۰۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۱
کد خبر: ۵۷۹۹۹۲
عضو هیأت امناء مؤسسه سیره شهدا:

شهدای روحانی در بین طلاب هم مظلوم واقع شده اند

حجت الاسلام والمسلمین جوشقانیان شهدای روحانی را حتی در میان طلاب مظلوم دانست و بر تدریس درس جهاد در حوزه علمیه تأکید کرد.
حجت الاسلام والمسلمین حسین جوشقانیان

حجت الاسلام والمسلمین حسین جوشقانیان در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با بیان این که تمامی اقشار جامعه در دفاع مقدس نقش آفرین بوده اند، گفت: توده مردم ایران از هر قشر و گروهی به لطف خداوند در صحنه های دفاع مقدس به واسطه نهضتی که امام خمینی(ره) ایجاد کرد به میدان آمدند.

عضو هیأت امناء مؤسسه روایت سیره شهدا تصریح کرد: روحانیت از اقشاری است که در دوران دفاع مقدس مظلوم واقع شده و جامعه ما به ویژه جوانان و نسل سوم انقلاب آن را نمی شناسد و جایگاه آنها در عرصه دفاع مقدس آن گونه که باید شناخته شده نیست.

وی با بیان این که برای روحانیت در فضای دفاع مقدس سه شأن وجود دارد، اظهار کرد: نخستین شأن سرداری و فرمانروایی است به عبارت دیگر در میان حوزویان افرادی که از نبوغ فرماندهی برخوردار بودند فراوان بود و 60 تن از سرداران شهید روحانی هستند شهید که نسل جوان ما از آن آگاه نیست.

حجت الاسلام والمسلمین جوشقانیان ادامه داد: حتی برخی از روحانیان فرماندهی لشکر را بر عهده داشتند همانند شهید غلامرضا صالحی و روحانی شهید مصطفی ردانی پور نیز در برهه ای از زمان فرمانده قرارگاه یعنی فرمانده سه لشکر و در مقطعی از زمان فرمانده لشکر 14 امام حسین(ع) بوده است که این عزیزان علاوه بر جایگاه حوزویشان در کنار فرماندهانی همانند شهید باکری و زین الدین نقش آفرین بوده اند.

وی شأن رزمی را دومین شأن روحانیت در دوران دفاع مقدس دانست و افزود: در دوران دفاع مقدس یگان های و گردان هایی که بیشتر آن روحانی بوده اند کم نبوده اند به عنوان مثال در لشکر مازندران گردانی وجود داشت که بیشتر آن روحانی بوده اند همچنین گردان های رزمی سیدالشهداء و حضرت معصومه(س) از لشکر 17 علی بن ابی طالب بیشتر نیروهای آنها روحانی بوده اند.

عضو هیأت امناء مؤسسه روایت سیره شهدا ادامه داد: شأن دیگر روحانیت در دوران دفاع مقدس تبلیغی بود که این نیروهای رزمی و فرماندهان روحانی از شأن تبلیغی نیز برخودار بودند اما برخی افراد به دلیل کهولت سن یا به دلیل عدم توانایی که توفیق حضور رزمی نداشتند در خطوط مقدم به بیان معارف عاشورا و مهدویت می پرداختند همانند شهید محراب مدنی یا مرحوم میرزا جوادآقاتهرانی که بیش از 60مرتبه در خطوط مقدم جبهه حاضر شده است که از تأثیر حضور چنین عزیزانی در جبهه نباید غافل بود.

وی خاطرنشان کرد: در دانشگاه بزرگ دفاع مقدس معلمان و آموزگاران اصلی آن افرادی بوده اند که از تربیت حوزوی برخوردار بودند و در مکتب امام نیز تربیت شده بودند به عنوان مثال سردار شهیدروحانی مصطفی ردانی پور در عملیاتی که نبرد تن با تانک بود با فریادش که صاحب الزمان تو فرمانده ما هستی به تمام رزمندگان نیرو می دهد و در مقابل تانک های دشمن می ایستند.

حجت الاسلام والمسلمین جوشقانیان با تصریح بر این که شهدای روحانی حتی در میان طلاب و روحانیان شناخته شده نیستند، اظهار کرد: برگزاری یادواره شهدا در مدارس علمیه لازم است اما کافی نیست؛ چرا نباید زندگی نامه بزرگوارانی همانند شهید محلاتی یا مرحوم ابوترابی در سطوح مختلف حوزه علمیه تدریس شود؟

وی افزود: اگر بخواهیم شهدای روحانی را به جامعه معرفی کنیم در مرحله نخست باید آنها را در حوزه علمیه معرفی کرد به صورت کلی می توان گفت در فضای حوزه علمیه از درس نامه های جهاد و شهادت خبری نیست و چه اشکالی دارد که این عزیزان معرفی شوند و آیا نباید زندگی نامه شهیدان محراب در حوزه علمیه تبیین شود؟./1324/ت۳۰۲/ج

ارسال نظرات