۰۸ دی ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۹
کد خبر: ۵۹۱۶۱۹
امام جمعه موقت اصفهان:

فتنه ۸۸ چهره واقعی منافقان داخلی و خارجی را برای مردم نمایان کرد

فتنه ۸۸ چهره واقعی منافقان داخلی و خارجی را برای مردم نمایان کرد
آیت الله مهدوی گفت: با وقوع فتنه ۸۸ چهره حقیقی منافقان داخلی برای مردم کشور نمایان و همچنین باطن کشور‌های مخالف و موافق برای نظام اسلامی مشخص شد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی در جلسه تفسیر قرآن امروز که در مدرسه صدر بازار برگزار شد، گفت: نهم دی روز حرکت خودجوش مردم علیه فتنه گران بود.

وی در ادامه تفسیر سوره مریم، آیات شصت و چهارم و شصت و پنجم را تلاوت کرد و افزود: از نظر برخی از مفسران آیه شصت و چهارم، از لحاظ مفهومی و کلامی از آیات ماقبلش متمایز است؛ علامه طباطبایی در این رابطه معتقد هستند که تا مدت زمان معینی بر پیامبر (ص) وحی نمی‌شد و ایشان نگران شده بودند و همچنین مخالفان نیز ایشان استهزا می‌کردند و می‌گفتند پیامبر (ص) مورد غضب پروردگار واقع شد.

آیت الله مهدوی ادامه داد: بعد از مدتی وحی نازل شد و ملائکه خطاب به پیامبر (ص) عرضه داشتند ما فقط به امر پروردگارت نازل می‌شویم؛ آن چه مربوط به گذشته، حال و آینده است خودش و علمش در حیطه الهی است و پروردگار هرگز فراموش کار نیست.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: واژه نَتَنَزَّلُهُ به معنای انزال تدریجی قرآن است؛ خداوند اراده مستقیم برای اعمال اراده اش دارد و کسی نمی‌تواند در به فعلیت رساندن افعال عالم بدون اراده الهی اثر کند.

امام جمعه موقت اصفهان خاطرنشان کرد: وقتی انسان تلاش می‌کند مطلبی را بهفمد و در راستای فهم مطلب از خداوند استعانت نمی‌طلبد، ممکن است به بخشی از حقیقت مطلب دست پیدا کند، ولی خودش فکر می‌کند تمام مطلب را درک کرده است و از بخشی که متوجه نشده است غافل خواهد بود؛ در روایت آمده است کسی که در آغاز هر کاری بسم الله نگوید فعلش ابتر می‌ماند.

استاد اخلاق حوزه علمیه اظهار کرد: گاهی نکاتی در مسائلی از قرآن یافت می‌شود که ظاهر آیات نمایان کننده آن نکات نیست، ولی در بطن آیات حقایقی نهفته است که اهل بیت (ع) و افرادی خاص آن مطالب را متوجه می‌شوند.

وی تشریح کرد: واژه ربّ به معنای تربیت کننده است از این رو در هر آیه‌ای از قرآن از این واژه استفاده شده است قصد تبیین مربی گری پروردگار وجود دارد؛ ربوبیت پروردگار باید سبب عبودیت انسان‌ها برای خداوند باشد، انسان باید در عبودیت پروردگار خودش را به صبر وادارد چرا که برای خداوند هیچ گونه شریکی ندارد.

آیت الله مهدوی با اشاره به یوم الله نهم دی خاطرنشان کرد: فتنه گران در سال ۸۸ حدود هشت ماه کشور را به آشوب کشیده بودند و در روز نهم دی مردم با مشاهده جسارت فتنه گران به مقدسات دین به صورت خودجوش به خیابان‌ها آمدند و بدون توجه به خواسته مسؤولان، آشوب فتنه گران را ناتمام گذاشتند.

وی در پایان تصریح کرد: با وقوع فتنه ۸۸ چهره حقیقی منافقان برای مردم کشور نمایان شد و همچنین باطن کشور‌های مخالف و موافق برای نظام اسلامی مشخص شد؛ خسارت فتنه برای کشور زیاد بود، ولی از این جهت می‌توان این واقعه را یک لطف از سوی پروردگار برشمرد./۸۶۷/پ310/ب1
ارسال نظرات