۳۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۰
کد خبر: ۵۹۴۲۶۶
استاد حوزه علمیه:

آراء برخی فقهای جدید در مورد قمار متفاوت است

آراء برخی فقهای جدید در مورد قمار متفاوت است
استاد فقه و اصول حوزه گفت: آلات قمار در حال حاضر چه برد و باخت و عوض در آن شرط باشد و چه نباشد، حرام است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام کوهستانی استاد فقه و اصول حوزه علمیه تهران صبح امروز در جمع طلاب مدرسه علمیه آیت الله ایروانی با اشاره به سه دسته از روایات باب قمار به ایراد احکام پیرامون آن پرداخت و گفت: سه روایت خاص در باب آلات قمار وجود دارد، یکی از آنها روایت ابی الجارود است که با اشاره به لفظ مَیسِر شطرنج و تخت نرد را از آلات المحرمه شمرده است، هرچند این روایت ضعیف است.

سه دسته روایات قابل طرح است

وی در ادامه افزود: یکی دیگر از روایات باب آلات قمار، روایت صحیحه ابی بصیر است که برخی به اطلاق روایات و برخی به اعتبار قمار بودن آن را تحریم کرده اند، که این روایت سندا و دلالتا از دسته روایات صحیح است.

استاد فقه و اصول حوزه علمیه روایت مناهی را دلیل دیگر بر حرمت آلات قمار قلمداد کرد و گفت: در روایت مناهی که به شطرنج و نرد و عود تصریح شده است نشان از حرمت این آلات است هرچند این روایت ضعیف است اما مورد وثوق و عمل مشهور واقع شده است.

استاد حوزه علمیه گفت: در حرمت آلات قمار برخی به شطرنج، نرد و عود اکتفا کرده اند لکن مشهور فقها آلات معده و مقدمه ساز قمار را به علت شرطیت مراهنه و عوض العین تحریم کرده اند و عده ای به روایت کل ما قومر به تمسک کرده اند.

وی در تبیین ملاک در حرمت آلات قمار خاطرنشان کرد: برخی در مبیع فقط هیأت را ملحوظ می دانند، برخی صورت و عده ای دیگر هر دو را ملاک لحاظ می کنند.

آراء فقهای جدید متفاوت است

حجت الاسلام کوهستانی در پایان با اشاره به نظر برخی فقهای جدید خاطرنشان کرد: آلات قمار در حال حاضر چه برد و باخت و عوض در آن شرط باشد و چه نباشد، حرام است چون آلت علم و شناخته شده قمار است، لکن غیر قمار تحریمش مشروط به شرطیت مراهنه است./811/پ202/ب1

محرمی محرمی
ارسال نظرات