۲۷ دی ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۴
کد خبر: ۵۹۴۰۰۷
داورپناه مطرح کرد؛

مشارکت جدی زنان در عرصه های اجتماعی به برکت انقلاب اسلامی

مشارکت جدی زنان در عرصه های اجتماعی به برکت انقلاب اسلامی
داورپناه گفت: با ظهور انقلاب اسلامی ایران به طرز شگفت‌آوری سقف آرزو‌های زنان ایرانی بالا رفت و در نهایت منجر به حضور گسترده و مشارکت‌های جدی زنان در عرصه‌های مختلف اجتماعی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، زهرا داور‌پناه، عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده، امروز در سلسله ‌نشست‌های «زنان در چهل‌سالگی انقلاب اسلامی» که در سالن‌ همایش‌های دانشگاه مجازی المصطفی العالمیه(ص) برگزار شد، به تشریح نقش زنان در قبل و پس از انقلاب از بُعد نظری پرداخت.

وی با اشاره به عبارتی از بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، اظهار داشت: امام راحل پس از انقلاب می‌فرماید؛ اسلام می‌خواهد شخصیت زن را حفظ کند و از آن انسانی جدی و کارآمد بسازد، ما هرگز اجازه نمی‌دهیم زنان فقط شیء برای مردان و آلت هوس‌رانی باشند.

داورپناه ابراز داشت: واژه‌های انسان جدی و کارآمد یکی از مهم‌ترین کلید‌واژه‌هایی است که کمک می‌‌کند ما وضعیت زنان در قبل و پس از انقلاب را در گفتمان انقلاب متوجه شویم.

وی تصریح کرد: زنان قبل از انقلاب به سبب محرومیت‌ها و ناتوانایی‌هایی که به دلیل بی‌سوادی و مسائل مختلفی که وجود دارد، عملاً موجوداتی ناکارآمد بودند.

عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده خاطرنشان کرد: پیش از انقلاب یک دسته از زنان بیشتر در رسانه‌ها به عنوان یک سری موجودات تفننی، زینت و تفریح بازنمایی می‌‌شدند.

وی افزود: این دسته از زنان به عنوان وسیله‌ای برای انبساط خاطر مردان و بخشی از سرگرمی به شمار می‌آمدند که از منظر اسلامی با فساد و روابط نامشروع و به ابعاد مادی و جسمی زنان گره می‌خورد.

داور‌پناه گفت: در بسیاری از گزارش‌هایی که از تاریخ قبل از انقلاب روایت می‌شود، یک سری اقدامات در جهت پیشرفت زنان انجام شده است اما به نظر می‌رسد که این اقدامات بیشتر در راستای ظاهر سازی و تنها برای جلب نظر کشور‌های غربی و مجامع بین‌المللی بوده است که کشور ایران هم پیشرفته است!

وی عنوان کرد: بی‌تردید پیش از انقلاب زنان جدی گرفته نمی‌شدند اما پس از ظهور انقلاب، نوید گفتمان جدیدی در کشور داده شد که در آن زنان به عنوان انسان‌هایی جدی و کارآمد معرفی می‌‌شدند.

عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده اظهار داشت: زن مسلمان خوب پیش از انقلاب شخصی بود که نهایتاً از همسر و فرزندانش مراقبت کند تا در گناه نکنند و در فرهنگ‌های منفی فرو نروند.

وی تأکید: زنان ایران پس از انقلاب با رهبری شیعی مواجه شدند که آمد و به آنها گفت تا برای بیان اعتراضات خود همراه با فرزندانشان به خیابان‌ها بروند و در راهپیمایی‌ها شرکت کنند.

داورپناه ادامه داد: بی‌تردید چنین نگرشی، آرمان‌ها و افق‌هایی که یک زن خوب مسلمان ایرانی داشت، زیر سوال می‌برد و به زن ایرانی القاء می‌کرد که می‌تواند نقش ویژه‌ای در ایجاد یک حکومت داشته باشد. می‌تواند جهاد کند و حتی شهید شود.

وی تصریح کرد: با ظهور انقلاب اسلامی ایران به طرز شگفت‌آوری سقف آرزو‌های زنان ایرانی بالا رفت و در نهایت منجر به حضور گسترده و مشارکت‌های جدی زنان در عرصه‌های مختلف اجتماعی شد.

عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده با بیان این که زن انقلابی خود را یک زن محدود نمی‌بیند، عنوان کرد: امروزه زن ایرانی خود را یک انسان، نفس جاوید و نورانی می‌بیند که اگر به منبع نور متصل شود، می‌تواند هر کاری را به شکل صحیح و شایسته‌ای انجام دهد./878/پ202/ج

ارسال نظرات