۰۵ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۵
کد خبر: ۵۸۵۸۷۲
یادداشت؛

وحدت؛ مهمترین نیاز امروز جهان اسلام

نگاهى به وضعیت كنونى جهان اسلام به خوبى نشان دهنده‌ آن است كه وحدت به این معنى و ید واحده شدن مسلمانان علیه استكبار جهانى و دست نشاندگان استعمار از نیازهاى اصلى و اساسى كنونى جهان اسلام است.
وحدت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در شهرکرد، هفته وحدت که فاصله میان ۱۲ ربیع‌الاول (سالكَرد ولادت پیامبر اكرم(ص) بنا بر روایات اهل سنت) تا ۱۷ ربیع‌الاول (تاریخ ولادت رسول الله(ص) بنابر روایات شیعه) است، در ۶ آذر سال ۱۳۶۰ شمسى از سوى امام خمینى(ره) به‌عنوان هفته وحدت بین شیعه و سنى نامگذارى شد.

هفته وحدت فرصتى مغتنم براى طرح یكى از مهم‌ترین نیازها و دغدغه‌هاى امروز جهان اسلام است. وحدت و جلوگیرى از درگیرى‌هاى درونى از نیازهاى اصلى و مهم كنونى جهان اسلام است که باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

دشمنان جهان اسلام از جمله رژیم صهیونیستى، آمریكا و انگلیس در رأس دشمنان وحدت قرار دارند و بسیارى از دیگر حركت‌هاى ضد وحدت در داخل و خارج از كشورهاى اسلامى را آن‌ها رهبرى و مدیریت مى‌كنند. دشمنان جهان اسلام از آن جهت بر طبل تفرقه و دشمنى با وحدت مى‌كوبند كه شكل‌گیرى هر مرتبه و سطحى از وحدت، منافع و خواسته‌هاى آن‌ها را در جهان اسلام تهدید مى‌كند و اصولا از طریق جلوگیرى از وحدت است كه آن‌ها مى‌توانند منافع و خواسته‌هاى خود را در كشورهاى اسلامى و در منطقه دنبال كنند. در رتبه‌ بعدى دست نشاندگان و حاكمان وابسته‌اى در منطقه قرار دارند كه از اربابان خارجى خود خط مى‌گیرند و وحدت اسلامى به معنى ریشه كن شدن آن‌ها و از میان رفتن منافع اربابانى است كه آن‌ها را در جهان اسلام حاكم قرار داده‌اند.

اخیرا مقامات آمریكا به ‌صراحت بیان كردند كه حكومت‌هایى مانند حكومت آل سعود به زور آمریكا بر سر كار هستند اگر آمریكا از آن‌ها حمایت نكند این حكومت‌ها دو هفته نیز دوام نخواهد آورد. طبیعى است كه در چنین شرایطى این حكومت‌هاى وابسته و ذلیل، تابع خواست آمریكا باشند و براى از میان بردن وحدت اسلامى، هم میان مسلمین جنگ راه بیاندازند و هم طرح عادى ‌سازى رابطه با دشمن مسلمین یعنى رژیم صهیونیستى را دنبال كنند. خاندان فاسد و وابسته سعودى از موانع اصلى وحدت هستند و با ثروت‌هایى كه از منابع مسلمین غارت مى‌كنند هم سبیل اربابان خود را چرب مى‌كنند و هم براى دشمنى میان گروه‌هاى مختلف اسلامى هزینه‌هاى زیاد مى‌كنند، مدرسه و مكان‌هاى به ظاهر مذهبى مى‌سازند تا مروج اندیشه‌هاى ضد وحدت باشند.

