۲۶ آذر ۱۳۹۷ - ۰۰:۵۸
کد خبر: ۵۹۰۱۸۵
آیت الله مهدوی:

عتاب کردن لازمه انسانیت است

عتاب کردن لازمه انسانیت است
نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری گفت: عتاب و سرزنش لازمه انسانیت است و اثر تربیتی بیشتری نسبت به عقاب کردن دارد ولی بسیاری از افراد نمی دانند و تنبیه را به سرزنش کردن ترجیح می دهند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی در جلسه سخنرانی شب گذشته که در مسجد صاحب الزمان(عج) واقع در جنب میدان امام برگزار شد، گفت: بنده به پدرها و مادران توصیه می کنم که فرزندشان را کم تر نصیحت کنند و اگر نیاز به نصیحت بیشتری نیز بود از واسطه و اطرفیان فرزند کمک گرفته شود تا ایشان به او نصیحت کنند.

وی در ادامه بررسی مبحث کینه توزی افزود: یکی از عوامل ایجاد کینه عتاب کردن و سرزنش طرف مقابل است، البته اصل عتاب کردن صحیح است و به مسأله امر به معروف و نهی از منکر برمی گردد ولی کثرت آن در دل شخص تولید کینه و نفرت می کند.

آیت الله مهدوی ابراز کرد: عتاب لازمه انسانیت است و اثر تربیتی بیشتری نسبت به عقاب کردن دارد ولی بسیاری از افراد نمی دانند و تنبیه را به سرزنش کردن ترجیح می دهند، عقاب تربیت حیوانی است چرا که حیوان فاقد عقل است و امکان عتاب کردن آن وجود ندارد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: اگر فرزند در سال های ابتدایی زندگی اش مرتکب عمل خطایی شود نه نیاز به کتک زدن او و نه سرزنش کردن است و زمانی که بزگتر می شود نیز باید به اندازه درکش او را مورد عتاب قرار دهیم به طوری که هم احساس شخصیت کند و هم از عمل اشتباهش بازداشته شود.

امام جمعه موقت اصفهان گفت: روش حجاب به معنای فاصله گرفتن با فرزند بهتر از روش عتاب کردن است و در این روش والدین بین خود و فرزندشان فقط فاصله ایجاد می کنند و یا مدت زمانی با او صحبت نمی کنند، اصل عتاب لازم و ضروی است ولی کثرت آن در دل فرزند تولید کینه و نفرت می کند و از جهت روحی خسته می شود، هرچند اگر فرزند عاقل و دانا باشد باید به تمام نصیحت ها گوش فرا دهد و در آن ها تفکر کرده و روش زندگی خویش را تغییر دهد.

استاد اخلاق حوزه علمیه تصریح کرد: بچه ای که اهل تفکر کردن نیست زودتر ظرفیت وجودی اش لبریز می شود، به مقداری که اهل تفکر باشد تخلیه می شود ولی به هر اندازه که کم تر تفکر کند ظرفیتش نیز زودتر لبریز خواهد شد؛ بنده به پدرها و مادران توصیه می کنم که فرزندشان را کم تر نصیحت کنند و اگر نیاز به نصیحت بیشتری نیز بود از واسطه و اطرفیان فرزند کمک گرفته شود تا ایشان به او نصیحت کنند.

رییس بنیاد خیریه المهدی(عج) ابراز کرد: در عتاب کردن نسبت به تفکر مخاطب باید ملاحظه کرد، داد زدن و خشونت روح بچه را زخمی می کند و در نتیجه عقلش تضعیف شده و نفسش شروع به مقابله کردن خواهد کرد.

وی اظهار کرد: شیوه صحیح عتاب کردن این گونه است که ابتدا از او اجازه صحبت کردن بگیرید و با اجازه او وارد فکرش شوید و سپس نصیحت کنید، خواهران زمانی که قصد تذکر دادن به خانم های بدحجاب را دارند نیز شایسته است که ابتدا با او سلام و احوال پرسی کنند تا کمی ارتباط قلبی بین آن ها ایجاد شود و سپس با بیان خوب او را نهی از منکر کنند.

آیت الله مهدوی خاطر نشان کرد: امام علی(ع) می فرمایند آنچه برادر دینی ات از زشتی ها درون خود دارد تحمل کن و به مقدار زیاد او را سرزنش نکن چرا که درون او ایجاد کینه خواهد کرد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری در پایان گفت: گاهی عتاب نکردن برای خود شخص تولید کینه می کند، امام هادی(ع) فرمودند میان عتاب کردن و کینه به دل گرفتن از طرف مقابل عتاب کردن بهتر است زیرا همین عتاب نکردن ممکن است در دل ایجاد کینه کند، البته راه سومی نیز وجود دارد که در آن نه عتاب انجام می گیرد و نه شخص کینه به دل خواهد گرفت بلکه فرد با اجازه گرفتن از طرف مقابل و همراه با مهربانی سخن خود را به او می گوید؛ امام علی(ع) می فرمایند اگر کسی کینه اش زیاد شد عتابش کم می شود./867/پ602/ب1

ارسال نظرات