۱۵ دی ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۴
کد خبر: ۵۹۲۵۴۴
در درس خارج مطرح شد؛

توضیحات آیت الله جوادی آملی درباره برخی سوء برداشت ها از سخنان اخیرش

توضیحات آیت الله جوادی آملی درباره برخی سوء برداشت ها از سخنان اخیرش
حضرت آیت الله جوادی آملی درباره حواشی سخنان اخیر خود در مراسم رونمایی از کتاب تحریرالاصول توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله عبدالله جوادی آملی استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم امروز در درس خارج فقه خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، درباره حواشی سخنان اخیر خود در مراسم رونمایی از کتاب تحریرالاصول توضیحاتی ارائه کرد.

وی با اشاره به برخی سوء برداشت از سخنانش افزود: چند سال قبل کنگره عظیمی درباره بزرگداشت مرحوم آخوند خراسانی برگزار شد، در آن کنگره از 3 جهت بحث شد که شامل عظمت افغانستان، رجال علمی نام آور از بلخ، بخارا و سایر مناطق افغانستان و شخصیت با عظمت و شکوه مرحوم آخوند خراسانی بود و درباره هر 3 منطقه در آن کنگره بحث کردیم.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم اظهار داشت: آنچه در مراسم رونمایی کتاب تحریر الاصول گفته شد منظور این است، کسی که سابقه بساطت در زندگی دارد به جایی رسید که یک قرن تمام حوزه های شیعه را تحت الشعاع خود قرار داد، این اجلال و عظمت مرحوم آخوند خراسانی است.

وی ادامه داد: وقتی ذات اقدس اله پیامبر را بچه یتیم خطاب می کند تحقیر نیست بلکه می فرماید پیامبر از سادگی به اوج رسیده است، آنچه در مراسم رونمایی کتاب گفته شد این بود که طلبه ساده ای برخاست و 100 سال حوزه های شیعه را در سلطنت خود قرار داده است و ما چرا اینگونه نشویم.

مفسر برجسته قرآن کریم ابراز داشت: از برادران افغانی سپاسگزار هستم که خیلی تشکر کردند و نامه نوشتند که شما آخوند را کماکان اجلال کردید اما ممکن است برای دیگران روشن نشده باشد که منظور چیست.

وی عنوان کرد: معاذالله درصدد پایین آوردن مقام علمی مرحوم آخوند نبودیم، چند سال قبل کنگره ای در عظمت آخوند خراسانی برگزار شد که سخنران برنامه ما بودیم، در آن کنگره بیان شد 3 نسل حوزه های شیعی در کنار سفره آخوند خراسانی نشسته ایم، اساتید اساتید ما تا امروز در کنار سفره آخوند خراسانی نشسته اند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: اگر گفتیم طلبه افغانستانی وهن به آخوند نیست یعنی آخوند از سادگی به اوج رسید و ما چرا اینگونه نباشیم، من از بزرگان و اساتید افغان هرچه شنیدم قدردانی بود، در زمان آخوند امکانات بسیار کم بود که حداکثر طلبه های نجف به هزار نفر نمی رسید اما امروز 50 هزار طلبه داریم و دارای امکانات هستیم و این کشور طیب و طاهر شد و باید میوه طیب و طاهر بدهد ولی ما آخوند خراسانی تربیت نمی کنیم.

وی اضافه کرد: برف و باران آلودگی های ظاهری را پاک می کند اما باران نمی تواند خباثت های معنوی را را کار کند بلکه خون شهدا می تواند خباثت استعمار و استثمار را پاک کند، میوه ایرانی که با خون شهدا پاک شد باید آخوند خراسانی ها، نائینی ها، مرحوم آقای خویی و حضرت امام باشند.

حضرت آیت الله جوادی آملی گفت: تمام تلاش و کوشش ما این است که در فرمایشات مرحوم آخوند و مبنای مرحوم نائینی متخصص شویم، چرا فکر نکنیم مانند این ها حرف علمی تازه بیاوریم، مرحوم آخوند سلطان فکری 100 سال اخیر است اما ما چرا به این حد نرسیم، از علما و اساتید که این موضوع را تذکر دادند حق شناسی می کنم، از فضلای افغانستان تشکر می کنم که گفتند سخنان ما در کرامیداشت مرحوم آخوند بود./1323/پ202/ق

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 12
ارسال نظرات