۲۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۲
کد خبر: ۵۷۵۲۸۲
رییس بنیاد فقهی مدیریت اسلامی:

دانش های دانشگاهی با اجتهاد حوزوی در آمیخته شود

حجت الاسلام والمسلمین قوامی با بیان این که باید از دانشجویانی که به حوزه می آیند استفاده بیشتری برده شود، تأکید کرد که حتی می توان دانش های دانشگاهی با اجتهاد حوزوی در آمیخته شود.
حجت الاسلام دکتر سیدصمصام الدین قوامی

حجت الاسلام والمسلمین صمصام الدین قوامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، ‌با اشاره به الزامات رونق علمی در حوزه عنوان کرد: برای بازدهی بیشتر در حوزه باید چند نظام مقارن هم داشته باشیم که این نظام ها به ترتیب انگیزشی، آموزشی، تهذیبی، پژوهشی و نظام گزینشی هستند که حرف اول را انگیزه می زند ولی هرکدام خدشه دار شود روی موارد دیگر اثر می گذارد.

رییس بنیاد فقهی مدیریت اسلامی افزود: اگر گزینش به سمت کمیت برود و کیفیت رها شود نمی توانیم حوزه ای قوی داشته باشیم؛ نباید هنوز سردرگمی در سیکل و دیپلم و لیسانس داشته باشیم و این که کدام مفید است و کدام مفید نیست؟ یا در نوع گزینش مصاحبه ها و اردوهایی که برگزار می شود باید دقت بیشتری صورت بگیرد و همچنین انگیزه و عشق و علاقه باشد.

وی با بیان این که دروس باید برای طلاب شیرین باشد، خاطرنشان کرد: نظام آموزشی انعطاف داشته باشد و قالب بندی نباشد یعنی نباید یک سیکلی و یک دانشجوی ارشد یا دکتر سر یک کلاس بنشینند و همه ده سال یا 12 سال درس بخوانند؛ نظام آموزشی باید مثل قدیم بشود که هرکس می تواند زود این مسیر را طی کند، امتحانات را بدهد و در حصار و کلیشه قرار نگیرد.

امام جمعه پردیسان قم با بیان این که در حوزه برای دانشجو و سیکل نباید یک واحد در نظر گرفته شود، خاطرنشان کرد: دانشجویانی که در دانشگاه درس می خواندند و عمری را طی کرده اند و به کارشناسی و ارشد و حتی دکترا رسیده اند و به حوزه آمده اند را از رشته های خودشان منفصل نکنیم، این طلاب باید مطالعات خود را ادامه بدهند و تحصیلات تکمیلی خود را داشته باشند و اجتهادات حوزوی خود را در رشته مورد نظر و علاقه خود به کار بگیرند.

وی ادامه داد: در نظام پژوهشی نیز باید به صورت تخصصی استعداد یابی کنیم تا هرکسی بتواند زود قلم به دست بگیرد، موضوع انتخاب کند و طبق استعداد و تخصص خود کار کند؛ علوم انسانی اسلامی مبنای تمدن اسلامی است و حوزوی ها  باید آن را به عهده بگیرند، به همین جهت به ویژه برای دانشجویان علوم انسانی نباید انقطاع از آن رشته ای که در آن عمر گذاشته شده است صورت بگیرد چراکه این کار ضد انگیزشی است.

حجت الاسلام والمسلمین قوامی با تأکید بر این که دانش های دانشگاهی می تواند با اجتهاد حوزوی درآمیخته شود، خاطرنشان کرد: همین مسأله به نشاط علمی حوزه کمک می کند، به عقیده من باید یک نوع آزاد اندیشی یا آزادی در انتخاب رشته مورد نظر در حوزه وجود داشته باشد؛ فردی 29 ساله به من می گفت: من در رده دکتری دانشگاهی درس می خوانم و تمایل ورود به حوزه و معمم شدن دارم ولی دیگر نمی توانم 10 یا 15 سال دوباره سر کلاس بنشینم.

وی اضافه کرد: از آن طرف برخی به صورت عاطفی به حوزه می آیند ولی از لباس پوشیدن فراری می شوند و دچار حیرت می شوند، از این رو در چهار یا پنج نظامی که گفتیم نظام انگیزشی حرف اول را می زند که آینده برای هر فردی شفاف و روشن شود و بداند دانشی که می آموزد کارآمد و اثر بخش است.

رییس بنیاد ملی فقهی مدیریت اسلامی عنوان کرد: البته شهریه و تأمین زندگی و مسکن و امور معیشتی طلاب نیز داستان خود را دارد و شرایط سختی برای طلاب مستعد ایجاد شده تا جایی که برخی از آنها باید دو یا سه شیفت کار کنند تا بتوانند هزینه زندگی خود را داشته باشند که سخت و تلخ است.

وی در پایان یادآور شد: باید کاری کنیم که در حقیقت طلبه احساس آزادی و نشاط داشته باشد و دائما در حصار نباشد، بر این اساس یک نشاط علمی در نظام های یاد شده لازم است، به علاوه این که حوزه خیلی باید کار کند و از خود طلاب کمک بگیرد./1330/ت۳۰۲/ج

ارسال نظرات