۱۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۱
کد خبر: ۵۷۷۱۳۵
پدر شعر آیینی کشور:

ادبیات عاشورایی بعد از انقلاب به اوج رسیده است

مجاهدی گفت: یک مداح باید به مسائل جاری کشور توجه داشته باشد تا در هنگام بزنگاه ها و پیچ های تاریخی بتواند نقش هدایت گری جامعه را به خوبی بر عهده بگیرد.
محمد علی مجاهدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمدعلی مجاهدی پدر شعر آیینی کشور در نهمین سوگواره شعر عاشورایی و گردهمایی بزرگ مداحان و شاعران آیینی استان قم که شنبه شب در سالن همایش مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد، با بیان این که مداحان کنونی باید در معلومات خود خانه تکانی داشته باشند، گفت: اشعاری که در سال های گذشته خوانده می شد ممکن است در جامعه کنونی تأثیر بسزایی نداشته باشد، بر این اساس مداحان باید به سمت اشعار جدید و با محتوای امروزی حرکت کنند.

وی بر ضرورت افزایش دانش سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و ادبی مداحان و شاعران آیینی تأکید کرد و اظهار داشت: امروزه ما موظف هستیم به مسائل روز جامعه توجه کرده و آنها را تجزیه و تحلیل کنیم.

مجاهدی خاطرنشان کرد: یک مداح باید بیش از دیگران به مسائل جاری کشور توجه داشته باشد تا در هنگام بزنگاه ها و پیچ های تاریخی بتواند نقش هدایت گری جامعه را به خوبی بر عهده بگیرد و از انحراف مردم جلوگیری کند.

پدر شعر آیینی کشور در ادامه با اشاره به این که قالب شعر عاشورایی کشور در دوران بعد از انقلاب اسلامی به اوج خود رسیده است، ابراز داشت: به عنوان یک پژوهشگر می گویم که ادبیات عاشورایی بعد از انقلاب با ادبیات عاشورایی قبل از انقلاب اصلاً قابل مقایسه نیست.

وی تأکید کرد: ادبیات عاشورایی به ویژه عرصه شعر عاشورایی به برکت انقلاب اسلامی مورد توجه شاعران و مداحان متعهد قرار گرفت؛ این شاعران متعهد با دقت در متون عاشورایی سعی کردند تا آن ها را به نظم درآورند و در اختیار ما قرار دهند، بنابراین حیف است که مداحان و شاعران امروزی توجهی به این نوع اشعار نداشته باشند.

مجاهدی با بیان این که اشعاری که در دو دهه اخیر سروده شده اند، جزء فاخرترین اشعار عاشورایی هستند، مطرح کرد: قرائت حماسی و ارزشی از فرهنگ عاشورا، قرائتی است که در این نوع سروده ها رعایت می شود و مداحان باید به اصول آن توجه داشته باشند؛ افزون بر این باید گفت که مردم نیز از قرائت حماسی اشعار عاشورایی استقبال می کنند.

پدر شعر آیینی کشور در پایان خطاب به مداحان و شاعران آیینی توصیه کرد: دقت داشته باشید که مجالس خود را همیشه به اشعار ناب عاشورایی مزین کنید و از کنار آن به آسانی نگذرید./841/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات