۲۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۹
کد خبر: ۵۸۴۹۰۶
سخنران برجسته دینی تبیین کرد؛

نشانه افراد شخصیت مدار چیست

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی در سخنانی بیان کرد: آدم‌های با شخصیت اگر جایی دیدند که لغو است؛ مثلا موسیقی حرام و جلسه غیبت است، «مرّوا کراماً»، با کرامت و شخصیت از کنارش عبور می کنند.
حجت الاسلام رفیعی حجت‌الاسلام‌ رفیعی

به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی، استاد حوزه و دانشگاه، در تبیین ویژگی های شخصیتی افراد با بیان روایتی از امام معصوم، گفت: از افراد کم شخصیت بترس چون شر می‌رسانند. چون شخصیت ندارند و اهل همه کلکی هستند. آدم بی شخصیت و بدون هویت برایش مهم نیست. در مورد شخص بی‌شخصیت فرمودند که از شرش ایمن نباش و امید خیر به او نداشته باش، از این رو در روایات داریم  که اگر در کوچه دعوایی می‌شود، آدم باشخصیت رد می‌شود و تغافل می‌کند و اصلا حرف را توجه نمی‌کند. قرآن کریم می‌فرماید آدم‌های با شخصیت اگر جایی دیدند که لغو است؛ مثلا موسیقی حرام  و جلسه غیبت است «مرّوا کراماً»،  با کرامت و شخصیت از کنارش عبور می کنند.

وی در ادامه ابراز داشت: جعفر بن ابی طالب بعد از اینکه مسلمان شد به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله عرض کرد من قبل از اسلام دروغ نمی گفتم. شراب نمی خوردم، شراب عقل را از بین می‌برد. قبل از اسلام روابط جنسی حرام نداشتم، چون کانون خانواده از هم می‌پاشد و اگر من دنبال کسی بیفتم یکی هم دنبال خانواده من می‌افتد. من  قبل از اسلام در مقابل بت سجده نکردم، چون می‌دیدم خودشان درست می‌کردند. دست به قمار نزدم، چون می دیدم زندگی‌ام از هم می پاشد. من که نمی‌دانستم در اسلام حرام است، بعد قرآن گفت که این‌ها حرام است؛ ولی خودم روی شخصیت و عقل خودم این‌ها را انجام نمی‌دادم. تکریم شخصیت جذب می‌کند و طرف را به طرف اسلام می‌کشاند.

حجت الاسلام رفیعی داستان معروفی را ذکر کرد که امیرالمؤمنین علیه‌السلام با یک مسیحی هم راه شدند و آن مسیحی هم نمی‌دانست که حضرت خلیفه و رئیس حکومت است.  از آقا سوال کرد کجا می‌روید؟ حضرت فرمود که کوفه می‌روم. مسیحی گفت من جای دیگری می‌روم. سر دو راهی رسیدند؛ امیرالمومنین علیه‌السلام چند قدم دنبال او رفت. مسیحی گفت مگر شما نگفتید  که می‌خواهید کوفه بروید؟ امام فرمود در دین ما یکی از نشانه های همراهی این است که انسان رفیقش را چند قدمی مشایعت کند. بعد حضرت فرمود پیامبر ما این‌ها را دستور داده است.  می‌گویند اگر کسی به پیامبر صلی الله علیه و آله دست می‌داد، تا آن طرف دستش را رها نمی‌کرد، ایشان قبل از او  دستش را رها نمی‌کرد. اگر  کسی وارد خانه پیامبر صلی الله علیه و آله می‌شد،‌ حضرت فرش زیر پایش را برای او می انداخت. عدی بن حاتم می گوید وارد شدم  و حضرت زیراندازش را برای من انداخت. اگر پیامبر صلی الله علیه و آله سخنرانی می‌کرد نگاهش را تقسیم می‌کرد. آن مسیحی در نهایت با امیر مؤمنان علیه‌السلام به کوفه آمد و مسلمان شد./999/ت۳۰۳/س

 

ارسال نظرات