۰۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۹:۵۲
کد خبر: ۵۸۳۲۰۹
سرمقاله؛

ترامپ؛ معاونت قتل

آنچه بین دولت آمریکا و سعودی می‌گذرد روایتی دسته اول و یگانه از قوانین حاکم بر نظام بین‌الملل است.
سلمان شاه سعودی و ترامپ رییس جمهور آمریکا

به گزارش خبرگزاری رسا، آنچه بین دولت آمریکا و سعودی می‌گذرد روایتی دسته اول و یگانه از قوانین حاکم بر نظام بین‌الملل است. روح این قوانین مبتنی‌بر ثروت و اقتصاد است. این نوعی بازگشت به ادبیات مارکسیستی است که باطن روابط سیاسی را مساله اقتصاد می‌دانست.

ترامپ خیلی صریح و واضح از اولویت فروش سلاح بر جان یک روزنامه‌نگار و حمایت از یک دولت تبهکار و مافیایی به منظور برآورده شدن نیاز مالی آمریکا سخن می‌گوید. ترامپ حتی معاونت قتل را می‌پذیرد اما حاضر نمی‌شود کوچک‌ترین تنبیهی برای بن‌سلمان در نظر بگیرد. این یعنی اقتصاد از رسوایی در افکار عمومی مهم‌تر است. 

به نظر، این نقطه عطفی در رابطه دولت‌های غربی با حقوق بشر است. کسانی که قصاص یک قاتل عمد را نقض حقوق بشر می‌دانند، قیمه شدن یک روزنامه‌نگار را با سکوت برگزار می‌کنند و خم به ابرو نمی‌آورند. بدتر است وضعیت دولت‌های اروپایی در این معرکه.

سکوت مرگ‌آور آن‌ها نمایی از ضعف و رخوت اروپا مقابل قدرت و ثروت است. در این میان نقش اردوغان مهم است. آیا او هم در زمینی که آمریکا برای بن‌سلمان هدایت می‌کند بازی می‌کند یا اینکه خارج از این زمین، بازی را به‌هم می‌زند؟/۹۶۹/د۱۰۳/ق

منبع: صبح‌نو

ارسال نظرات