۲۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۰
کد خبر: ۵۷۴۹۷۹
رییس هیأت مدیره مؤسسه لوح و قلم:

دسترسی به مطالبات رهبر انقلاب نیازمند مطالعات گسترده است

حجت الاسلام والمسلمین حقانی با اشاره به سطح و میزان مطالبات رهبر انقلاب، گفت: سطح مطالبات ایشان گسترده است و دسترسی به این مطالبات نیازمند کار مطالعاتی گسترده است.
حجت الاسلام حقانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین مهدی حقانی رییس هیأت مدیره مؤسسه لوح و قلم در کمیسیون تخصصی نهمین همایش هیأت‌های محوری و برگزیده کشور که امروز از سوی جامعه ایمانی مشعر در مجتمع یاوران مهدی(عج) جمکران برگزار شد، در تبیین مطالبات امام و امت اسلام اظهار داشت: شرط خدمت‌گذاری به انقلاب و اسلام، تهذیب و اصلاح شخصی است و بدون آن امکان‌پذیر نیست، زیرا با سعه‌ وجودی است که می‌توان در جامعه اثربخش بود.

رییس شورای سیاستگذاری مدرسه فقهی آل یاسین در بیان چرایی دنبال کردن مطالبات رهبر انقلاب بیان کرد: نکته نخست این است که اسلام دینی جامع است و شامل مسائل اجتماعی و فردی و دنیا و آخرت می‌شود.

وی ادامه داد: براساس این ویژگی و جامعیت دو وظیفه اصلی تفقه و فهم دین اسلام در مسائل فردی و اجتماعی بر عهده حوزه‌های علمیه است، بنابراین حوزه باید مسائل اجتماعی را بفهمد.

حجت الاسلام والمسلمین حقانی اضافه کرد: وظیفه بعدی حوزه انذار و هشدار است، یعنی سخن دین را در جامعه تبیین کرده و همراه آن هشدار دهد، همچنین اجرای دین هم بر عهده حوزه است، بخش امامت که در دین اسلام درج شده مربوط به اجرا می‌شود.

وی با بیان این‌که امامت به معنای هدایت امت و امام هادی و مدیر جامعه اسلامی است، گفت: حرف ولی فقیه یعنی مجتهدی که عالم، عادل است حجت شرعی است و ما حق نداریم به تجویز و تشخیص خود عمل کنیم، اگر می‌خواهیم اسلامی عمل کرده و دارای رفتار و گرایش‌های اسلامی باشیم، باید به حجت مراجعه کنیم.

رییس هیأت مدیره مؤسسه لوح و قلم با اشاره به تفاوت رهبر جامعه با دیگر مراجع بیان کرد: سخن علمای دیگر نیز حجت است، اما تفاوتی که سبب تمایز ایشان از بقیه مراجع می‌شود، امام، رهبر و ولی بودن ایشان است.

وی ادامه داد: اگر حرف‌های رهبر جامعه دنبال نشود، رهبری در جامعه اسلامی عقیم می‌ماند، از این‌رو حرف رهبری در جامعه نسبت به دیگران از باب وجوب اطلاعت از رهبر لازم‌الاجرا است.

حجت الاسلام والمسلمین مهدی حقانی با بیان این که اگر جامعه به دنبال امیرامؤمنین حرکت نکند، در حقیقت به سمت عدالت حرکت نمی‌کند، اظهار داشت: این امر از دوجهت باعث تأسف و خوشحالی است، جهت تأسف به خاطر این است که کار امیرالمؤمنین گیر ما بوده و جهت خوشحالی به دلیل شریک شدن ما در کار امام زمان بوده که نعمت بزرگی است، چراکه کمک به امام و رهبر سبب انجام کارهای بیشتر و گسترده‌تر کارها می‌شود.

وی با اشاره به سطح و میزان مطالبات رهبر جامعه بیان کرد: سطح مطالبات ایشان گسترده است و دسترسی به مطالبات ایشان احتیاج به کار مطالعاتی دارد، فرمایشات ایشان دقیق و حقیقتا باید مطالعه شود و نیازمند کار فکری است، چراکه مطالبات رهبر جامعه در سطوح مختلف سیاسی، اقتصادی و... مطرح می‌شود، از این رو نمی‌توان پاسخ کلی برای این پرسش ارائه داد و باید دسته‌بندی‌های تخصصی در این زمینه انجام شود.

رییس شورای سیاستگذاری مدرسه فقهی آل یاسین با بیان این‌که متأسفانه فرمایشات ایشان و امام راحل به طور کامل تدوین نشده است تا بتوان برنامه‌ریزی درستی در این زمینه انجام داد، گفت: سخنرانی‌های رهبر انقلاب و امام یک سخنرانی عادی نیست، بلکه دانش و آخرین دستاوردهای اسلام در حوزه سیاسی و اجتماعی است./876/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات