۰۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۶
کد خبر: ۵۷۹۷۸۰
در نشست خبری؛

محورهای همایش "ملی دیدگاه‌های علوم قرآنی" تشریح شد

حجت الاسلام قمرزاده به تشریح محورهای همایش "ملی دیدگاه‌های علوم قرآنی" پرداخت.
دبیر علمی همایش ملی دیدگاه‌های علوم قرآنی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محسن قمرزاده دبیر علمی همایش "ملی دیدگاه‌های علوم قرآنی" در نشستی مطبوعاتی که امروز در سالن جلسات مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد، ضمن دعوت از مراکز و مجموعه‌های مرتبط با بحث‌های تفسیر و علوم قرآنی و علاقه‌مندان در حوزه مقاله‌ نویسی، اظهار داشت: مقالاتی که برای این همایش ارسال شود، در اسرع وقت بررسی شده و نتیجه آن اعلام خواهد شد.

دبیر علمی همایش ملی دیدگاه‌های علوم قرآنی مطرح کرد: بعد از پیشنهاد برگزاری این همایش، آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی از برگزای این همایش از سوی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) استقبال بسیار خوبی داشتند.

وی با بیان این‌که بحث‌ محورها در این مجموعه، نخستین کار انجام شده است، گفت: مرحوم حضرت آیت الله فاضل لنکرانی کتابی با عنوان «مدخل التفسیر» دارند که در چهار محور اعجاز قرآن و شبهات، قرائات، اصول تفسیر، تحریف ناپذیری و شبهات آن به مباحث علوم قرآنی پرداخته است.

حجت الاسلام قمرزاده ادامه داد: بنای فعالیت مجموعه بررسی این کتاب بود، اما بعد از بررسی این بحث در کمیته علمی، انجام فعالیت به صورت گسترده‌تر در دستور کار قرار گرفت، چراکه مرحوم حضرت آیت الله فاضل در دیگر آثار خود خود نیز، مباحث علوم قرآن داشتند که بعد از استخراج آنها در سایت بارگزاری شده است.

وی افزود: ریز موضوعات قرآنی در سایت بارگزاری شده که فایل آن با توجه به حجم زیاد کتاب‌ها اعم از ناسخ و منسوخ و محکم و متشابه و حجیت ظواهر به صورت دسته‌بندی شده برای دسترسی آسان‌تر مقاله نویسان آماده شده است.

دبیر علمی همایش ملی دیدگاه‌های علوم قرآنی بیان کرد: در محورهای همایش افزون بر چهار محور کتاب «مدخل‌التفسیر»، وحی شناسی، جمع قرآن، ناسخ و منسوخ، محکم و متشابه، خطابات قرآن، حجیت ظواهر و ظاهر و باطن دیده می‌شود.

وی با اشاره به همکاری دیگر مراکز علمی در برگزاری این همایش گفت: این همایش با مجموعه‌های مختلفی همکاری دارد، مجموعه‌هایی که بحث همایش را شنیده‌اند، تقاضای همکاری با مرکز ائمه اطهار(ع) را داشته‌اند.

حجت الاسلام قمرزاده عنوان کرد: دانشگاه‌های قم، رضوی و ادیان، پژوهشگاه‌های فرهنگ و معارف، حوزه و دانشگاه، فرهنگ و اندیشه، مرکز مدیریت حوزه‌های برادران و خواهران در برگزاری پیش‌نشست‌ها و کرسی‌های ترویجی در دانشگاه‌ها و در ارزیابی مقالات با مرکز تفسیر ائمه اطهار(ع) همکاری می‌کنند.

وی اضافه کرد: با پژوهشگاه فرهنگ و معارف، دانشگاه رضوی و قم و کنسولگری کشور هند در شهر بمبئی برای برگزای پیش‌نشست‌های توافق حاصل شده است.

دبیر علمی همایش ملی دیدگاه‌های علوم قرآنی در پایان افزود: تشکیل کمیته علمی یکی از کارهای مهمی است که در حوزه دبیر علمی انجام شده که راجع با مقالات و برنامه‌ها با این مجموعه همکاری می‌شود./876/پ202/ب1

ارسال نظرات