۲۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۵
کد خبر: ۵۷۷۶۶۵
استاد حوزه و دانشگاه:

فرهنگ حسینی فرهنگ کنار نیامدن با متسکبران است

حجت الاسلام رزاقی با اشاره به سخن خداوند در قرآن در مورد نفی دوستی با دشمنان دین تصریح کرد که فرهنگ حسینی فرهنگ کنار نیامدن با متسکبران است.
حجت الاسلام رزاقی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام عزیزالله رزاقی استاد حوزه و دانشگاه پیش از ظهر امروز در مراسم عزاداری بیت حضرت آیت الله نوری همدانی با اشاره به شاخصه های قیام امام حسین(ع) به بُعد کنار نیامدن حضرت سیدالشهدا(ع) با طاغوت های زمان اشاره کرد و اظهار داشت: خداوند در قرآن می فرماید: «یهود و نصارا را دوستان خود نگیرید و دست دوستی به سوی آنها دراز نکنید».

وی با تأکید بر این که آمریکا و صهیونیسم بین الملل امروز مصداق بارز یهودیان مخالف اسلام در قرآن هستند، خاطرنشان کرد: در دین ما گرایش علمی و عملی و درونی و بیرونی به سوی دشمنان نفی شده است و تنها در صورتی می توانیم با دشمنان کنار بیاییم که آنها از در ذلت وارد شوند و ما در موضع قدرت باشیم.

حجت الاسلام رزاقی افزود: در قرآن کریم ایجاب و سلب های زیادی وجود دارد، به عنوان مثال وقتی می فرماید:«اولیاء شما خدا، پیامبر و اهل بیت(ع) هستند از آن طرف بر نفی طاغوت نیز تأکید زیادی دارد، بنابراین اسلام در کنار لبخند اخم هم دارد، در کنار صلح جنگ  هم دارد، در کنار تولی تبری هم دارد و در کنار بله ها مخالفت های زیادی نیز دارد.

وی با تأکید بر این که اسلام به همه مسائل بله نمی گوید، خاطرنشان کرد: قرآن تصریح کرده است که نباید با مخالفان دین کنار بیاییم و تنها اگر دشمن دست دراز کرد در صورتی که از عزت اسلام کم نشود و ضربه به آرمان اسلام نخورد، اشکالی ندارد که مسلمانان آغاز جنگ نکنند، بلکه با آنها صلح کنند، اما همین دستور یک نهی هم دارد.

استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: خداوند متعال در سوره محمد(ص) می‌ فرماید: «مبادا شما پا پیش بگذارید و از مستکبران بخواهید با شما سازش کنند، شما نه از موضع ضعف بلکه از موضع قدرت صلح کنید»، بنابراین مجموعه اسلام این گونه است و این منش ایجاب و سلبی هم در اصول و هم در فروع دیده می‌ شود.

وی تأکید کرد: البته نفی و سلب مهمتر از ایجاب است، همچنانکه اولین جمله ای که پیامبر برای رستگاری بشر از سوی خداوند اعلام کرد «لا اله الا الله» بود که ابتدا باید طاغوت را نفی کنیم بعد موحد شویم، در حالی که می بینیم بسیاری از کشورهای اسلامی شاید در ظاهر ایمان به خدا داشته باشند ولی کفر به طاغوت ندارند.

حجت الاسلام رزاقی با بیان این که اسلام از ما خواسته تا تعلقات غیر خدایی را رها کنیم، خاطرنشان کرد: این خود یک نفی و سلب دیگر است، همچنانکه امیرمؤمنان(ع) نیز ابتدا از خدا می‌ خواهد: تا کمال انقطاع از غیر خدا را به او عنایت کند یا این که وقتی از پیامبر گرامی اسلام(ص) بعد از این که در آستانه ماه رمضان خطبه شعبانیه قرائت فرمودند، سؤال کردند که در این ماه چه عملی از همه اعمال ارزش بیشتری دارد فرمودند: بهترین عمل گناه نکردن است.

وی در پایان با اشاره به سخنی از پیامبر گرامی اسلام(ص) در مورد حساسیت در لقمه حرام خاطرنشان کرد: نمی دانیم این افرادی که در کشور به راحتی مال مردم را می خوردند و دزدی می کنند چطور جواب خدا و اهل بیت(ع) را در روز قیامت می دهند، بنابراین باید مراقب شکم های خود باشیم و بدانیم بیت المال غذای ما نیست./1330/پ202/ب1

ارسال نظرات