۲۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۱
کد خبر: ۵۷۷۷۰۸
رییس مجمع عالی تفسیر قرآن تشریح کرد؛

فعالیت روشمند شیخ طوسی در تفسیر قرآن و تبلیغ مذهب شیعه

حجت الاسلام والمسلمین میرکتولی با اشاره به فعالیت روشمند شیخ طوسی در تفسیر قرآن و تبلیغ مذهب شیعی به اهل‌سنت به تشریح روش‌های تفسیر و تبلیغی وی پرداخت.
سید مرتضی میرکتولی

حجت الاسلام والمسلمین سید مرتضی میرکتولی رییس مجمع عالی تفسیر قرآن در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به گستردگی حیطه فعالیت‌های مجمع عالی تفسیر در جهان اسلام اظهار داشت: آنچه در دستور کار مجمع عالی است، جدای از تعامل با حوزه علمیه جهان تشیع و نجف، تعامل با حوزه‌های علمیه لبنان، هند و حوزه‌های دیگر تشیع در جغرافیای ایران و در پهنه ملی، فراملی و بین‌المللی است.

عزیمت به هند برای صدور عرفان ناب اسلامی

رییس مجمع عالی تفسیر قرآن ادامه داد: در آینده‌ای نزدیک عازم هند هستیم که 3 هزار روحانی شیعه در آنجا حضور دارند و همه این طلاب بایستی به عرفان ناب اسلامی که ریشه در آیات و روایات دارد مجهز شده، با روش و مهارت‌های بیان تفسیر آشنا شوند و با مراجعه به دریای قرآن، روش ماهیگیری را یاد بگیرند نه روش‌های ماهی خوردن را.

وی با بیان این‌که در حوزه‌ علمیه آدمی از نو ساخته می‌شود، گفت: در این فضا باید به بازسازی عالم در پرتو آیات الهی و سبک زندگی قرآنی پرداخته شود، چراکه این قرآن بهترین روش، آیین و سبک زندگی را به انسان‌ها معرفی می‌کند و الگوهای مهم و چراغ‌های بسیار توانمندی را در اختیار او قرار می‌دهد.

حجت الاسلام والمسلمین میرکتولی تأکید کرد: تعاملات با حوزه‌های جهان تشیع و حتی با حوزه‌های اهل‌سنت برای آشنایی آنها با تفسیر روشمند ائمه‌معصومین(ع) در کنار آرای صحابه و تابعین از مهمترین فعالیت‌های مجمع عالی تفسیر است.

فعالیت روشمند شیخ طوسی در تفسیر

وی مطرح کرد: شیخ طوسی در تبیان آرای صحابه و تابعین از بزرگان اهل‌سنت را همچون حسن بصری و مجاهد را در تفسیر خود به صورت خیلی فشرده نقل کرده است و روایات تفسیری و آرای آنها را با حذف سندها از تفسیر طبری به صورت اجمالی همراه با احتمالات و نظریات کارشناسان تفسیری نقل می‌کند.

رییس مجمع عالی تفسیر قرآن ادامه داد: هدف شیخ طوسی در کنار نقل این آرا وارد کردن «قال الباقر و قال الصادق(ع)» به خانه‌ برادران اهل‌سنت است، درسی که از این گونه فعالیت‌های شیخ طوسی می‌توان دریافت کرد، این است که گفتمان خود را در بین مذاهب و ادیان، به شکل گفتمان صحیح و روشنی انتخاب و مطرح کنیم تا اگر جدالی هم اتفاق می‌افتد، جدال احسن باشد.

وی ابراز داشت: جای امید است که تفسیر اجتهادی شیعه با روایات روشمند اهل‌بیت پیامبر(ص) که با حرکت تفسیر اجتهادی شیخ طوسی در هزار سال قبل آغاز شد، دوران بالندگی و شکوفایی خود را دوباره آغاز کرده و پیشگام سایر حوزه‌های شیعه در جهان باشد. /۸۷۶/ت302/ب1

ارسال نظرات