۲۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۰
کد خبر: ۵۹۳۳۲۷
مدیر حوزه علمیه خراسان شمالی:

خودشناسی و خداشناسی از ملزومات ایفای رسالت طلبگی است

خودشناسی و خداشناسی از ملزومات ایفای رسالت طلبگی است
مدیر حوزه علمیه خراسان شمالی با اشاره به رسالت حوزویان در راستای ارتقای بعد معنوی جامعه، گفت: خودشناسی و خداشناسی نخستین شروط ایفای رسالت طلبگی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام حجت سالاری مکی، مدیر حوزه علمیه خراسان شمالی، امروز در درس اخلاق حوزه علمیه استان، خودشناسی و خداشناسی را توأم با یکدیگر دانست و اظهار کرد: در سایه معرف به خود و خدای خود است که انسان می‌تواند به خودسازی دست پیدا کند، بنابراین تقویت ایمان و معرفت دینی مسأله ضروری است و برای تعالی و دست یافتن به سعادت بشری لازم است.

وی در ادامه با اشاره به ضرورت مراقبت نفس در شئون مختلف زندگی، اظهار کرد: باید مراقب باشیم سیئات و اقدامات نادرست، حسنات و اعمال خیر ما را از بین نبرد.

حجت‌الاسلام سالاری مکی با اشاره به حدیثی از پیامبر اکرم (ص) در مورد معرفی فرد مفلس و بیچاره، گفت: عده‌ای زیادی در نزد پیامبر اکرم (ص) نشسته بودند و پیامبر از ایشان سؤالی پرسید که «اتدرونی ما المفلس؛ می‌دانید مفلس کیست»، در جواب پاسخ دادند: «یا رسول‌الله: المفلس فینا من لادرهم و لا دینار؛ مفلس کسی که پول و سرمایه ندارد».

وی افزود: حضرت در جواب فرمودند: خیر این مفلس نیست، بلکه «المفلس من یاتی یوم القیامه حسناته امثال الجبال»؛ مفلس کسی است که کارهای خوبش مثل کوه است ولی در کنار آن ظلمی به کسی کرده، آبروی کسی را برده، تهمتی به کسی زده، غیبتی از کسی کرده است و ... حال در روز قیامت کسانی که آبروی آن‌ها را برده یا غیبتشان را کرده هر کدام آمده و حسنات او را برمی‌دارند و مقداری را می‌برند و کار به‌جایی می‌رسد که خوبی‌هایش تمام می‌شود؛ اما چون هنوز به دیگران بدهکار است و دیگر خوبی ندارد، در اینجا بدی دیگران را به حساب او واریز می‌کنند.‌

حجت‌الاسلام سالاری مکی با تأکید بر اینکه باید تلاش کرده و گستره معنویت خود را افزایش دهیم، با تبیین حکمت تسبیحات اربعه، اظهار کرد: بیان تسبیحات برای حضرت زهرا (س) از طرف پیامبر (ص) برای این امر است که هنگامی که فشار دنیا و کار دنیا زیاد شد انسان باید گستره معنویت خود را زیاد کند؛ چراکه انسان موجود معنوی بوده و هر چه کاسه معنویت او وسیع‌تر باشد، ظرفیتی که به لحاظ دنیایی و مصائب و مشکلات در او وجود دارد گسترش پیدا می‌کند؛ اما برای این مهم باید توسعه عبادی و معنوی پیدا کند. /9314/ت310/ب1

ارسال نظرات