۱۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۷
کد خبر: ۵۸۱۹۷۲
استادیار دانشگاه مجازی المصطفی مطرح کرد؛

مهدویت در باورها و کارکردهای تحریف گرایانه اقطاب نعمت اللهی گنابادی

حجت الاسلام شفیعی دارابی با اشاره به مهدویت در باورها و کارکردهای تحریف گرایانه اقطاب نعمت اللهی گنابادی، گفت: رویکرد و نگاه این فرقه با آموزه های مترقی و مورد وفاق شیعه در باب مهدویت و ظهور منجی کاملا متفاوت است.
سید حسین شفیعی دارابی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید حسین شفیعی دارابی استادیار دانشگاه مجازی المصطفی امروز در همایش ملی «تصوف شاخصه ها و نقدها» که در سالن همایش غدیر برگزار شد، با اشاره به مسأله مهدویت در باورها و کارکردهای تحریف گرایانه اقطاب نعمت اللهی گنابادی اظهار داشت: اعتقاد به ظهور منجی که ریشه در معارف قرآنی دارد از اعتقادات و آموزه های مهم و مبنایی اسلام به شمار می رود.

وی افزود: مهدویت باوری مشترک میان قاطبه مذاهب اسلامی به ویژه شیعیان به حساب می آید و از آنجا که اهل تصوف و از جمله طریقت نعمت اللهی گنابادی نگاه و برداشتی متفاوت و مناقشه برانگیز از مهدویت دارند، بررسی انگاره های آنان در این حوزه از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

حجت الاسلام شفیعی دارابی با اشاره به لزوم واکاوی میزان همسانی و همسویی باورهای طریقت نعمت اللهی با آموزه ها و اعتقادات شیعی خاطرنشان کرد: باید تلاش کنیم به شیوه ای توصیفی و تحلیلی و با تکیه و تمرکز بر نگاشته ها و آثار اهل تصوف و به ویژه اقطاب فرقه نعمت اللهی به واکاوی نگاه و نگرش این فرقه به منجی و مهدی باوری و بررسی میزان سازگاری و سنخیت آن با آموزه های اسلامی و شیعی بپردازیم.

وی اضافه کرد: در این راستا افزون بر بازشناسی و تبیین «مهدویت شخصیه» به عنوان باور بنیادین و بی بدیل شیعی و بازشناسی و نقد «مهدویت نوعیه» به عنوان یکی از انگاره های انحرافی فرقه نعمت اللهیه باید اهم پیامدها و کارکردهای آن بیان وبازگو شود.

استاد حوزه و دانشگاه در ادامه تصریح کرد: اقطاب فرقه نعمت اللهی همواره کوشیده اند تا باورها و رویکردهایشان را در حوزه مهدویت همخوان با اصول و اعتقادات ناب موعودگرایانه شیعه جلوه دهند و در این راستا بارها از حتمیت وقوع، شرایط، زمان و ویژگی های ظهور امام زمان(عج) سخن گفته اند.

وی با بیان این که اقطاب نعمت اللهی در مسیر اعتقاد به مهدویت اشتباه رفته اند، گفت: تعبیر و تفسیرهای خاص این فرقه از مهدویت و به ویژه طرح و تأیید اندیشه «مهدویت نوعیه» و «بیعت ولویّه» رگه هایی از تحریف و انحراف در باورها و رویکردهای فرقه نعمت اللهیه را آشکار می کند.

حجت الاسلام شفیعی دارابی در پایان یادآور شد: این مطلب همچنین گواه گویایی است بر این که رویکرد و نگاه این فرقه با آموزه های مترقی و مورد وفاق شیعه در باب مهدویت و ظهور منجی کاملا متفاوت است، بلکه فاصله بسیاری دارد./1330/پ202/ب1

ارسال نظرات