۳۰ آبان ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۰
کد خبر: ۵۸۶۱۱۳
آیت الله سیدان مطرح کرد؛

مسأله مرگ و برزخ از دیدگاه آیات و روایات

استاد درس خارج حوزه علمیه خراسان با اشاره به مسأله مرگ در آیات قرآن کریم و روایات، گفت: زمان مرگ برای کسانی که خود را آماده کرده اند، آسان است.
آیت الله سید جعفر سیدان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سیدان، استاد درس خارج حوزه علمیه خراسان در جلسه تفسیر قرآن که امروز در مدرسه آیت الله خوبی برگزار شد، به مسأله مرگ و برزخ با توجه به آیات و روایات اشاره کرد.

وی با بیان این که برزخ فاصله بین مرگ و قیامت است، گفت: برزخ فاصله ای است که ارواح به صورت و حالات مختلف در این فاصله قرار می گیرند و از هنگام مرگ تا قیامت مسائل و جریان های مختلفی مطرح است.

آیت الله سیدان افزود: اصل برزخ  مورد تأیید همه است و بین عامه و خاصه در این باره اختلافی وجود ندارد، در آیات قرآن کریم نیز به اصل برزخ اشاره شده است که در برخی از آیات بدون استمداد از احادیث و در برخی دیگر از آیات با توجه به احادیث مسأله برزخ  استنباط  می شود.

استاد درس خارج حوزه علمیه خراسان با بیان این که مرگ ابتدای ورود به عالم برزخ است، اظهار کرد: انتقال ممتد روح از بدن مرگ است به عبارت دیگر جدایی طولانی روح از جسم تا قیامت را مرگ می گویند.

وی به اقسام مختلف مرگ اشاره کرد و گفت: موت در قوه نامیه، موت در قوه جسمانی، موت در قوه عاقله و مرگ به خاطر حزن و خوف از جمله انواع مرگ می باشد که در مجمع البحرین بیان شده است اما منظور از موت این ها نیست بلکه مرگ به معنی جدایی روح از بدن به مدت طولانی است.

آیت الله سیدان ابراز کرد: سوره زمر آیه 49، سوره ق آیه 19، سوره آل عمران آیه 185، سوره واقعه آیه 83 و سوره فجر آخر سوره از جمله سوره هایی از قرآن کریم است که خداوند به مسأله مرگ در این آیات اشاره کرده است.

استاد درس خارج حوزه علمیه خراسان در ادامه به سختی زمان مرگ اشاره کرد و گفت: در صحیفه سجادیه دعای 42، دعای ختم قرآن، دشواری زمان مرگ را بیان کرده است و از خداوند آسان کردن زمان مرگ را طلب می کند.

وی افزود: در زمان مرگ ساعت های سختی برای کسانی که آماده نشده اند در پیش رو است اما کسانی که آماده هستند این زمان برای آن ها آسان خواهد بود./864/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات