۲۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۱
کد خبر: ۵۷۴۴۶۱
دبیر شورای مراکز تخصصی حوزه تأکید کرد؛

ضرورت دعوت از اساتید دغدغه مند برای تدریس در حوزه

حجت الاسلام رهنما با تأکید بر ضرورت توجه به سنت های اصیل حوزه در بحث آموزش، گفت: دعوت از اساتید دغدغه مند برای تدریس در حوزه علمیه امری ضروری است.
حجت الاسلام مهدی رهنما

حجت الاسلام مهدی رهنما در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، ‌با اشاره به الزامات رونق علمی در بین طلاب علوم دینی در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید حوزه های علمیه اظهار داشت: البته اقتضائات فضای مقدمات با سطح عالی متفاوت است و همین طور برنامه ریزی برای طلاب سیکلی، دیپلمی و سایر مقاطع علمی با یکدیگر یکسان نیست ولی به طور کلی نقش اصلی در ایجاد نشاط علمی را مدیران برعهده دارند.

دبیر شورای مراکز تخصصی حوزه افزود: مهمترین وظیفه را در درجه اول مدیران محترم و بعد از آن اساتید معظم بر عهده دارند و سیاست هایی که مدیریت در انتخاب اساتید و توجه به ایجاد یک فضای علمی دارد ارزش بسیار زیادی دارد، از جمله توجه به حرف های طلاب و دردل های آن ها مهم است تا طلبه احساس نکند در یک فضای اداری و رسمی و خشک درس می خواند.

وی با بیان این که باید همچون گذشته مدیر و استاد مدرسه پدر معنوی و علمی طلاب باشد، گفت: باید اساتید خوب و با اخلاق و با نشاط انتخاب شوند، نه مثل یکی از اساتید حوزه که چند سال پیش فرمودند: «دوباره سال تحصیلی شروع شد و من باید دوباره این درس ها را برای بار بیست و چندم بیان کنم و اصلا دیگر حوصله ندارم»؛ شما ببنید این استاد بی انگیزه ولو این که از حیث علمی هم استادی مسلم باشد جواب نمی دهد و نمی تواند طلبه ها را به وجد بیاورد.

حجت الاسلام رهنما تصریح کرد: خود این مسأله ضروتی را در سیاست گذاری در فضای تدریس برای طلاب نخبه جوان به ویژه در مدارس ایجاد می کند همچنانکه آیت الله اعرافی نیز به ایجاد تدریس و تدرس آزاد در مدارس اعتقاد دارند، هرچند این فضا اگر به صورت آزادی کامل باشد مساوی با بی انضباطی است ولی می توان با ساماندهی آن در مقدمات همچون هدایت تحصیلی در سطوح عالی به نتایج خوبی دست پیدا کرد.

وی تصریح کرد: مسأله مهم دیگر توجه به دغدغه های طلبه امروز است، چراکه خیلی از اوقات طلبه مشکلات روز مردم را می بیند و با آن چه که در حوزه می آموزد فاصله می بینید، بنابراین با تدبیر استاد و مدیر حوزه و مدرسه باید این فاصله پر شود و با توجه به این که امروز کشور ما در دوره حساسی است به مسائل تهذیبی و تربیتی و بصیرتی طلاب توجه دوچندانی بشود.

دبیر شورای مراکز تخصصی حوزه در بخش دیگری از این گفت‌وگو با ابراز نگرانی از کمرنگ شدن برخی سنت های اصیل حوزه از جمله پیش مطالعه و مباحثه در بین برخی از طلاب عنوان کرد: این که این مسأله کمرنگ شده جای انکار ندارد و با مطالعه میدانی از طلاب مشخص می شود، به همین جهت برخی از مراجع و بزرگان حوزه روی به تأسیس مراکز و مؤسسات فقهی آوردند، از این رو دوباره نقش مدیریت در مدارس مقدمات بسیار مهم به نظر می رسد.

وی تأکید کرد: این سنت ها نباید تبدیل به یک دستور و الزام شود بلکه طلبه توجیه و رسالت های طلبگی برای او پررنگ شود تا نقش مباحثه را بدانند، امروز طلابی که در این شرایط به حوزه می آیند حتما با دغدغه مقدسی آمده است بنابراین باید قدر او را بدانیم ولو این که برخی دغدغه های اصیل و نابی که توقع داریم نداشته باشد؛ ما باید برای طلبه پدری و برادری کنیم و مباحث را به صورت منطقی بیان کنیم تا برای او روشن شود که مطالعه و مباحثه تا چه میزان در رشد علمی و معنوی او مؤثر است.

حجت الاسلام مهدی رهنما مدارس و مراکز فقهی را نمونه ای از مراکز متوجه به سنت های اصیل حوزه دانست و یادآور شد: غالب این مراکز که با طلاب ارتباط گفتمانی برقرار و از اساتید دغدغه مند دعوت کرده اند، توانسته اند این سنت ها را پررنگ تر و جدی تر از سوی طلاب ملاحظه کنند، هرچند در برخی از همین مراکز نیز اشکالاتی دیده می شود./1330/ت302/ب1

ارسال نظرات