دسته دیگرى كه مخالف وحدت بین مسلمین هستند همان شیعیان انگلیسى هستند كه وابستگى‌هاى آن‌ها سبب شده تا لقب شیعه انگلیسى بگیرند. این گروه‌ها در ظاهر فعالیت‌هاى صرفا دینى دارند و چنین جلوه مى‌دهند كه هیچ وابستگى سیاسى و جهت‌گیرى خاصى ندارند اما در عمل، همواره نشان داده‌اند كه به‌سوى خواسته‌هاى دشمنان وحدت غش و همواره سیاست انگلیسى‌ها را دنبال مى‌كنند. انگلستان نیز به ‌عنوان یك مركز تبلیغاتى، تداركات این گروه‌ها را بر عهده گرفته است. معمولا این افراد ضد وحدت با مستمسك قرار دادن ادعاهایى واهى، چنین جلوه مى‌دهند كه وحدت به‌منزله از دست رفتن استقلال و مبانى مذهب و آسیب وارد شدن به اعتقادات است. در حالى كه منظور از وحدت اسلامى و نیاز كنونى جامعه اسلامى به آن، این نیست كه مذاهب مختلف اسلامى از عقاید خود دست بردارند و یا اندیشه‌هاى خود را رها كنند، بلكه منظور آن است كه نگذاریم دشمن از اختلافات نظرى و فكرى و عقیدتى میان مسلمانان براى ضربه زدن به اصل اسلام استفاده كند.

نگاهى به وضعیت كنونى جهان اسلام به خوبى نشان دهنده‌ آن است كه وحدت به این معنى و ید واحده شدن مسلمانان علیه استكبار جهانى و دست نشاندگان استعمار از نیازهاى اصلى و اساسى كنونى جهان اسلام است.

قدمت اندیشه وحدت در میان مسلمانان‌

اندیشه‌ وحدت میان امت اسلامى به قدمت مسأله اختلاف و چند دستگى میان مسلمانان است. یعنى از همان زمانى كه اختلاف و چند دستگى میان امت ایجاد شد، اندیشه‌ وحدت و همدلى و جلوگیرى از كشتار میان مسلمانان و جلوگیرى از سوء استفاده دشمن از اختلافات میان مسلمانان نیز در میان دلسوزان و اولیاء امت وجود داشته است.

مولى الموحدین حضرت على(ع) بعد از رسول اعظم(ص)، نماد وحدت و امامى هستند كه سیره‌ مبارك ایشان خود بهترین درس‌آموز وحدت با رعایت همه‌ ریزه‌كارى‌هاى آن است. آن امام همام در دوران حیات ظاهرى خویش بعد از پیامبر اعظم همواره به این نكته كه اختلافات میان امت به اصل اسلام صدمه نزند و حتى مسأله‌ خلافت كه در آن اختلاف ایجاد شده بود سبب آن نشود كه دشمنان اسلام به اصل اسلام صدمه بزنند توجه داشتند و از همین روست كه در نامه‌ى ۶۲ نهج البلاغه كه نامه به مردم مصر است ضمن بیان مسائل بعد از رحلت حضرت ختمى مرتبت(ص) مى‌فرمایند: (و من كتاب له(ع) إلى أهل مصر مع مالك الأشتر لما ولاه إمارتها : أَمَّا بَعْدُ فَإِنَّ اللَّهَ سُبْحَانَهُ بَعَثَ مُحَمَّداً(ص) نَذِیراً لِلْعَالَمِینَ وَ مُهَیْمِناً عَلَى الْمُرْسَلِینَ فَلَمَّا مَضَى(ع) تَنَازَعَ الْمُسْلِمُونَ الْأَمْرَ مِنْ بَعْدِهِ فَوَاللَّهِ مَا كَانَ یُلْقَى فِى رُوعِى وَ لَا یَخْطُرُ بِبَالِى أَنَّ الْعَرَبَ تُزْعِجُ هَذَا الْأَمْرَ مِنْ بَعْدِهِ(ص) عَنْ أَهْلِ بَیْتِهِ وَ لَا أَنَّهُمْ مُنَحُّوهُ عَنِّى مِنْ بَعْدِهِ فَمَا رَاعَنِى إِلَّا انْثِیَالُ النَّاسِ عَلَى فُلَانٍ یُبَایِعُونَهُ فَأَمْسَكْتُ یَدِى حَتَّى رَأَیْتُ رَاجِعَةَ النَّاسِ قَدْ رَجَعَتْ عَنِ الْإِسْلَامِ یَدْعُونَ إِلَى مَحْقِ دَیْنِ مُحَمَّدٍ(ص) فَخَشِیتُ إِنْ لَمْ أَنْصُرِ الْإِسْلَامَ وَ أَهْلَهُ أَنْ أَرَى فِیهِ ثَلْماً أَوْ هَدْماً تَكُونُ الْمُصِیبَةُ بِهِ عَلَیَّ أَعْظَمَ مِنْ فَوْتِ وِلَایَتِكُمُ الَّتِی إِنَّمَا هِیَ مَتَاعُ أَیَّامٍ قَلَائِلَ یَزُولُ مِنْهَا مَا كَانَ كَمَا یَزُولُ السَّرَابُ أَوْ كَمَا یَتَقَشَّعُ السَّحَابُ فَنَهَضْتُ فِی تِلْكَ الْأَحْدَاثِ حَتَّى زَاحَ الْبَاطِلُ وَ زَهَقَ وَ اطْمَأَنَّ الدِّینُ وَ تَنَهْنَهَ. )

ترجمه: «اما بعد، به درستى كه خداى سبحان محمّد(ص) را فرستاد تا بیم دهنده جهانیان، و مهیمن بر پیامبران پیش از خود باشد. آنگاه كه پیامبر(ص) به‌سوى خدا رفت، مسلمانان پس از وى در كار حكومت با یكدیگر درگیر شدند. سوگند به خدا نه در فكرم مى‌گذشت، و نه در خاطرم مى‌آمد كه عرب خلافت را پس از رسول خدا(ص) از اهل بیت او بگرداند، یا مرا پس از وى از عهده دار شدن حكومت باز دارند، اما ناگهان دیدم كه مردم به‌سوى فلان شخص گردآمده و با او بیعت كردند. من دست باز كشیدم، تا آن‌جا كه دیدم گروهى از اسلام مرتد شده، مى‌خواهند دین محمّد(ص) را نابود سازند، پس ترسیدم كه اگر اسلام و طرفدارانش را یارى نكنم، رخنه‌اى در آن بینم یا شاهد نابودى آن باشم، كه مصیبت آن بر من سخت‌تر از رها كردن حكومت بر شماست، كه كالاى چند روزه دنیاست و به زودى ایّام آن مى‌گذرد چنان‌كه سراب ناپدید شود، یا چونان پاره‌هاى ابر كه زود پراكنده مى‌گردد. پس در میان آن آشوب‌ها (براى مبارزه با مرتدین از اسلام) و غوغا بپا خاستم و اقدام كردم تا آن كه باطل از میان رفت، و دین استقرار یافته، آرام شد.»

البته روایات و گزارش‌هاى تاریخى در باب سیاست امیر المؤمنین در حفظ وحدت به این معنى كه نگذاریم اختلافات مورد سوء استفاده كسانى قرار گیرد كه مى‌خواهند به اصل اسلام صدمه بزنند فراوان است.

در طول تاریخ اسلام نیز امامان مطهر و معصوم شیعه و عالمان بزرگوارى كه در طریق اهل بیت عصمت و طهارت قرار داشتند همواره به این مسأله توجه داشته‌اند كه حفظ اصل اسلام و جلوگیرى از سوء استفاده دشمنان اصل دین امرى ضرورى است و نباید به گونه‌اى عمل كرد كه دشمنان اصل دین از اختلافات براى ضربه به اساس اسلام استفاده كنند.

در دوران كنونى نیز مسأله وحدت و جلوگیرى از توطئه‌هاى دشمنان دین به همان میزان از اهمیت بوده و حتى از جهاتى اهمیت بیشترى نیز یافته است. در چنین شرایطى امسال دوباره به هفته وحدت نزدیك شده‌ایم و هفته وحدت كه اكنون در آستانه‌ آن قرار گرفته‌ایم، یكبار دیگر فرصتى براى طرح یكى از مهم‌ترین نیازها و دغدغه‌هاى امروز جهان اسلام است.

هفته وحدت و اخوت اسلامى‌

اسلام مسلمانان را امت واحده خوانده است: «ان هذه امتكم امه واحده و انا ربكم فاعبدون.» و مؤمنان برادر یكدیگر معرفى شده اند: «انما المؤمنون اخوه فأصلحوا بین اخویكم.» قال الصادق(ع) «المسلم اخ المسلم.» بنابراین اختلاف در پاره‌اى از مسائل مانع اخوت اسلامى و وحدت مسلمانان نمى‌شود. وقتى اسلام به مسلمانان سفارش مى‌كند كه با پیروان ادیان آسمانى و مكاتب دیگر بشرى با عدل و مسالمت رفتار شود و آنان را به مشتركات توجه مى‌دهد «قل یا اهل الكتاب تعالوا الى كلمه سواء بیننا و بینكم الا نعبد الا الله ولا نشرك به شیئا ولا یتخذ بعضنا بعضا اربابا من دون الله فان تولوا فقالوا شهدوا بانا مسلمون؛ بگو اى اهل كتاب بیایید به‌سوى سخنى كه میان ما و شما یكسان است كه جز خداوند یگانه را نپرستیم و چیزى را همتاى او قرار ندهیم و بعضى از ما بعضى دیگر را غیر از خداى یگانه به خدایى نپذیرد هرگاه سرباز زنند بگویید گواه باشید كه ما مسلمانیم.»

هم‌چنین در صحنه بین‌المللى و مناسبات كشورهاى اسلامى با یكدیگر وحدت و اتحاد بین مسلمین و پرهیز از اختلافات ضرورت و اهمیت این امر به‌خوبى قابل درك است. امام خمینى در این زمینه فرمودند: «امروز اختلاف بین ما تنها به نفع آن‌هایى است كه نه به مذهب شیعه اعتقاد دارند و نه به مذهب حنفى و یا سایر فرق، آن‌ها مى‌خواهند نه این باشد نه آن، راه را این‌طور مى‌دانند كه بین شما و ما اختلاف بیندازند.»

 

وحدت اكنون بیش از همیشه مورد نیاز است‌

چنان‌كه ذكر شد وحدت و جلوگیرى از درگیرى‌هاى درونى از نیازهاى اصلى و همیشگى جامعه اسلامى بوده اما اكنون به‌واسطه‌ شرایط خاص جهان اسلام این نیاز شدت گرفته است، زیرا اكنون در برابر وحدت گروه‌هاى مختلفى در تلاش هستند كه به علل و بهانه‌هاى متفاوتى وحدت را خدشه دار كرده و مسلمین را علیه یكدیگر قرار دهند. متأسفانه در حال حاضر نقشه‌هاى دشمن در ایجاد جنگ و درگیرى در میان مسلمانان به دست برخى حكام وابسته در حال اجراست و اوضاع اسف‌بار یمن چنان‌كه ذكر خواهد شد، نشانى آشكار بر این مدعاست.

دشمنان وحدت‌

نگاهى به دشمنان وحدت در میان مسلمانان نیز خود آموزنده و روشن‌ كننده حقایق فراوانى است. دشمنان وحدت مشخصا كسانى هستند که در جهت هدم اسلام و صدمه به اصل آن حركت مى‌كنند. در حال حاضر دشمنان جهان اسلام از جمله رژیم صهیونیستى، آمریكا و انگلیس در رأس دشمنان وحدت نیز قرار دارند و بسیارى از دیگر حركت‌هاى ضد وحدت در داخل و خارج از كشورهاى اسلامى را اینان رهبرى و مدیریت مى‌كنند. حركتى ضد وحدت و به نفع ایجاد خون ریزى میان مسلمانان را نمى‌توان یافت مگر آن كه مورد حمایت همین سران استكبار و شرك عالمى قرار دارند و مستكبران عالم به طرق مختلف در جهت تقویت آن‌ها مى‌كوشند. حتى گروهك‌هاى تروریستى ضد وحدتى مانند داعش نیز مورد حمایت آمریكا و رژیم صهیونیستى و دیگر كشورهاى ضد اسلامى بودند.

دشمنان جهان اسلام و اندیشه‌ دینى از آن جهت بر طبل تفرقه و دشمنى با وحدت مى‌كوبند كه شكل‌گیرى هر مرتبه و سطحى از وحدت، منافع و خواسته‌هاى آن‌ها در جهان اسلام را تهدید مى‌كند و اصولا با جلوگیرى از وحدت است كه آن‌ها مى‌توانند منافع و خواسته‌هاى خود را در كشورهاى اسلامى و در منطقه دنبال كنند. تلاش این كشورها در مقابله با وحدت را به‌خوبى مى‌توان از طریق رسانه‌هاى وابسته به آن‌ها در نقاط مختلف جهان اسلام مشاهده كرد. رسانه‌هاى وابسته به آمریكا و انگلیس و اسرائیل تلاش مى‌كنند از هر مسأله‌اى براى ایجاد اختلاف و درگیرى و كشتار میان مسلمانان استفاده كنند و از سوى دیگر هر نقطه‌ وحدت و اشتراكى را در میان مسلمانان مورد هجمه قرار دهند.

