۲۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۰
کد خبر: ۵۷۴۴۴۳
استاد درس اخلاق حوزه مطرح کرد؛

نقش تقویت رابطه استاد و شاگرد در پیشرفت علمی طلاب

حجت الاسلام زاهدی با بیان این که خیلی از طلاب در حوزه احساس غریبی می کنند، گفت: اگر طلاب با استاد رابطه عاطفی بیشتری داشته باشند احساس تنهایی را کنار گذاشته و این پیوند عاطفی در درس و گفت‌وگوهای علمی نیز تأثیر می گذارد.
رابطه استاد و شاگرد

حجت الاسلام محمدحسین زاهدی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به لزوم تقویت رابطه صمیمی و پدرانه استاد و شاگرد در حوزه های علمیه اظهار داشت: در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید حوزه های علمیه هستیم که در آن سنت های اصیل و قدیمی از جمله رابطه استاد و شاگرد گاهی کمرنگ و ضعیف به نظر می رسد.

استاد درس اخلاق حوزه علمیه قم افزود: ‌باید سیره علمای سلف را در اختیار طلاب بگذاریم که چگونه بوده است، چراکه آنها هم از مبانی دینی الهام می گرفته اند و هم تجربه کرده اند و صرف شنیدن نبوده است و سوم این که در زمینه رابطه با استاد خود نوعی تعبد داشتند که این تعبد، قلبی و اعتقادی بود یعنی او قلبا به این رسیده بود که اگر احترام استاد را نداشته باشد موفق نمی شود.

وی تأکید کرد: بنابراین اصل اولی در آداب تعلیم و تعلم این است که سیره علمای گذشته را احیا و پیروی کنیم و در این صورت است که طلاب علاقه مند می شوند و مسأله بعدی نظارت است، به این معنا که این مبانی دینی و تجربی و اطلاعاتی که بزرگان رسیده است چقدر در عمل پیاده می شود؟ و چالش های پیش روی آن چیست؟ اگر اساتید رعایت نمی کنند آنها را توجیه کنیم، اگر طلاب رعایت نمی کنند تذکر بدهیم و اگر مشکل از مدیریت مدرسه است باید حل شود.

حجت الاسلام زاهدی با بیان این که گاهی اوقات قوانین و مقررات فشار کاری بر روی طلاب موجب شکسته شدن حریم ها می شود، خاطرنشان کرد: مدیر مدرسه باید زمینه را برای فعالیت های اخلاقی آماده کند و در نحوه نشستن، گفت‌وگو کردن و مسائل مربوط به جلسه درس، انگیزه و اشتغالات فکری و نظم و درس طلاب برنامه ریزی دقیق داشته باشد تا موجب نشود که رفتارهای نامناسب از سوی برخی طلاب صادر شود.

وی اضافه کرد: این مسأله یعنی رابطه استاد و شاگرد برای طلاب جدید الورود از اهمیت دوچندانی برخوردار است چراکه طلابی که تازه به حوزه می آیند نگاهی به استاد و معلم داشته اند که تنها جنبه نظری داشته است به این صورت که استاد درس می داده و می رفته است ولی این نگاه در حوزه نیست به همین جهت او خیلی از اوقات نمی داند با استاد چگونه رفتار کند، بنابراین در بدو ورود طلاب باید توجیهاتی داشته باشیم و تأکید کنیم که این جا حوزه است و استاد حکم پدر دارد و به آنها گفته شود که نه تنها در امور درسی بلکه می توانید با استاد ارتباط های دیگر نیز داشته باشید.

استاد درس اخلاق حوزه علمیه قم با بیان این که استاد نیز باید با طلاب در حجره ها، مراسمات و نمازهای جماعت شرکت کند، خاطرنشان کرد: باید تمام تلاش استاد صورت بگیرد تا این رابطه به صورت صمیمی حفظ شود چراکه همین مسأله در ایجاد نشاط علمی طلاب نیز تأثیر بسزایی دارد.

وی در پایان با تأکید بر این که خیلی از طلاب در حوزه احساس غریبی می کنند، خاطرنشان کرد: اساتید و طلاب باید از طرف مدیریت توجیه شوند و طلاب این را بدانند که اگر با استاد رابطه عاطفی بیشتری داشته باشند به نفع خودشان است چون احساس تنهایی را کنار گذاشته شود و این پیوند عاطفی در درس و گفت‌وگوهای علمی نیز تأثیر می گذارد و استاد هم باید خود را برای پاسخگویی آماده کند./1330/ت302/ب1

ارسال نظرات