۲۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۲
کد خبر: ۵۸۴۹۳۵
حاجی زاده:

بحث بیعت با امام حی از سنت‌های فراموش شده است

دبیر ستاد مناسبت های ویژه مسجد جمکران با بیان این‌که یکی از سنت‌هایی که از آن غفلت شده، بحث بیعت با امام حی است، گفت: این سنتی است که در طول تاریخ و از زمان پیامبر اکرم(ص) سابقه داشته است.
احمد حاجی زاده

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا،‌ احمد حاجی زاده دبیر ستاد برگزاری مناسبت های ویژه مسجد جمکران در نشست خبری بیعت با امام زمان(عج) در سالروز امامت حضرت بقیه‌الله که امروز در ساختمان اداری مسجد مقدس جمکران برگزار شد، با بیان این‌که یکی از ثمرات نظام مقدس جمهوری اسلامی احیای سنت‌های دینی و اسلامی است، اظهار داشت: متأسفانه در طول سال‌های قبل از انقلاب از احیای سنت‌های الهی و اسلامی غفلت شده است.

دبیر ستاد برگزاری مناسبت های ویژه مسجد جمکران ادامه داد: ثمراتی همچون نمازجمعه و اعتکافی که در دوران نظام قبل از جمهوری اسلامی به آن پرداخته نمی‌شد، احیای امر به معروف و نهی از منکر، عزاداری‌ها و برنامه پیاده‌روی اربعین که در حکومت‌های مختلف متوقف یا کمرنگ می‌شده، از سوی نظام اسلامی احیا شده است.

وی افزود: یکی از سنت‌هایی که از آن غفلت شده، بحث بیعت با امام حی می باشد، این سنتی است که در طول تاریخ و از زمان پیامبر اکرم(ص) سابقه داشته و اولین بیعت تاریخ اسلام بیعت حضرت امیرالمؤمنین(ع) و بانوی مکرم خدیجه کبری(س) با پیامبر(ص) و مهمترین آن، واقعه غدیر خم بوده است.

حاجی زاده با تأکید بر این‌که بیعت در تمام حکومت‌های اسلامی که دعوی خلافت اسلامی داشته‌اند، رایج بوده است، بیان کرد: در ایران تا زمانی که حکومت‌های تابع خلفای اسلامی بوده، این بیعت‌ها انجام می‌شده است.

وی با بیان این‌که بیعت با امام زمان جنبه تأکیدی دارد، گفت: منظور از این بیعت تأکید عملی ایمان بر امام حی و تعهد به لوازم ایمان و به تعبیر دیگر ایجاد انگیزه جدید برای نصرت و اطاعت از ایشان صورت می‌گیرد که از چند سال گذشته با تأکید تولیت مسجد جمکران و با کمک دیگر دستگاه‌ها در حال احیا است.

دبیر ستاد برگزاری مناسبت های ویژه مسجد جمکران با اشاره به فرازی از دعای عهد بیان کرد: تأکید بر قرائت روزانه دعای عهد به دلیل تجدید بیعت با امام حی است.

وی با اشاره به حضور اقشار مختلف مردمی در مراسم تجدید بیعت با امام زمان(عج) بیان کرد: بخشی از شرکت‌کنندگان در مراسم، طلاب و دانشجویان سراسر کشور هستند که در شام شهادت امام حسن عسکری(ع) تجدید بیعت می‌کنند، از سال گذشته تجدید بیعت نظامیان و نیروهای مسلح را داشته‌ایم که امسال در حال توسعه است.

حاجی زاده در پایان خطاب به خبرنگاران بیان کرد: اصحاب رسانه سربازان اصلی هستند که اگر این مباحث را به خوبی تبیین و پردازش کنند، می‌توان به عنوان یک پایه و اساس در سراسر کشور و حتی در سطوح بین‌المللی این مراسم‌ها را تحت عنوان تجدید بیعت با امام حی برگزار کرد./876/پ202/ب1

ارسال نظرات