در میان دشمنان وحدت در رتبه‌ بعدى دست نشاندگان و حاكمان وابسته در منطقه قرار دارند كه از اربابان خارجى خود خط مى‌گیرند و وحدت اسلامى به معنى ریشه كن شدن آن‌ها و از میان رفتن منافع اربابانى است كه آن‌ها را در جهان اسلام حاكم قرار داده‌اند. آل سعود و برخى دیگر از خاندان‌هاى فاسد و وابسته حاكم در منطقه نمونه‌هایى مشخص از این دشمنان وحدت هستند كه خون مسلمانان در كشورهاى مختلف از جمله یمن و سوریه و عراق از چنگال سفاك آن‌ها مى‌چكد. علت اصلى دشمنى این خاندان‌هاى فاسد با وحدت آن است كه بقاى خویش را در حمایت آمریكا و انگلیس مى‌بینند و مى‌دانند كه متحد شدن مسلمانان و تضعیف سلطه‌ آمریكا و غرب به معنى سرنگونى آن‌ها خواهد بود.

در هفته‌هاى اخیر مسؤولان آمریكایى به‌ خصوص رئیس جمهور ایالات متحده آمریكا به‌ صراحت بیان كردند كه حكومت‌هایى مانند حكومت آل سعود به زور آمریكا و با حمایت امنیتى و نظامى آمریكا بر سر كار هستند اگر آمریكا از آن‌ها حمایت نكند این حكومت‌ها دو هفته نیز دوام نخواهد آورد. این اعتراف صریح و روشن آمریكا به جعلى و دست نشانده بودن این حكومت‌ها البته از سوى رسانه‌هاى غربى به این صورت مورد توجه قرار نگرفت و به این نكته نپرداختند كه این سخن به این معنى است كه آمریكا خاندانى نامشروع را بر مردم مسلط كرده است كه اگر زور سرنیزه آمریكا نباشد مردم در عرض دو هفته آن‌ها را سرنگون خواهند كرد.

طبیعى است كه در چنین شرایطى این حكومت‌هاى وابسته و ذلیل، تابع خواست آمریكا باشند و براى از میان بردن وحدت اسلامى هم میان مسلمین جنگ راه بیاندازند و هم طرح عادى‌سازى رابطه با دشمن مسلمین یعنى رژیم صهیونیستى را دنبال كنند. مسأله كشتار مردم یمن و جنایت در سوریه و عراق و دیگر كشورهاى اسلامى از همین جا ایجاد مى‌شود و تلاش و هزینه كردن عربستان و برخى دیگر از این خاندان‌هاى وابسته براى عادى‌سازى رابطه با رژیم صهیونیستى نیز حاصل همین امر است. این خاندان‌هاى فاسد وابسته و جیره خوار از موانع اصلى وحدت هستند و با ثروت‌هایى كه از منابع مسلمین غارت مى‌كنند هم سبیل اربابان خود را چرب مى‌كنند و هم براى دشمنى میان گروه‌هاى مختلف اسلامى هزینه‌هاى مفصل مى‌كنند، مدرسه و مكان‌هاى به ظاهر مذهبى مى‌سازند و عالمان وابسته و فاسدان دنیا طلب را مى‌خرند تا اندیشه‌هاى ضد وحدت را تبلیغ و ترویج كنند. ساخت صدها مدرسه در جهان اسلام و تجهیز هزاران مسجد كه در آن‌ها اندیشه‌هاى تكفیرى و ضد وحدت تدریس مى‌شود و مغزهاى جوانان مسلمان با افكار ضد اسلامى شستشو داده شده و براى گروهك‌هاى تكفیرى و ضد وحدت نیرو تربیت مى‌شود از مصادیق این هزینه‌هاى ضد اسلامى است كه منبع این پولها چپاول ثروت‌هاى مسلمین است.

