۰۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۰
کد خبر: ۵۸۶۷۹۹
مدیر مدرسه خاتم الاوصیا مطرح کرد؛

خودسازی و جهد علمی دو رسالت اصلی طلاب علوم دینی

مدیر مدرسه عالی خاتم الاوصیا(عج) خودسازی و مجاهدت علمی را دو رسالت مهم برای طلاب علوم دینی ذکر کرد.
حجت الاسلام عصاری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، در دیدار جمعی از طلاب حوزه علمیه آیت الله حق شناس تهران از مدرسه عالی خاتم الاوصیاء (عج) بر بحث عقل محوری و توجه به شخصیت الهی تاکید و مطالبی در این باره از سوی مدیریت مدرسه بیان شد.

حجت الاسلام محمودرضا عصاری مدیر مدرسه ضمن ابراز خرسندی از رویکرد جدید برخی مراکز و موسسات در زمینه سازی تحقق استقلال نظری طلاب در انتخاب های مختلف از جمله دروس،اساتید و مراکز به ارائه توضیحاتی در خصوص شاخصه های اصلی مد نظر طراحان موسساتی همچون مدرسه عالی خاتم الاوصیاء (عج) پرداخت.

حجت الاسلام عصاری در ابتدای این جلسه با تاکید مبنایی بر مرکزی‌ترین و اساسی‌ترین عنصر حوزه وجودی هر فرد، ابراز داشت: شخصیت هر فرد، در حقیقت یک امر انتزاعی است که برآیند باورها،رفتارها و بینش‌های اوست.

وی با بیان آیه «کل یعمل علی شاکلته» اظهار داشت: شخصیت ارزشمندی که خداوند متعال به شما طلاب و پژوهندگان علوم دینی عطا فرموده؛ شخصیتی که در بستر تفکر خانواده، اساتید و آیات و روایات پرورش یافته و شما باید این شخصیت الهی را لمس کرده ، قدر دانسته و خدا را از بابت آن شاکر باشید و مبادا در گذر ایام آن را از دست بدهید و بر شماست که آن را هماره حفظ و تقویت کنید که اگر چنین شد در تلاطم امواج مذاهب و گرایش های مختلف فکری و سیاسی و خواسته های و هواهای نفسانی، آسیب نخواهید دید و متلاطم نخواهید شد.

وی در ادامه در مقام نقد عدم تطابق عملکرد و ادعا ها بیان داشت: اگر شخصیت الهی آسیب ببیند آن موقع است که رفتارها، نسنجیده ،باورها معیوب و بینش ها از آخرت گرایی به دنیا گرایی سمت و سو خواهد یافت؛ و لذا شاهد مصادیقی خواهیم بود که امروزه معضلات رفتاری در حیطه های خانوادگی و یا اجتماعی منبعث از آن است.

وی تصریح کرد با چنین شخصیتی اگر در هر موسسه‌ای و با هر امکاناتی هم که باشید سودی به حال شما نخواهد داشت .اگر خود وجود مبارک حضرت امام صادق علیه السلام هم زنده باشند و موسسه ای داشته باشند باز شما در صورتی که این اشکال مبنایی را حل نکرده باشید، نتیجه ای به دست نخواهید آورد.

مدیر مدرسه خاتم الاوصیاء(عج) در توضیح چرایی توجه به عنصر شخصیت و خود سازی شخصیتی و لزوم توجه به آن در کنار جهد علمی، تصریح کرد: دلیل اصلی این است که لایه های شخصیتی شما به مثابه بسترهای پذیرش اوامر ائمه هدی علیهم السلام است و اصولا فرامین معصومین در محل خود می نشیند؛ اگر شما محل آن دستورات و اوامر را آماده نکنید این قضیه همچون نور آفتابی است که می تابد و شما در همان حال در «پستو» هستید. لذا در این حالت و به عنوان نتیجه باید گفت مشکل از مراکز و امکانات فلان و بهمان نیست، بلکه اشکال از شخصیت ها و ساختارهای وجودی است.

حجت الاسلام عصاری در بحث تعمیق مبحث، به نقطه ریشه‌ای و شاخص اصلی شخصیت اشاره کرد و عقل را عنصر قدسی و  رکن اصلی آن معرفی کرده و عنوان نمود: روایات کاملا در این خصوص تراز را برای ما قرار داده که وجه ممیز عقل صحیح از سقیم چیست؛ و آن عقلی است که از سرچشمه حق اشراب شده باشد؛ لذا وقتی تاکید ائمه هدی علیهم السلام را ملاحظه می کنیم متوجه می‌شویم که عقلی مورد تایید آنان است که متبع از حق باشد.

وی در ادامه با بیان حدیث «لا یکمل العقل الا باتباع الحق» و انتقاد شدید از برخی موضع گیریها و قضاوت ها افزود: آنچه اکنون و در هر زمان، عده ای را بر مسند قضاوت نشانده و با تکیه بر آن شاهدیم که هر رفتار ناهنجاری از آنان صادر می شود، تسویق یافتن از حوزه های زیبای عقل محوری به زمینه ها و مصادر نازیبای بی عقلی است؛ چرا که از روی بی عقلی است که فرد، فکر می کند به همه جا رسیده و قضاوت بلا علم می کند و یا اشخاص را فاسد می‌داند و اتهام می‌زند و یا دیگران را واجب الغیبة می‌داند و غیبت می‌کند و یا برخی رفتارهایی که متاسفانه در برخی مجاری به صورت غیر قابل باور شاهد آنها هستیم.

وی در تکمیل سخن خود و به عنوان تنها پازل گمشده مراکز تربیتی و در رویکرد تعمیم آن به مباحث کلان مدیریتی افزود: تکیه بر عنصر عقل و تفکر، شاخص تربیتی است که تکیه به آن شعار محوری در تاسیس چنین موسساتی بوده؛ چرا که معتقدیم اصولا انسانی می تواند بهتر در خدمت نظام، دین و جامعه باشد که متفکر باشد؛ و ما انسانهایی می خواهیم که متفکرانه و نه کورکورانه نظام جامعه را اداره کنند. /۹۲۴/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات