۲۱ فروردين ۱۳۹۱ - ۱۴:۴۵
کد خبر: ۱۲۶۱۷۹

چند خبر کوتاه از آذربایجان شرقی

خبرگزاری رسا ـ برگزاری سوگواره یاس نبی در تبریز و برپایی نمایشگاه کتاب فاطمیه در مرند از مهم ترین اخبار کوتاه آذربایجان شرقی است.
چند خبر کوتاه از آذربایجان شرقی


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، سیدرضا علوی، مدیرعامل سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تبریز از برگزاری نهمین سوگواره شمیم یاس توسط این سازمان در ایام فاطمیه خبر داد و گفت: تجربه برگزاری هشت دوره شمیم یاس، در تبریز و استمرار آن به عنوان یکی از برنامه های فرهنگی و مذهبی میان شهروندان شناخته شده است وهمه ساله با استقبالی گسترده تر برگزار می شود.

وی افزود: این سازمان، یکی از رسالت های خود را تامین فضای معنوی و گسترش فرهنگ اهلبیت عصمت و طهارت تعریف کرده و برگزاری آیین های سوگواره را به عنوان یک از وظایف خود قرار داده است.

علوی خاطرنشان کرد: در هشتمین سوگواره شمیم یاس، نزدیک هشت هزار نفر از شهروندان سوگوار در این مراسم شرکت و درخواست های مکرر عاشقان اهل بیت علیهم السلام و اشتیاق و علاقه کارکنان این سازمان موجب شده با عزمی راسخ برای برگزاری این سوگواره برنامه ریزی شود.

وی اضافه کرد: در سالهای اخیر سعی بر این بود که محتوای هنری و معرفتی این سوگواره افزایش یابد تا حاضران علاوه از شناخت با فرهنگ و معارف حضرت صدیقه کبری(س) به واقع خود را در فضایی معنوی و آکنده از عشق و ارادت به ساحت قدسی اهل بیت علیهم السلام احساس نمایند و خوشبختانه با توجه به اظهارنظر مساعد مردم و صاحب نظران در رسیدن به این هدف موفق بودیم.

گفتنی است، این سوگواره پنجم و ششم اردیبهشت ماه امسال، همزمان با شب شهادت و شام غریبان آن حضرت در محل سالن فتح خیبر تبریز برگزار می شود.

حجت ‌الاسلام عقیقی‌بخشایشی از مشاهیر آذربایجان است

علی داننده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی در پیام تسلیتی، حجت الاسلام عبدالرحیم‌ عقیقی‌بخشایشی را از مشاهیر و نخبگان فرهنگی و دینی آذربایجان و کشور عنوان کرد و گفت: این استاد حوزه و دانشگاه از نخبگان فرهنگی و دینی کشور و مترجم و مولف بیش از یکصد و پنجاه اثر در حوزه تفسیر قرآن، علم رجال و تاریخ اسلام بود.

وی با اشاره به وجود شخصیتهای ارزشمند دینی و فرهنگی در آذربایجان گفت: علما و مفاخر برجسته‌ای در این مرز و بوم زیسته و آثاری گرانسنگ خلق کرده‌اند که این پتانسیل عظیم و غنی نیازمند معرفی بیش از پیش است.

براساس این گزارش حجت الاسلام عبدالرحیم عقیقی بخشایشی، مترجم قرآن کریم و مدرس حوزه و دانشگاه روز 17 فروردین ماه 1391 در سن 68 سالگی در قم درگذشت.

وی مؤلف، مترجم و صاحب 150 اثر در حوزه تفسیر قرآن، علم رجال و تاریخ اسلام بود. از جمله آثار این عالم فرزانه، طبقات مفسران شیعه، مفاخر آذربایجان، ترجمه تفسیر صافی و ترجمه تفسیر نورالثقلین در 8 جلد بوده است.

نمایشگاه کتاب "فاطمیه" در مرند گشایش یافت

همزمان با ایام شهادت حضرت زهرا (س) نمایشگاه کتابی تحت عنوان "فاطمیه" در شهرستان مرند گشایش یافت، در این نمایشگاه بیش از سه هزار عنوان کتاب با موضوع زندگی، فضائل و سخنان حضرت زهرا (س) به نمایش گذاشته شده است.

کتب ارائه شده در این نمایشگاه با ده درصد تخفیف ارائه می‌شود.

نمایشگاه یاد شده توسط اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مرند با همکاری کانون فرهنگی هنری امام جواد (ع) و با حضور ناشرینی از شهر قم ، از نوزدهم فروردین تا هشتم اردیبهشت ماه 91 در مجتمع فرهنگی هنری مرند برپاست.

آزمون حفظ ، ترجمه و مفاهیم قرآن کریم در مرند برگزار می شود

محمدحسین شناور، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مرند از برگزاری آزمون سراسری حفظ، مفاهیم و تفسیر قرآن کریم با شرکت بیش از 180 نفر قرآن آموز در این شهرستان خبر داد و با اشاره به اهمیت نشر و توسعه فرهنگ قرآن آموزی در جامعه گفت: برای تحقق فرهنگ اصیل قرآنی ، تقویت و توسعه نهضت قرآن آموزی در کشور و تجسم عینی جامعه قرآنی، اولین گام، آشنایی بیش از پیش اقشار مختلف با مفاهیم این کتاب عظیم و مؤانست با کلام عزیز الهی است.

وی افزود: در همین راستا مرکز هماهنگی و توسعه وترویج فعالیتهای قرآنی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی با همکاری ادارات فرهنگ وارشاد اسلامی و موسسات قرآنی کشور، با طراحی دوره های مختلف آموزش قرآن کریم در سطوح مختلف گامهای مهمی در جهت تحقق این امر برداشته است.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مرند افزود: این آزمون ها که هر سال دو مرتبه در اردیبهشت ماه و مهرماه برگزار می‌شود، در شهرستان مرند نیز به صورت متمرکز و در مرکز شهرستان با شرکت برادران وخواهران قرآن آموز در 3 رشته قرآنی شامل حفظ، ترجمه و مفاهیم قرآ ن کریم و صرف ونحو مقدماتی در 10 سطح در رده های نوجوانان، جوانان و بزرگسالان برگزار می شود.

وی گفت: سوالات این آزمون به دو صورت تستی و تشریحی متناسب با منابع آموزشی مؤسسات، طراحی شده و نتایج آن نیز اواخر خرداد ماه 1391 از طریق درگاه آموزش قرآن کریم به آدرسwww.quranedu.ir اعلام و به برگزیدگان ضمن اعطای گواهینامه پایان دوره جوایزی نیز اهداء خواهد شد./935/پ203/س

ارسال نظرات