در مرتبه‌ بعدى دشمنان وحدت كسانى قرار دارند كه وابستگى‌هاى آن‌ها سبب شده است لقب انگلیسى بگیرند. این گروه‌ها البته در ظاهر نسبت به سایر دشمنان وحدت فعالیت منافقانه‌تر و مخفیانه‌ترى دارند. اینان در ظاهر از آمریكا و انگلیس و دشمنان اسلام تبرى مى‌جویند و رسما در جهت منافع آن‌ها شعار نمى دهند و با دستور آن‌ها به كشورهاى دیگر حمله نمى‌كنند و مثل آل سعود یمنى‌ها و سورى‌ها را كشتار نمى‌كنند. این گروه‌ها در ظاهر فعالیت‌هاى صرفا دینى دارند و چنین جلوه مى‌دهند كه هیچ وابستگى سیاسى و جهت‌گیرى خاصى از این دست ندارند اما عمل آن‌ها نشان مى‌دهد كه همیشه به‌سوى خواسته‌هاى دشمنان وحدت غش و همواره سیاست انگلیس را تدارك مى‌كنند. انگلستان نیز به ‌عنوان یك مركز تبلیغاتى تداركات این گروه‌ها را بر عهده گرفته است. در حالى كه هر صدایى از اسلام ناب و هر شبكه‌اى كه از یاران اسلام حقیقى باشد از سوى كشورهاى غربى با شدیدترین تحریم‌ها و ممنوعیت‌ها و كارشنكنى‌ها مواجه مى‌شود، شبكه‌هاى خبرى و رسانه‌اى این جریان‌هاى انگلیسى كاملا مورد حمایت غرب قرار دارند و مجوزهاى فعالیت‌هاى گسترده از این كشورهاى غربى به‌خصوص انگلیس دریافت مى‌كنند.

بسیارى از ساده دلان و مذهبیان ناآگاه نیز فریب وابستگان به دشمن را خورده و جذب اندیشه‌هاى ضد وحدت مى‌شوند. معمولا این افراد ضد وحدت با مستمسك قرار دادن ادعاهایى واهى چنین جلوه مى‌دهند كه وحدت به‌منزله از دست رفتن استقلال و مبانى مذهب و آسیب وارد شدن به اعتقادات است.

این دشمنان دین خود را در ظاهر دلسوز نسبت به دین جلوه مى‌دهند و كارهاى ضد اسلامى خود را براى عوام به‌عنوان عمل به اسلام حقیقى نشان مى‌دهند و مدعى مى‌شوند كه اندیشه وحدت از سر معامله بر سراصول دین و معتقدات مذهب ایجاد شده است. در حالى كه امام وحدت به معنایى كه ذكر شد خود امامان دین هستند و آنان از همه براى دین دلسوزتر بودند. هم‌چنین منظور از وحدت اسلامى و نیاز كنونى جامعه اسلامى به آن، این نیست كه مذاهب مختلف اسلامى از عقاید خود دست بردارند و یا اندیشه‌هاى خود را رها كنند، بلكه منظور آن است كه نگذاریم دشمن از اختلافات نظرى و فكرى و عقیدتى میان مسلمانان براى ضربه به اصل اسلام استفاده كند.

نگاهى به وضعیت كنونى جهان اسلام به خوبى نشان دهنده‌ى آن است كه وحدت به این معنى و ید واحده شدن مسلمانان علیه استكبار جهانى و دست نشاندگان استعمار از نیازهاى اصلى و اساسى كنونى جهان اسلام است. ازاین ‌رو امسال باید هفته وحدت را بیش از هر سال گرامى داشت و اندیشه‌ وحدت را به‌عنوان نیاز مبرم جهان اسلام بیش از همیشه تبیین نمود و به شبهات و اشكالات واهى و دسیسه‌هاى دشمنان وحدت بهترین و روشن‌ترین جواب‌ها را داد و تبلیغات لازم براى این‌كه مردم حقیقت وحدت را به‌خوبى درك كنند افزایش داد./9457//۷۰۳/خ

سجاد محمدی فارسانی

ارسال نظرات