حوزه و دانشگاه، باید این دو در یکدیگر ذوب شوند تا میدان برای مضامین و معارف اسلام گسترده‌تر و وسیع‌تر شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه شریف ابراز داشت: با توجه به اینکه حوزه عمدتاً کلان و نظری بوده و دانشگاه عمدتاً ملموس و تجربی است، شاید امام راحل در به کار بردن عبارات ذوب شدن و گسترش میدان توسعه معارف اسلام، اشاره به یک منطق جدیدی داشته است؛ منطق نه لزوماً مدخل فلسفه شاید یک شیوه جدیدی از مواجهه با واقعیت است.

وی در ادامه بیان داشت: امام راحل در دیدار با اعضای هیأت علمی دانشگاه تهران در سال ۵۸ فرمود تمدن غرب به پایین‌ترین و نازک‌ترین لایه از لایه‌های این عالم که طبیعت است توجه کرده است در حالی که اسلام می‌خواهد تمام بشریت را به سوی معنویت سوق دهد.

فاتح راد در ادامه اظهار داشت: باید دید الزامات این حرکت عمیق(به خصوص که مطلوب ما تحقق تمدن اسلامی است) چیست، منطق بنیادینی که در آن تمدن می‌بالد و تبدیل به نهادها، معماری‌ها و رفتارها می‌شود، چیست، دانشگاه تا چه اندازه در جامعه نقش داشته و حوزه تا چه حد اثرگذاری خود را می‌سنجد.

وی افزود: تمام علوم، انسانی است و این امر بستگی به این دارد که چه چیزی را علم بدانیم و چه شناختی از انسان داشته باشیم؛ قلبِ منطق این است که ما به دنبال شیوه جدیدی برای مواجهه با واقعیت هستیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: برای رسیدن به پاسخ بسیاری از این قبیل سوالات، آثار مرحوم آیت الله شاه آبادی استاد امام راحل، می‌تواند بهترین مرجع و منبع باشد./۹۶۹/پ202/ب1

محمدرضا محمودخانی
ارسال نظرات